اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر خارجه مصر: اتحادیه آفریقا همکاری‌های امنیتی با روسیه را تقویت می‌کند

وزیر خارجه مصر گفت که سران کشورهای آفریقایی در اجلاس روسیه-آفریقا در شهر سوچی سعی دارند همکاری‌ها با مسکو بخصوص در زمینه امنیتی و مبارزه با تروریسم را افزایش دهند.

وزیر خارجه مصر: اتحادیه آفریقا همکاری‌های امنیتی با روسیه را تقویت می‌کند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شهر «سوچی» روسیه فردا چهارشنبه میزبان اجلاس سران روسیه و آفریقاست که در نوع خود  برای نخستین بار برگزار می‌شود. جایی که قرار است  توافقنامه‌های متعددی بین روسیه و کشورهای آفریقایی شرکت کننده در این اجلاس امضا شود.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: این اجلاس در نتیجه ابتکار عمل «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه برای نزدیکی با آفریقا  به ویژه با توجه به ریاست مصر بر اتحادیه آفریقا و نزدیکی مصر و روسیه در برهه اخیر برگزار می‌شود.

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با اسپوتنیک فعالیت‌ها و اهداف مطلوب این نشست را تشریح کرد و گفت: جنبه اقتصادی جنبه مهمی از اجلاس است، اما نه تنها اقتصاد که در آن بسیاری از مباحث سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، موضوعات انرژی، همکاری در زمینه‌های فناوری و همچنین امنیتی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد و بیانیه نهایی اجلاس به چشم انداز مشترک دو طرف در حل مسائل این قاره خواهد پرداخت و بر تقویت انسجام و همکاری در زمینه رفع چالش‌های مشترک تأکید می‌کند.

شکری گفت:  رئیس جمهور مصر علاقمند است از ظرفیت‌های روسیه بخصوص در سایه پیشرفت‌های روسیه در زمینه‌های اقتصادی و فناور‌ی‌های نوین و همچنین در زمینه‌های انرژی و زیرساخت‌ها استفاده کند.

وزیر خارجه مصر بر ضرورت تقویت توانایی‌های آفریقا در همکاری‌های امنیتی و تبادل اطلاعات، نه تنها در بین خودشان، بلکه با شرکای بین المللی خود  از جمله روسیه تاکید کرد و گفت:  روسیه با داشتن سرویس‌های اطلاعاتی قدرتمند خود می‌تواند عرصه را بر سازمان‌های افراطی و تروریستی تنگ کند که  تهدیدی برای قاره آفریقا و صلح و امنیت بین المللی هستند کما اینکه جامعه جهانی باید با  کشورهایی که از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند برخورد قاطعی داشته باشد.

شکری موضوع سد النهضه را هم یک مسئله علمی خواند که باید در چارچوب قوانین بین المللی و اصول حاکم بر بهره برداری از رودخانه‌های فرامرزی مورد بررسی قرار گیرد و افزود: روسیه یک کشور قوی بزرگ و عضو دائم شورای امنیت است و همواره از اصول مشروعیت بین المللی و لزوم رعایت قوانین بین المللی حمایت می‌کند.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

پیشتر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر خطاب به مردم اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است. قاهره در مذاکرات اخیر به توافقات ۱۹۲۹ و ۱۹۵۹ که ۸۷ درصد سهم آب نیل را به مصر اختصاص می‌داد، استناد کرد. یعنی سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب، اما اتیوپی می‌گوید که هیچ کدام از معاهدات سابق را به رسمیت نمی‌شناسد.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر هم امروز برای شرکت در اجلاس روسی آفریقایی امروز وارد شهر سوچی شد.

قرار است السیسی در جریان این سفر با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز دیدار خصوصی داشته باشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول