اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معارضان سوری: تدوین قانون اساسی حلال همه مشکلات سوریه نیست

رئیس هیئت مذاکره کننده معارضان سوری وی با این ادعا که تدوین قانون اساسی، به تنهایی، حل کننده بحران سوریه نیست، تصریح کرد که بدون وجود محیط امن و بی‌طرف، نمی‌توان انتخابات برگزار کرد.

معارضان سوری: تدوین قانون اساسی حلال همه مشکلات سوریه نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نصر الحریری» رئیس هیئت مذاکره کننده معارضان سوری ادعا کرد که «تدوین قانون اساسی، به تنهایی، حل کننده مشکلات سوریه نیست».

الحریری به خبرگزاری «آناتولی» ترکیه درباره نشست معارضان در ریاض که نهم اکتبر جاری برگزار شد، گفت که در این نشست، مسائل مربوط به کمیته قانون اساسی را بررسی کردند.

نخستین جلسه کمیته قانون اساسی سوریه هشتم آبان ماه در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل ۲۳ سپتامبر گذشته از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه خبر داد.

این کمیته، شامل یک هیئت گسترده متشکل از ۱۵۰ عضو است که ۵۰ عضو آن نماینده دولت سوریه، ۵۰ عضو نماینده معارضان و ۵۰ عضو آن نماینده فرهیختگان و نهادهای جامعه مدنی سوری هستند.

الحریری با بیان اینکه جلسه افتتاحیه، به منزله اعلام آغاز فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی توسط سازمان ملل خواهد بود، مدعی شد که شهروندان سوری، نیازمند اعتماد به فرآیند قانون اساسی هستند.

وی با این ادعا که تدوین قانون اساسی، به تنهایی، حل کننده بحران سوریه نیست، تصریح کرد که «بدون وجود محیط امن و بی‌طرف، نمی‌توان انتخابات برگزار کند... شهروند [سوری] باید احساس کند که چیزی تغییر کرده است».

این معارض سوری با اشاره به اینکه نمی‌توان فرآیند سیاسی را به خاطر تحولات میدانی کنار گذاشت، مدعی شد که «هنوز برخی طرف‌ها بر روی راهکار نظامی حساب باز کرده‌اند و تنش را فرصتی برای توقف فرآیند سیاسی و تخریب آن می‌بینند».

الحریری با بیان اینکه نابودی گروههای تروریستی، نیاز اساسی برای سوریه است، تصریح کرد: «تا زمانی که شبه‌نظامیان یا برنامه‌های ایدئولوژی تروریسم یا جدایی‌طلبانه وجود داشته باشد، نمی‌توان به راهکار سیاسی دست یافت».

وی بدون اشاره به مانع‌تراشی معارضان در راهکار سیاسی مدعی شد که «ما به راهکار سیاسی باور داریم و در راستای آن تلاش می‌کنیم... راهکار [بحران سوریه] نظامی نیست».

الحریری در پایان گفت که معارضان فقط برای موفقیت کمیته قانون اساسی به عنوان گام اولیه به ژنو می‌روند و مدعی شد که این کمیته، «دریچه‌ای برای اجرای تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله [قطعنامه‌هایی] است که  انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را تضمین می‌کند».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول