اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

دولت سودان و گروه‌های مسلح توافق آتش‌بس امضا کردند

دولت سودان و گروه‌های مسلح این کشور پس از مذاکره در پایتخت سودان جنوبی، توافق پایان خصومت و عملیات‌های نظامی، امضا کردند.

دولت سودان و گروه‌های مسلح توافق آتش‌بس امضا کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت سودان و الجبهة الثوریة روز دوشنبه (دیروز) در جوبا پایتخت سودان جنوبی توافقنامه‌ای درباره پایان خصومت و عملیات‌های نظامی امضا کردند.

الجبهه الثوریة (جبهه انقلابی) متشکل از جنبش تحریر السودان به ریاست «ارکو مناوی»، جنبش الشعبیة شاخه شمالی به رهبری «مالک عقار» و جنبش العدل و المساواة به رهبری «جبریل ابراهیم» است.

«محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان به عنوان نماینده دولت این کشور و «الهادی ادریس» نماینده «الجبهه الثوریة» در حضور «سلواکر میاردیت» رئیس‌جمهور سودان جنوبی و نمایندگانی از سازمان ملل و اتحادیه اروپا، توافقنامه مذکور به اضافه یک سند سیاسی را امضا کردند.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، سند سیاسی مذکور مربوط به مسائل و روند مذاکره، ارسال کمک‌های انساندوستانه به نیازمندان در مناطق درگیری در سودان و خارج از آن و نیز تقسیم مذاکرات به مذاکره درباره مسائل ملی با مشارکت همه طیف‌ها و مذاکرات خصوصی است که گفت‌وگوهای خصوصی مربوط به دارفور، کردفان جنوبی، النیل الأزرق و شمال، شرق و مرکز سودان را شامل می‌شود.

حمیدتی و ادریس همچنین بر ضرورت حمایت جامعه جهانی از مذاکرات در سودان جنوبی، تأمین منابع ملی لازم جهت بازسازی مناطق جنگ‌زده، بازگشت آوارگان و پناهجویان و صدور دستورات جدید از اتحادیه آفریقا درباره تعیین سودان جنوبی به عنوان مقر مذاکرات تأکید کردند.

در توافقنامه مربوط به پایان خصومت‌ها، بر توقف همه عملیات‌های خصمانه و نظامی هر یک از طرفین مقابل دیگری با هدف بهبود اوضاع انسانی و اعتمادسازی تأکید شده است.

از سوی دیگر روز دوشنبه (دیروز) هزاران نفر از مردم سودان با برگزاری تظاهراتی در شهرهای مختلف از جمله خارطوم پایتخت این کشور، انحلال حزب «المؤتمر الوطنی»(کنگره ملی) وابسته به «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق این کشور را خواستار شدند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول