اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بی‌عدالتی در ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در حوزه عفاف و حجاب

نمایندگان برخی از دستگاه‌های اداری نسبت به ارزیابی صورت گرفته در حوزه عفاف و حجاب و صیانت از حقوق شهروندی اعتراض کرده و آن را ناعادلانه عنوان کردند.

بی‌عدالتی در ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در حوزه عفاف و حجاب

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چهارمین جلسه تخصصی امور اجتماعی، بانوان و سلامت خانواده ظهر امروز با حضور استاندار و متخصصین این حوزه در راستای بررسی مشکلات موجود و راهکارهای رفع آن برگزار شد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان در ابتدای این جلسه ارائه گزارشی از مولفه‌های ارزیابی دستگاه‌های مختلف در حوزه عفاف و حجاب و صیانت از حقوق شهروندی ارائه کرد و اظهار داشت: تعیین اهداف راهبردی، پایش و بررسی وضع موجود‌، آموزش و توانمندسازی‌ ارائه خدمات مشاوره‌ای، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، توسعه خدمات الکترونیک، انجام پژوهش‌ها و تحقیقات راهبردی، عملیاتی، حمایت از آثار و تولیدات علمی، آموزش و اقناع سازی، ارائه خدمت مشاوره‌ای، از جمله این مولفه‌‌ها بود.

مسیح‌الله سلطانی با اشاره به اینکه در مرکز استان ۵۳ دستگاه و در هشت شهرستان نیز ۲۸۰ اداره ارزیابی در حوزه حجاب و عفاف و صیانت از حقوق شهروندی ارزیابی شده است، گفت: میزان ارزیابی 5 هزار و 520 نفر ساعت بوده است.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی انجام شده دستگاه‌های برتر در حوزه حقوق شهروندی اداره کل اقتصاد و امور دارایی، تأمین اجتماعی و دانشگاه زنجان هستند، گفت: در حوزه عفاف و حجاب نیز کمیته امداد، صدا و سیما و جهاد کشاورزی برتر شده‌اند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان با اشاره به نقاط ضعف دستگاه‌های اجرایی در حوزه صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب گفت: یکی از ضعف‌های ادارات در حوزه مستندسازی بوده و کمبود اعتبار به عنوان مانعی بزرگ برای اجرای برنامه‌های عفاف و حجاب و حقوق شهروندی بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین از نواقص اجرای طرح نیز نابرابری در بهره‌مندی از خدمات شهری، عدم دسترسی همگانی به اطلاعات مربوط به خدمات دستگاه‌ها، ناکافی بودن نظارت بر فعالیت اصناف، نهادینه نبودن استفاده از خدمات الکترونیکی، عدم احصای راهبردهای همسو با مفاد منشور حقوق شهروندی بوده است.

سلامت حق همگانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سلامت حق همگانی است و تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین سیاست‌های اجرایی و مقررات باید مورد توجه باشد، اظهار کرد: مردم نهادهای دولتی و غیردولتی همه باید در ارتقای سلامت نقش خود را ایفا کنند و دانشگاه تنها قادر به پوشش ۲۰ یا ۲۵ درصد از این حوزه است.

پرویز قزلباش اشاره به برگزاری نشست شورای پیام‌گزاران سلامت و شعار آن در استان که تفریح با نشاط، سلامت روان و سلامت اجتماع نام‌گذاری شده است، گفت: شورای پیام رسان و شورای پیام‌گزاران سلامت، سعی در اجتماعی شدن سلامت و حساس کردن مردم نسبت به این حوزه را دارد.

وی افزود: اعضای شورای پیام‌گزاران سلامت به عنوان رابط آموزشی عمل می‌کنند که محتوای آموزشی از دانشگاه به کارکنان سازمان‌های خود منتقل می‌کنند و بدین ترتیب به سمت اجتماعی شدن سلامت گام برمی‌دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در راستای همین موضوع در شهرستان‌های استان  نیز مجامع سلامت برگزار شده است، افزود: بودجه پیشنهادی نیز برای مجمع سلامت استان ۱۰۰ میلیون تومان و برای کل شهرستان‌ها ۱۲۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۲۰ میلیون تومان بوده است.

مدیران دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند

خدابخش مرادی نافچی، معاون سیاسی اجتماعی استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید همفکری لازم در راستای حوزه بانوان صورت گیرد، اظهار کرد: خواهش این است که  مدیران کل دستگاه‌های اجرایی دقت بیشتری در انجام وظایف خود داشته باشند

شهرداری باید با شهرداری مقایسه شود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان نیز در این جلسه ضمن اعتراض به ارزیابی صورت گرفته در حوزه صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب گفت: شهرداری باید یا شهرداری مقایسه شود.

مریم شعبانی با تأکید بر دسته‌بندی دستگاه‌ها در ارزیابی موضوعات مختلف بیان کرد: دستگاه‌های دارای جامعه آماری کم باید با همان تعداد مقایسه شود، چون این نوع ارزیابی اجحاف در حق سایرین محسوب می‌شود.

در ادامه نیز نمایندگان برخی از دستگاه‌های اداری نسبت به ارزیابی صورت گرفته در حوزه عفاف و حجاب و صیانت از حقوق شهروندی اعتراض کرده و آن را مغایر با حیطه وظایف دستگاه‌ها عنوان کردند.

معترضین معتقد بودند که ارزیابی باید در موقعیت برابر انجام شود، چرا که دستگاه‌های ارزیابی شده از لحاظ جامعه هدف و مراجعین و بسیاری از مولفه‌های دیگر برابر نیستند.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول