اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

اخذ مجدد هزینه‌های سرسام‌آور از تولیدی‌های پوشاک مدارس/ تکرار یک داستان تلخ در ایلام

در حالی‌ که از دوخت لباس مدارس پولی دست تولیدکنندگان پوشاک را نمی‌گیرد، آموزش و پرورش استان ایلام هرازچندگاهی هزینه‌های سرسام‌آوری را در قالب‌های مختلف از آنان اخذ می کند، تا حدی که این تولیدی‌ها دوباره در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

اخذ مجدد هزینه‌های سرسام‌آور از تولیدی‌های پوشاک مدارس/ تکرار یک داستان تلخ در ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، تیرماه امسال بود که مطلبی با عنوان «تولیدی‌های پوشاک مدارس ایلام در معرض ورشکستگی» در خبرگزاری فارس ایلام درج شد که براساس آن آموزش و پرورش استان ایلام، اقدام به اخذ هزینه‌هایی از تولیدی‌های پوشاک در استان می‌کند که این هزینه‌ها به‌صورت درصدی به ازای هر دست لباس، از تولیدی‌ها دریافت می‌شود و به گفته مسوولان آموزش و پرورش، این هزینه‌ها در اختیار دانش‌آموزان بی‌بضاعت قرار می‌گیرد.

حال پس از گذشت چند ماه از درج این مطلب و همزمان با روزهای آغازین سال تحصیلی، علاوه بر درصدی که از تولیدی‌ها اخذ شده، پیام‌هایی نیز مبنی بر پرداخت مجدد هزینه به آنها ارسال شده و  این موضوع، داد تولیدی‌ها را درآورده است.

به نظر می‌رسد ادامه این روند و اخذ هزینه‌های سرسام‌آور از تولیدی‌های پوشاک مدارس چیزی جز برچیده شدن کسب و کار تولید، در سال رونق تولید را به همراه ندارد.

اجباری بودن پرداخت هزینه‌ها به آموزش و پرورش

یکی از تولیدی‌های پوشاک مدارس استان ایلام در گفت‌وگو‌ با خبرنگار فارس در ایلام گفت: اخذ هزینه‌های بالا از تولیدی‌ها به یک مشکل اساسی برای آنها تبدیل شده است به طوری‌که برخی از آنان از ادامه فعالیت منصرف شده‌اند.

وی افزود: ماه‌های اخیر و هنگام بستن قرار دادها مبالغی از تولیدی‌ها اخذ شده و هم‌اکنون پس از گذشت چند روز از سال تحصیلی و پایان کار تولیدی‌ها، پیامکی مبنی بر پرداخت ۱۰ درصد هزینه پوشاک مدارس به حساب آموزش پرورش برای تولیدی‌ها ارسال شده است، مبلغی که بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان نسبت به میزان کار متغیر است که مسلما برای تولیدی‌ها پرداخت این مبالغ مشکل‌ساز است.

ممانعت از تولید در سال "رونق تولید"

یکی دیگر از تولیدی‌های پوشاک مدارس با بیان اینکه مگر درآمد یک تولیدی در استان کوچکی مانند ایلام چه میزان است که باید چند مرتبه درصدی از درآمد دوخت لباس مدارس را به آموزش و پرورش پرداخت کند، اظهار داشت: متاسفانه تولیدی‌ها مجبور به پرداخت این هزینه‌ها هستند زیرا در صورت عدم پرداخت برای سال‌های آتی قراردادی با آنها منعقد نمی‌شود و راهی جز زیر بار زور رفتن را ندارند.

وی افزود: در سالی که با عنوان رونق تولید نامگذاری شده متاسفانه آموزش و پرورش استان بیشتر در مسیر برچیده شدن تولیدی‌ها گام بر می‌دارد تا رونق تولید.

دلایل اخذ این هزینه‌ها چیست؟

دیگر تولید کننده پوشاک مدارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: در ماه‌های گذشته پس از اخذ قرار داد با تولیدی‌ها و خرید پارچه و وسایل توسط تولیدی‌ها خبری مبنی بر اجباری نبودن فرم مدارس در فضای مجازی ارائه شد که پس از پیگیری آموزش و پرورش خود را بی‌تقصیر دانست.

وی با بیان اینکه این خبر فشار روانی بسیار زیادی را به تولیدی وارد کرد افزود: متاسفانه توسط هیچ نهادی، از تولیدی‌ها حمایت نمی‌شود و بی‌شک ادامه این روند تنها کسادی کسب و کار تولیدی‌ها و ورشکست شدن آنان را در پی دارد.

این تولیدکننده پوشاک مدارس در پایان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از هر دست لباس باید به حساب آموزش و پرورش واریز شود اظهار کرد: این مبلغ بابت چه چیز از ما اخذ می‌شود؟ بابت چه زحمتی؟ ضمن اینکه یا باید پرداخت شود یا اینکه سال‌های آتی قراردادی با ما بسته نمی‌شود.

لزوم پاسخگویی مسوولان 

این گلایه‌ها در حالی است که براساس گفته تولیدکنندگان قیمت‌های پوشاک مدارس در استان نسبت به سایر نقاط کشور ارزانتر است و سود کمی به تولیدی‌ها می‌رسد که آن هم با توجه به تورم بالا، اجاره‌بها، حقوق کارکنان، بالا بودن وسایل و... به سختی کفاف زندگیشان را می‌دهد.

مسوولان آموزش پرورش اذعان کرده‌اند که این وجوه را برای دانش‌آموزان مستمند دریافت می‌کنند، اما جالب است که تولیدکنندگان طبق اعلام آموزش و پرورش و مدیران مدارس به‌‌صورت مستقیم به دانش‌آموزان بی‌بضاعت کمک کرده‌اند و لباس‌ها را رایگان به این افراد تحویل داده‌اند.

با توجه به درخواست دریافت هزینه‌های مذکور از حدود ۲۰ واحد تولیدی در ایلام، امید است مسوولان مربوط جواب قانع‌کننده‌ای جهت تنویر اذهان عمومی ارائه دهند.

گفتنی است، در این خصوص تلاش‌های خبرنگار فارس برای ارتباط با مدیر آموزش و پرورش استان ایلام نیز بی‌نتیجه ماند.

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول