اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

همایش پیشگیری از بیماری‌های کبدی در کیش برگزار شد/قلیان و سیگار عامل مهم ابتلا به کبد چرب

همایش پیشگیری از بیماری های کبدی باحضور پروفسور سید مؤید علویان و جمعی از پزشکان و متخصصان این بیماری و کیشوندان جزیره در سالن ابن سینا همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

همایش پیشگیری از بیماری‌های کبدی در کیش برگزار شد/قلیان و سیگار عامل مهم ابتلا به کبد چرب

به گزارش خبرگزاری فارس از کیش، سید مؤید علویان شامگاه شنبه در همایش پیشگیری از بیماری های کبد که روز گذشته در سالن ابن سینای کیش برگزار شد بر اهمیت توجه به ورزش به عنوان یکی از مهم‌ترین روش های درمان بیماری کبد چرب تاکید کرد.

وی با اشاره به عدم تحرک و چاقی به عنوان یکی از عوامل ابتلا به بیماری کبد چرب اظهار داشت: با ورزش منظم و حداقل هفته ای سه بار و هر بار حدود 30 الی 40 دقیقه پیاده روی تند می توان علاوه بر حفظ و ارتقاء سلامت از بروز بیماری ها به ویژه کبد چرب جلوگیری کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) توجه به تغذیه و دوری از استرس را از دیگر مواردی عنوان کرد که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های کبد دارند و افزود: تعادل در مصرف غذا و کاهش مصرف مواد نشاسته ای ، قند، نمک و چربی ها، مصرف مواد غذایی تازه و میوه و سبزیجات در ایمنی بدن نسبت به ابتلا به بیماری های کبد موثر است.

عویان گفت: نباید صبحانه را از وعده های غذایی حذف کرد و بهتر آن است که برای نهار غذایی سبک مصرف کرده و وعده شام را نیز در ساعت های ابتدای شب مصرف کنیم تا هضم غذا در فرصت کافی و به خوبی صورت بگیرد و نیاز به حذف وعده های غذایی نیست.

قلیان و سیگار عامل مهم ابتلا به کبد چرب
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد با تاکید بر عدم مصرف قلیان و سیگار که تاثیر بالایی در ابتلا به بیماری های کبد دارد ادامه داد: باید به سلامت کودکان توجه کنیم زیرا با توجه به گسترش مصرف فست فودها و نوشابه ها امروز بیش از 7 درصد از کودکان د رمعرض ابتلا به بیماری های کبد چرب هستد.

به گفته این پزشک متخصص، کبد در معرض عفونت های ویروسی مانند هپاتیت دچار آسیب می شود وی با بیان این مطلب افزود: هپاتیت های ویروسی B و C  مهمترین عامل آسیب رسان به کبد و قابل پیشگیری و درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه باید توجه کرد که در اکثر موارد در بیماری کبد چرب علامت خاصی وجود ندارد و این بیماری به دنبال انجام آزمایش‌های دوره‌ای و اختلال در آنزیم‌های کبد مشخص می‌شود و یا اینکه در زمان انجام سونوگرافی شکم برای علل دیگر، وجود کبد چرب تشخیص داده می‌شود، افزود: اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف بوده و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر در آنزیم‌های کبدی می‌شود. همچنین گاهی بیماری با سنگ صفراوی همراه است.

علویان ادامه داد: مواردی مانند خستگی و احساس  درد و ناراحتی مختصر در بخش فوقانی و راست شکم (محل کبد) یا در موارد شدید علائمی مانند تهوع و استفراغ، درد شکم، و زردی نیز در فرد دیده می شود که می تواند نشان از ابتلا به کبد چرب باشد همچنین در صورت پیشرفت بیماری به سمت سیروز کبدی، بزرگی طحال، تجمع آب در شکم و اندام ها و تغییرات پوست نیز در فرد دیده می شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با اشاره به این موارد افزود: در اکثر مطالعات انجام شده بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد بیماران مبتلا به کبد چرب، چاق بوده‌اند. عواملی چون عدم تحرک جسمانی، توسعه تکنولوژی، زندگی ماشینی، شهرگرایی و مصرف بی‌رویه مواد غذایی چرب،  موجب شده‌اند تا شیوع چاقی روزبه‌روز بیشتر شود. البته بر اساس قد و سن افراد می‌توان وزن ایده‌آل آنها را از جدول بررسی کرد و نسبت وزن به قد و اندازه دور کمر نیز در این زمینه کمک کننده است. هنگامی که انرژی (کالری) ورودی بیش از حد مصرفی باشد، کالری اضافه در بافت چربی ذخیره می‌شود. حال اگر این حالت طولانی مدت باشد، چاقی حاصل خواهد شد.

کودکان در خطر ابتلا به بیماری های کبد
وی همچنین اظهار داشت: همه فکر می‌کنند که فشار خون بالا، دیابت قندی و کبد چرب خاص بزرگسالان است. این در حالی است که این عوارض در نتیجه وجود سندرم متابولیک از سال‌ها قبل است. متاسفانه بزرگسالان توجه کافی به سلامت کودکان خود ندارند و به راحتی غذاهای آماده،  پفک و تنقلات غیرسالم را در اختیار کودکان خود قرار می‌دهند. ریشه بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت قندی و کبد چرب در بزرگسالی، در سنین کودکی است.

علویان همچنین توصیه کرد که در موارد علاقه زیاد به شکلات و کاکائو، از شکلات‌های با درصد کاکائو بالا و شکر کم استفاده کنید. کاکائو حاوی مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان بوده که در حفظ تندرستی بدن موثر است. 

 کبد چرب را بیشتر بشناسیم
گفتنی است، کبد چرب یکی از بیماری های شایع است ، معمولا به دلایل عادات غذایی نامناسب و عدم تحرک حاصل می شود که در صورت درمان نشدن مشکلات زیادی برای سلامتی افراد ایجاد می کند

کبد چرب شایع ترین بیماری کبدی در سراسر جهان است در کشور خودمان هم کبد چرب حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد جامعه ایرانی را به خود مبتلا کرده است.

بطور کلی این بیماری ۳ مرحله  از پیشرفت دارد. مرحله اول بیماری، کبد چرب درجه یک نام دارد که درآن تجمع چربی تنها در بخش خارجی کبد صورت می گیرد. در این نوع ، سلول های چربی عملکرد کبد را تحت تاثیر قرار نمی دهند

در کبد چرب درجه دو و درجه سه، چربی به داخل سلول ها راه می یابد و عملکرد کبد را با اشکال روبه رو می کند. در نتیجه بیمار به درمان کامل و سریع نیاز دارد.

این یماری بیشتر در افراد چاق بروز می‌کند. به گفته پزشکان ۷۵ درصد افراد چاق در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. اما کبد چرب فقط مختص افراد چاق نیست و لاغر بودن، لزوما به این معنا نیست که شخص در بدنش چربی ندارد.

افراد لاغر هم می ‌توانند با مصرف چربی و روغن فراوان گرفتار کبد چرب شوند. آنها با توجه به نداشتن علایم واضحی چون شکم بزرگ و کم بودن وزنشان تصور می‌کنند سالم هستند. در نتیجه غذاهای چرب و شیرین فراوان می خورند و برای سوزاندن این مواد چندان فعالیتی نمی کنند.

مهمترین علل ابتلا به کبد چرب :
۱- زیاده روی درمصرف چربیهای غیر طبیعی
هر نوع چربی باعث ایجاد کبد چرب نمی‌شود بلکه فقط تکه‌های‌ بافت‌ چربی‌دار، که‌ حاوی‌ لیپوپروتئین‌ کم‌چگال‌ (همان‌ کلسترول‌ بد) هستند و سریع رسوب می‌کنند ، اغلب‌ در کبد انباشته می شوند و موجب بیماری کبد چرب می شوند .

۲- کم تحرکی
بطور کلی کم تحرکی میتواند عامل بسیاری از بیماریها واقع شود ، بدن اشخاص کم تحرک بسیار ضعیف و آسیب پذیر است بنابراین بستر بسیار مناسبی برای رسوب چربی و مواد زائد خواهد بود .

۳- مصرف برخی از داروها و مواد شیمیایی
آمیودارون ، نیفیدیپین، دیلتیازوم، کلوروکین، ترکیبات کورتیکو استروئیدی، تتراساکلین داروهای هستند که مصرف آنها می تواند با ایجاد کبد چرب همراه شود.

۴-  هضم ناقص مواد در معده
بطور کلی هر عاملی که باعث ایجاد سوءهضم شود کبد چرب ایجاد می کند. معده هضم غذا را برعهده دارد و مواد غذایی از معده به کبد می روند، در نتیجه هر عاملی که در معده ایجاد سوء هضم کند می تواند در کبد انسداد های ریز ایجاد کند و در نهایت این انسدادهای ریز، کبد چرب را به وجود می آورند. بنابراین محصول هضم معده که وارد کبد می شود باید از کیفیت مناسب برخوردار باشد

عوامل موثر در پیشرفت بیماری :
اضافه وزن
ضمیمه شدن بیماری‌های دیگر
رژیم غذایی غیر اورگانیک

تذکر مهم: کسانی که اضافه وزن دارند باید دقت داشته باشند ، کاهش وزن باید به تدریج و در یک بازه زمانی مناسب انجام شود و مناسب ترین آن ، کم کردن نیم تا یک کیلو وزن در هفته است زیرا لاغری سریع نیز خود یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به کبد چرب است.

انتهای پیام/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول