اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تبعیض بیشتر از فقر سالمندان را رنج می‌دهد

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه سالمندان امروز از فقر نمی‌نالند اما آن‌ها از تبعیض رنج می‌برند، گفت: سالمندان بعد از بازنشستگی نیاز به آرامش دارند اما بعد از بازنشستگی هزینه‌های آنان افزایش پیدا می‌کند.

تبعیض بیشتر از فقر سالمندان را رنج می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین نحوی نژاد در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه رشت در مصلا این شهر با گرامیداشت اربعین سید و سالار شهیدان اظهار کرد: در ماه مهر، چند مناسبت مربوط به کار بهزیستی وجود دارد و نیازمندی‌ها و مطالبات در این بخش‌ها زیاد بوده که شایسته است مردم و دستگاه‌های دولتی برای رفع دغدغه این عزیزان گام‌های مؤثری بردارند.

وی با اشاره به هفته جهانی ناشنوایان در مهرماه گفت: ناشنوایی یک معلولیت پنهان است چراکه به‌ظاهر معلولیتی ندارند و موردتوجه قرار نمی‌گیرند بنابراین، مشکلات ناشنوایان بیش از سایر معلولین است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با تشریح شرایط زندگی اجتماعی ناشنوایان تصریح کرد: سایر معلولین به جهت بهره‌مندی از نعمت کلام می‌توانند مشکلات خود را بیان و حقوق خود را مطالبه کنند اما ناشنوایان به جهت عدم توانایی در ارتباط کلامی در جامعه دچار تعارض شده و نمی‌توانند مانند سایر معلولین نقش‌آفرینی در جامعه داشته باشد.

نحوی نژاد بسیاری از عوامل مؤثر در ناشنوایی نوزادان و افراد بزرگ‌سال را قابل‌کنترل دانست و افزود: در سال گذشته ۲۴ هزار نوزاد با دستگاه‌های مجهز معاینه شده و با ارائه راه‌حل‌هایی مانند کشت حلزون مورد درمان قرارگرفته و بیش از ۱۷۰ کودک شناسایی، جراحی و  مانند انسان‌های دیگر به زندگی عادی خود برگشتند.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های مهم ارتباط ناشنوایان، زبان اشاره است، خاطرنشان کرد: یکی از تلاش‌های ما این است که در اماکن مهم مانند کلانتری‌ها، ثبت‌اسناد، شهرداری‌ها و اماکن  پرتردد اداری،  افرادی را آموزش داده تا در حل مشکلات اداری آنان، به داد ناشنوایان برسند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به لزوم حضور افراد آموزش‌دیده در ادارات برای ارتباط با مراجعان ناشنوا بیان کرد: در سال گذشته نمایندگان  پنجاه دستگاه مورد آموزش قرارگرفته و صداوسیما نیز  همکاری لازم را در این راستا داشته تا بسیاری از برنامه‌های این رسانه ملی با زبان اشاره برای آنان پخش شود.

وی با بیان اینکه اکثر ناشنوایان با ناشنوایان ازدواج‌کرده و مشکلات اجتماعی یکدیگر را نمی‌توانند برطرف کنند، گفت: از خیرین خیراندیش می‌خواهیم که برای مسکن و اشتغال این افراد اقدام کنند زیرا امروز بیش از نیاز به مدرسه و بیمارستان، این افراد نیازمند کمک‌های خیرین هستند تا زندگی بی‌دغدغه‌ای را برای خود داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان، گیلان را استانی سالمند به دلیل کم بودن آمار زادوولد و رشد جمعیت عنوان کرد و افزود: متأسفانه کم بودن رغبت برای فرزندآوری، آینده گیلان را آینده‌ای پیر تداعی می‌کند و این استان در آینده با بحران نگهداری از سالمند مواجه خواهد بود که ضروری است برای این مسئله چاره‌ای اندیشیده شود.

نحوی نژاد با تأکید بر اینکه افزایش مراکز نگهداری از سالمندان، روش مناسبی برای مواجهه با بحران سالمندی استان گیلان نیست، خاطرنشان کرد: کرامت سالمندان در کنار فرزندان بیشتر حفظ می‌شود تا این‌که آنان در مراکز نگهداری دور از فرزندان خود پرستاری شوند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان مشکلات اقتصادی را یکی دیگر از مشکلات عدیده سالمندان دانست و تصریح کرد: سالمندان  بعد از بازنشستگی نیاز به آرامش دارند اما بعد از بازنشستگی هزینه‌های آنان افزایش پیدا می‌کند و همچنین  نیاز به دارو و تهیه  گران‌قیمت آن، آرامش را از سالمندان گرفته است.

وی با اظهار تأسف از اینکه بیمه‌ها کفایت مشکلات سالمندان را نمی‌کند، گفت: متأسفانه سیستم پزشکی ایران به سمت تجویز دارو و درمان شیمیایی است لذا به‌عنوان یک پزشک عرض می‌کنم که اگر سالمندان، مطب دکترها را ببندند سلامت بیشتری دارند چراکه تداخل عوارض داروها، ممکن است سلامت آنان را با مشکل بیشتری مواجه کند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان قند و فشارخون را دو مقوله پیشروی سالمندان دانست که بلای جان آنان شده است و  افزود: آلزایمر و از دست دادن حافظه نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که زندگی صنعتی، فست فودها، تماشای بیش‌ازحد تلویزیون و استفاده از غذاهای نامناسب  آن را برای انسان به ارمغان می‌گذارد.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ نگهداری تن و سلامت روان در راستای سلامت سالمندان بیان کرد: در مهرماه روز کودک نیز مزین شده و با توجه به اینکه ۲۴ هزار کودک در مهدکودک‌های استان گیلان مشغول به آموزش هستند برنامه‌های ویژه‌ای را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی دعوت از پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به همراه نوه‌های خود در مهدکودک‌ها را یکی از برنامه‌های همه مهدکودک‌های استان عنوان کرد و گفت: فرزندپروری یکی از نکات مهمی است که باید به‌صورت جدی و هدفمند  موردتوجه قرار بگیرد.

وی با تأکید بر نحوه رشد و توسعه نسل آینده بیان کرد: رحم و شفقت نسبت به کودکان، بیش از  فراهم کردن امکانات برای آنان مهم است، زیرا کودکان بیش از آنکه به امکانات نیاز داشته باشند به محبت و عاطفه والدین نیازمندند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با تأکید بر اینکه اگر امروز از پدیده آقازادگی و ژن خوب نالان هستیم باید برای جلوگیری از ایجاد آقازادگان آینده، روش درست تربیتی را در پیش بگیریم، افزود: سالمندان امروز از فقر نمی‌نالند اما آن‌ها از تبعیض رنج می‌برند، چرا منِ مدیرکل، نباید بچه بیکار داشته باشم اما فرزندانی که حقشان داشتن کار است، امروز بیکار مانده‌اند؟!

نحوه نژاد با تأکید بر لزوم مبارزه با فساد در راستای اجرای عدالت در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: من دست قوه قضاییه و سپاه پاسداران را برای جلوگیری از فساد و بی‌عدالتی می‌بوسم و معتقدم که باید به‌صورت جدی با بی‌عدالتی در استان گیلان نیز مقابله شود.

مدیرکل بهزیستی استان از حضور ۴۶ هزار معلول خبر داد و افزود: خیرین به داد معلولان برسند چراکه یکی از باقیات و صالحات ایجاد شغل برای یک معلولی است که نمی‌تواند سرپناه و شغلی برای خود داشته باشد لذا خیرین با این اقدام خیر اندیشانه، خانواده‌هایی را از گزند مشکلات نجات می‌دهند.

انتهای پیام/84008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول