اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

راه‌اندازی کلینیک سلامت روان در 6 بیمارستان استان فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کلینیک سلامت روان در 6 بیمارستان استان فارس راه‌اندازی شده است.

راه‌اندازی کلینیک سلامت روان در 6 بیمارستان استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حوزه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد در سطح پیشگیری و درمان برعهده ما است اما بروز آن علت‌های اجتماعی دارد که توجه و تلاش همه ارگان‌ها را می‌طلبد. 

عبدالرسول همتی ادامه داد: تا 3 سال پیش هر شهرستان یک کارشناس سلامت روان داشت اما از سال گذشته 80 کارشناس ارشد سلامت روان را در 80 مرکز جامع سلامت استان مستقر کردیم که در برخی شاخص‌ها به نتیجه قابل قبولی رسیدیم.

وی افزود: در مراکز جامع سلامت به طور رایگان مشاوران ارائه خدمت می‌کنند و با حضور در محافل عمومی در خصوص مهارت زندگی و مهارت فرزندپروری نیز به مردم آموزش می‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به غربالگری 4 میلیون و 200 هزار نفر در سطح استان فارس در جهت شناسایی و مراقبت از اختلالات روان پزشکی گفت: از این تعداد 657 هزار نفر در معرض خطر اختلال روانی شناسایی شدند که 181 هزار نفر تحت مراقبت هستند.

به گفته وی طرح رایگان شدن داروهای اعصاب و روان در شهرستان‌های خرامه، فیروزآباد و داراب در حال اجرا است که برای عملیاتی شدن در دیگر شهرستان‌ها نیز پیگیری‌های لازم در حال اجرا است.

همتی با بیان اینکه 150 مدرسه پر خطر در سطح استان فارس شناسایی شدند و مباحث مربوط به مهارت‌های زندگی به 158 هزار نفر از اولیا، کارکنان مدرسه همچنین نیروهای خدماتی ارائه شده است، خاطر نشان کرد: در خصوص کودک آزاری و همسر آزاری نیز 2 میلیون و 500 هزار نفر غربالگری شدند که 14 هزار و 577 نفر در معرض خشونت خانگی به روانشناسان ارجاع شدند و در جهت ارائه خدمات با بهزیستی و کانون وکلا نیز تعامل داریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز داشت: در جهت کاهش آسیب اعتیاد یکی از مشکلات ما شیوع اختلالات ناشی از مصرف مواد است که در این خصوص جمعیت 16 تا 60 سال مورد آموزش قرار می‌گیرند که 144 هزار نفر در زمینه افزایش مهارت زندگی در مواجعه با اعتیاد آموزش دیدند.

وی تصریح کرد: نسبت به مصرف الکل و دخانیات خود اظهاری پایین است و ناچاریم صرفاً با آموزش برای کاهش آسیب اقدام کنیم.

همتی با اشاره به افزایش 50 درصدی برنامه‌های آموزش نسبت به سال 96، ادامه داد: پیشگیری از خودکشی از برنامه‌های بخش سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه است که در جهت کاهش میزان اقدام به خودکشی و کاهش فوت ناشی از خودکشی تلاش می‌کنیم.

وی افزود: میزان جهانی اقدام به خودکشی 20 تا 30 برابر بیشتر از فوت ناشی از خودکشی است، به ازای هر 100 هزار نفر 10/6 درصد در جهان خودکشی می‌کنند که آمار مربوط به کشور ما نصف آمار جهانی است و استان فارس نیز همین میزان بوده و اقدام به خودکشی در زنان بالا و فوت ناشی از خودکشی در مردان بالا است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به راه اندازی کلینیک سلامت روان در 6 بیمارستان استان فارس و جذب 800 روانشناس بالینی، گفت: سند ملی سلامت روان را تهیه کرده‌ایم و نقش هر سازمان در آن مشخص است و فعالیت سازمان‌ها نیز رصد می‌شود. 

لزوم ارتقاء آگاهی مردم نسبت به سلامت روان

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه 18 تا 24 مهر تحت عنوان سلامت روان نامگذاری شده است، ابراز داشت: هدف اصلی از نامگذاری این هفته، ارتقاء آگاهی مردم نسبت به سلامت روان است.

علی باصری  ادامه داد: شعار امسال هفته سلامت روان و نشاط اجتماعی است که امروز به عنوان آخرین روز هفته با عنوان جایگاه رسانه و شبکه‌های اجتماعی در افزایش سلامت روان نامگذاری شده است.

وی افزود: سواد سلامت روان یک چالش در عرصه بهداشت روان است، به اندازه ای که مردم به سلامت جسم خود توجه میکنند به سلامت روان اهمیت نمی‌دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول