اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

دستان خالی بنیاد مسکن در برابر تخلفات/ زمین‌های میلیونی فاقد ارزش!

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند گفت: بسیاری از زمین‌های مزروعی در حاشیه شهر بیرجند در آگهی دیوار با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد که نیاز است مردم نسبت به این موارد آگاهی‌های لازم را داشته باشند.

دستان خالی بنیاد مسکن در برابر تخلفات/ زمین‌های میلیونی فاقد ارزش!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی ظهر امروز با حضور رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی، فرمامده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی، مدیرکل بنیاد مسکن استان و جمعی از مسؤولان نهادهای ذیربط برگزار شد.

علی‌اصغر آسمانی‌مقدم مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در استان چند سالی است که موضوع زمین‌خواری و تصرفات عدوانی به سمت صفر میل می‌کند، گفت: اگر موردی تصرف به اراضی مشاهده شده به محض اطلاع از تعرض آن جلوگیری شده است.

وی از وجود تخلفات به اراضی ملی و دولتی در روستاها خبر داد و بیان داشت: بنیاد مسکن حربه قانونی برای جلوگیری از تخلفات در روستاها ندارد اما با توجه به اینکه نسبت به تهیه طرح‌های هادی اقدام می‌شود برای صیانت از تهیه طرح‌ها و حفظ جان مردم و حقوق بیت‌المال تخلفات را در سطح روستاها مشاهده و گزارش می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: همان‌گونه که در قانون آمده در حال حاضر نظارت و برخورد با تخلفات و گزارش آن‌ها بر عهده دهیاری‌ها است و در نهایت اگر قوه اجرایی نداشته باشند کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده 99 در استان فعال است که می‌توانند گزارشات تخلفات را به این کمیسیون ارائه دهند.

گزارش 95 فقره تخلف در حوزه اراضی ملی و دولتی

آسمانی‌مقدم از گزارش 95 فقره تخلف در حوزه اراضی ملی و دولتی در شش ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: عمده تخلفات رؤیت شده بحث عدم اخذ مجوز بنا و احداث بنا در اراضی زراعی و باغی است.

وی اضافه کرد: احداث بنای فاقد استحکام لازم از دیگر مواردی است که مشاهده می‌شود با توجه به اینکه 40 میلیون تومان تسهیلات پنج درصد 15 ساله پرداخت می‌شود اما برخی از مردم با استفاده از مصالح غیر مقاوم اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی تبیین کرد: در گذشته در روستاها شوراها اقدام به واگذاری و تفکیک اراضی دولتی به مردم می‌کردند و مبالغی نیز از مردم دریافت می‌کردند که متأسفانه در حال حاضر در برخی از روستاها شاهد مشکلاتی هستیم.

رفع تصرف 8 پرونده در سال جاری

محمد قربانی‌راد معاون حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تشکیل پرونده‌های تصرف‌های غیرقانونی زمین در خراسان‌جنوبی از سال 1395 رو به کاهش بوده، گفت: امسال 12 پرونده تصرف اراضی در استان شناسایی شده که از این تعداد هشت پرونده به‌صورت آنی رفع تصرف شده است.

وی ارائه خدمات به افرادی که به‌صورت غیر مجاز اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند را درست نداست و تصریح کرد: این مسئله علاوه بر مسائل اجتماعی مباحث حقوقی را نیز به دنبال خواهد داشت و در آینده به‌راحتی نخواهیم توانست رفع تصرف داشته باشیم.

معاون حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی مطرح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که وجود دارد فروش اراضی مزروعی با مساحت 400 یا 500 متر به‌صورت قولنامه‌ای است که این اقدام با انگیزه ورود به محدوده شهری انجام می‌شود.

زمین‌های میلیونی اما فاقد ارزش!

قربانی‌راد کوچک‌سازی اراضی مزروعی به نحوی که صرفه اقتصادی نداشته باشد را ممنوع اعلام کرد و بیان داشت: برخی از افراد زمین‌های مزروعی 300 متری در خیابان غفاری را بیش از 120 میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند که هیچ ارزشی ندارند.

وی اضافه کرد: این اقدام دلال‌بازی است و مردم این فریب را نخورند که زمین‌های موسوی تغییر کاربری شده حتماً این زمین‌های دیگر هم تغییر کاربری می‌یابد خیر اینگونه نیست، وضعیت زمین‌های موسوی متفاوت بوده لذا مردم با انگیزه تغییر کاربری و ورود به محدوده شهری زمین نخرند.

حمید فخیم‌زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند با بیان اینکه وظیفه نظارت ساخت‌وساز در شهر و حریم شهری بر عهده شهرداری است، گفت: با توجه به کمبود نیروهای اجرایی آمادگی اجرای گشت‌های مشترک با جهادکشاورزی را داریم.

وی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محدوده اراضی زراعی و باغی خبر داد و تبیین کرد: مردم با انگیزه اینکه زمین‌ها وارد محدوده شهری خواهند شد خرید و فروش نکند ضمن اینکه شهرداری نیز نسبت به این موضوع حساس است و مردم نیز باید حواسشان جمع باشد که گرفتار نشوند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند متذکر شد: بسیاری از زمین‌های مزروعی در حاشیه شهر بیرجند در آگهی دیوار با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد که نیاز است مردم نسبت به این موارد آگاهی‌های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/3403/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول