اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

ضرورت تدوین سند اربعین دانشگاهیان/ اربعین پژوهی؛ از رسالت‌های دانشگاهیان

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد ملی اربعین دانشگاهیان کشور گفت: سند فرهنگی اربعین دانشگاهیان باید تدوین شود چراکه می‌تواند در ارائه راهکار برای بهتر برگزار کردن همایش اربعین تأثیرگذار باشد.

ضرورت تدوین سند اربعین دانشگاهیان/ اربعین پژوهی؛ از رسالت‌های دانشگاهیان

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم، نشست ستاد اربعین دانشگاهیان استان ایلام با حضور غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد ملی اربعین دانشگاهیان کشور،  عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت، علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام، حجت‌الاسلام غیاثی مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام، روسا و مسؤولان  نهاد نمایندگی دانشگاه‎ها و مؤسسات آموزش عالی استان، در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه ایلام برگزار شد.

غفاری در این نشست، ضمن تقدیر از زحمات دانشگاه ایلام و مجموعه آموزش عالی استان ایلام در اهتمام به خدمات‌رسانی به زائران اربعین، به‌تصادف اتوبوس دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی در این ایام اشاره کرد و سلام و تقدیر ویژه منصور غلامی مقام عالی وزارت علوم را به علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایلام به جهت اهتمام در پی‌گیری امور مربوط به این تصادف ابلاغ کرد.
وی با استقبال از پیشنهادات رئیس دانشگاه ایلام برای احداث اردوگاه فرهنگی اربعین در مرز مهران و اعزام زائرین دانشگاهی در طول سال به عتبات عالیات، تأکید کرد به‌صورت جدی این موضوعات را در وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد ملی اربعین پی‌گیری خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به خدمات‌رسانی خوب موکب‌های دانشگاهی به زائران پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: با توجه به جایگاه نخبگی دانشگاه‎ها در سطح جامعه، نوع خدمات‌رسانی موکب‎های دانشگاهی باید با سایر مجموعه‎ها متفاوت باشد و دانشگاهیان باید با نگاه معرفتی و شناختی تولیدات هنری، فرهنگی و نرم‌افزاری را از این سرمایه بزرگ تهیه‌کرده و در اختیار سیل عظیم مخاطبان قرار دهند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: برای تحقق این مهم باید سند فرهنگی جامع اربعین توسط دانشگاهیان و بخصوص مجموعه آموزش عالی استان ایلام تدوین شود تا هندسه کار تنظیم و اجرا شود.
رئیس ستاد ملی اربعین دانشگاهیان کشور با بیان اینکه، رویداد پیاده‌روی اربعین با حضور مخاطبان بی‌شمار به‌صورت یک قاب مورد توجه جهانیان است، اظهار داشت: دشمنان به دنبال حاشیه‌سازی و نشان دادن کاستی‌ها و ضعف‌ها هستند و برای همین باید با نگاه عالمانه از این سرمایه عظیم که سرمایه آفرین است مراقبت کرد و با برنامه‌ریزی و تولید برنامه‌های فاخر در حوزه‎های فرهنگی، هنری، عاطفی، نمادین و دینی تصویری ناب از این رویداد باعظمت به جهانیان نشان داد و به مخاطبان منتقل کرد.
غفاری، اربعین پژوهی را یکی دیگر از رسالت‌های دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: اربعین پتانسیل، ظرفیت و سرمایه عظیمی است و در قالب عرصه‎های مختلف قابلیت پژوهش دارد و برای همین دانشگاهیان باید به‌صورت جدی وارد فاز اربعین پژوهی شوند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: سنگ بنای اربعین پژوهی در دانشگاه ایلام با برگزاری سوگواره ملی دانشگاهیان سراسر کشور نهاده شد که سومین سوگواره در سال آینده به‌صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.
 غفاری درخصوص تأمین زیرساخت‌ها نیز گفت: باوجود تلاش‌های فراوان برای توسعه زیرساخت‌ها، این اقدامات کفایت نمی‌کند و با توجه به شرایط مرزی مهران و مجموعه استان و همچنین ظرفیت شناوری که در حال تردد است باید زیرساخت‌های بیشتری تأمین شود.

اربعین ذخیره‌ای ارزشمندی است که قابلیت جهانی‌سازی دارد
 محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه عنوان کرد: با استخراج مؤلفه‌های زیستی فرهنگی منطبق بر مکتب اهل‌بیت (ع)، اربعین ذخیره‌ای ارزشمندی است که قابلیت جهانی‌سازی دارد.
وی به ویژگی‌ها و محتویات پیاده‌روی اربعین پرداخت و بیان کرد: اربعین برای شیعیان ذخیره‌ای ارزشمندی است که باید بهترین و بیشترین بهره‌برداری از آن صورت گیرد و برای بشریت دانشگاه بی‌نظیری است که بهترین مبانی ارزشی را عرضه می‌کند.
 عسکری، گفت: برای بهره‌برداری بهتر باید استخراج مؤلفه‌های زیستی فرهنگی منطبق بر مکتب اهل‌بیت (ع) با محتویات ارزشمند در اولویت قرار گیرد.
گفتنی است، غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس ستاد ملی اربعین دانشگاهیان کشور همچنین از موکب شهدای هسته‌ای دانشگاه فرهنگیان در صالح‌آباد، موکب شهدای هسته‌ای معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دانشگاه ایلام در مرز مهران، موکب دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی واحد ایلام در شهر ایلام بازدید به عمل آورد و از نزدیک در جریان روند خدمات‌رسانی این موکب‌ها قرار گرفت.
در این نشست علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام نیز تأکید کرد: فضای همدلی و همکاری بی‎نظیری بر مجموعه آموزش عالی استان ایلام حاکم است که منتج به خدمات‌رسانی مطلوب به زائران عزیز شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا از مدت‌ها قبل معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان، طرح‌های کارشناسی خود را مطرح و ارائه کردند که با هم‌اندیشی تقسیم‌کار صورت گرفت و خوشبختانه با اهتمامی که وجود دارد یک تجربه ناب و متفاوت شکل‌گرفته است.
رئیس ستاد اربعین دانشگاهیان استان ایلام، پیشنهاد احداث و راه‌اندازی اردوگاه فرهنگی اربعین در مرز مهران و اعزام زائرین دانشگاهی به‌صورت تدریجی در طول سال را ارائه کرد.
در ادامه حجت‌الاسلام غیاثی مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام با تبیین جایگاه اربعین و تأکید بر ضرورت سند فرهنگی این رویداد بزرگ گفت: برپایی موکب کمترین کار دانشگاهیان برای اربعین است و باید به فکر کارهای بزرگ در این زمینه بود.
وی افزود: اربعین رویدادی است که با ظرفیتی که دارد می‌تواند تمام بشریت را به‌سوی محبت حسینی رهنمون کند و اگر کار خوب و در تراز جمهوری اسلامی در خصوص آن صورت گیرد می‌تواند تمام دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول