اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

پیاده‌روی اربعین قدرت نرم جهان تشیع است

رئیس بنیاد مهدویت اصفهان گفت: امروز پیاده‌روی و زیارت اربعین یک قدرت نرم شیعه و جهان تشیع در برابر معاندان و مخالفان و فرهنگ غرب است.

پیاده‌روی اربعین قدرت نرم  جهان تشیع است

حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به بررسی تاریخی راهنمای اربعین و زیارت اربعین اظهار داشت: اربعین اول در سال 61 هجری قمری تشکیل شده، جابربن عبداله انصاری، یکی از اصحاب شجاع و رشید اهل بیت (ع) بود که در آن زمان نابینا شده بود و پیامبر (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسین(ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) را درک کرده بود.

رئیس بنیاد مهدویت اصفهان با اشاره به این‌که جابربن عبداله انصاری فضای امنیتی که برای جامعه شیعه حکومت اموی ایجاد کرده بود را شکست و خود را پیاده به کربلا رسانده بود، افزود: از طرفی قولی هست که اسرای کربلا و اهل بیت (ع) بعد از بازگشت از شام به زیارت امام حسین (ع) در اربعین اول آمدند و بعضی می‌گویند در اربعین دوم، این یک اختلاف تاریخی است.

وی با بیان این‌که اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی زیارت اربعین را بررسی کنیم سلول اولیه آن توسط اهل بیت (ع) و جابربن عبداله انصاری تشکیل شده گفت: این سلول در طول زمان رشد خود را به شکل تکاملی نشان داده است.

اربعین یک پدیده بسیار قدیمی است

نیلی‌پور با بیان این‌که اربعین یک پدیده بسیار قدیمی است، بیان کرد: در رابطه با زیارت با پای پیاده و برهنه روایت داریم، بسیاری از افراد و بعضی از معصومان مانند امام حسن (ع) زیارت خانه خدا را با پای پیاده می‌رفتند در زندگی ایشان هست که 25 سفر پیاده از مدینه به مکه مشرف شدند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در احوالات ملاصدرا آمده که ایشان 6 سفر پیاده به مکه مشرف شدند، تصریح کرد: پیاده‌روی در روایات آمده و یک سنت بوده است و ثواب چند برابری دارد و از لحاظ تاریخی نیز ریشه کهن دارد و از صدر اسلام بوده است.

وی ادامه داد: امروز با توجه به عرصه و میدان انقلاب اسلامی و حرکت‌های تمدنی و جهادی که در جهان اسلام شکل گرفته و جهان اسلام به یک نبوغی برای شناخت سرمایه‌های خودش برای مقاومت و ظهور بیشتر پیدا کرده، این اتفاق یک رشد جهشی پیدا کرده است.

نیلی‌پور با اشاره به احوالات شیخ انصاری عنوان کرد: ایشان و علمای بسیاری راهپیمایی زیارت را با پای پیاده داشتند، به ویژه در اربعین که یک سنتی در بین بسیاری از علما بوده و یک راهی به نام طریق‌العلما داریم که در کنار مسجد سهله است و علمای بسیاری مسیر نجف تا کربلا برای زیارت طی می‌کردند.

رئیس بنیاد مهدویت با اشاره به پیاده‌روی ائمه برای اربعین گفت: شخص امام معصومی را که اگر ما برای اربعین اول قائل باشیم امام زین‌العابدین(ع) است که از سفر شام به کربلا آمده، ایشان اولین معصومی است که کربلا را زیارت کردند و بعد از آن حضرت زینب (ع) است و بعد از آن مشوق‌هایی داریم.

پیاده‌روی اربعین یک انفجار در نتیجه فشارهای تاریخی است

وی با اشاره به این که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس امکان چنین زیارت‌هایی به دلیل فساد آن‌ها وجود نداشته است، افزود: اگر امروز چنین اتفاقی را می‌بینیم این یک انفجاری است که در نتیجه آن فشارهای تاریخی و یک احساس آزادی است که به برکت خون شهدا، شیعه می‌تواند در سرتاسر جهان اسلام خودش را به کربلا برساند و زیارت کند.

نیلی‌پور اضافه کرد: در زمان صدام از راه‌های روستایی شیعیان خودشان را به کربلا می‌رسانند و بعضاً با برخوردهای صدام روبه رو می‌شدند، صدام آن‌ها را اعدام صحرایی می‌کرد، بعد از سقوط صدام کم‌کم بارقه‌های آزادی برای زیارت کربلا و عتبات و امام حسین (ع) با پای پیاده از نجف به کربلا شدت گرفت و در ده سال گذشته یک رشد جهشی داشته است.

رشد صد در صدی زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به این‌که اگر در سال اول برای اربعین از ایران 200 هزار نفر رفتند در سال بعدی 400 هزار رفتند، خاطرنشان کرد: اگر نمودار جمعیتی را بررسی کنیم، هر سال یک رشد صد در صدی جمعیت زائر از ایران را می‌بینیم و همین اتفاق هم در عراق افتاده است و شیعیان عراق هم از نظر میزبانی و زیارتی یک حرکت و تحول بسیار سنگین و عمیقی از تمام روستاها و شهرها شروع می‌شود و خود را به کربلا می‌رسانند؛ جهان اسلام، اروپا، هندوستان و پاکستان به مرور وقتی احساس آزادی کردند، پیاده‌روی اربعین یک حرکت جهانی شد.

وی با اشاره به علت پیاده رفتن به زیارت بیان کرد: امام حسن (ع) هنگام زیارت شتر و اسب را به دنبال خود حرکت می‌دادند اما پیاده زیارت می‌رفتند، فلسفه آن این بوده که بعضی از افراد این تحلیل را نکنند که امام حسن (ع) به خاطر فقر و نداشتن مرکب این پیاده‌روی را انجام می‌دهند، همراه خود مرکب را می‌بردند اما پیاده سفر می‌کردند به خاطر این‌که ارزش پیاده روی را نشان دهند.

نیلی‌پور ادامه داد: در قرآن در آیه حج خداوند به ابراهیم می‌فرمایند، ای ابراهیم به مردم دعوت کن که آن‌ها به سمت خانه من حرکت کنند برای زیارت شما و معرفت شما به عنوان ولی خدا و از طریق شما با پای پیاده، بنابراین در قرآن کریم زیارت با پیاده مکه را اشاره داریم و در روایات هم اشاره شده و به هر قدمی ثواب حج و عمره برای شما منظور می‌شود.

پیاده‌روی در زیارت یک ریاضت شرعی است

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اساس تأکید بر سفر زیارت با پای پیاده به این معنا است که یکی از عوامل بسیار مهمی که در سازندگی ما مؤثر است ریاضت است؛ ریاضت در ادبیات به معنای ورزش است و برای اینکه به روح‌مان یک قدرت دهیم باید اعمال مثبت را تکرار کنیم و پیاده‌روی در زیارت یک ریاضت شرعی است که به همراه آن حس و حال زیارت در ما تقویت می‌شود و  چتر حاکم بر این ریاضت و زیارت هم عبادت و تقرب خداوند است.

وی با اشاره به این‌که کسی با پای پیاده به زیارت برود یک متانت، وقار و آمادگی جسمی و روحی برای ارتباط عاشقانه در حرم برای او فراهم می‌شود، افزود: بسیار تفاوت دارد که انسان با ماشین سفر کند یا با پای پیاده و زحمت؛ به ویژه در زیارت کربلا چون کرب و بلا یعنی اساس تربیت عاشورایی بر جهاد و قبول زحمت و رنج در راه خدا است.

نیلی‌پور با بیان این‌که کسانی که با پای پیاده به سمت کربلا حرکت کنند، یک سنخیت و یک تشابه خیلی کم نسبت به حرکت امام حسین (ع) و آن تشنگی، گرسنگی و صحراگردی امام حسین (ع) در مسیر جهاد در اره خدا به آن‌ها دست می‌دهد، گفت: افرادی که با پای پیاده به کربلا می‌روند، حس و حال و معرفت بهتری از کربلا و حرکت امام حسین (ع) و درک حالت‌های معنوی ایشان به آن‌ها دست پیدا می‌کند.

تجهیز زوار ثواب زیارت دارد

رئیس بنیاد مهدویت با اشاره به رشد زائران و همزمان با آن رشد پذیرایی و موکب‌داران بیان کرد: تجهیز زوار ثواب زیارت دارد و تجهیز مادی، اگر مسافر کربلا را رساندی و خدمتی به او کردی تماماً حول محور زیارت است و نوعی شراکت در ایجاد فضای زیارت برای دیگران است که فرد را سهیم آثار زیارت می‌کند.

وی با بیان این‌که فرهنگ عاشورا یک فرهنگ مبتنی بر فداکاری در راه خدا و بر اساس اصول اخلاقی سخاوت و از خود گذشتگی و تمرین برای رضای خدا بوده است، خاطرنشان کرد: موکب‌داری بخشی از فرهنگ زیارت قلمداد می‌شود، یعنی افرادی که نمی‌توانند مستقیم به زیارت امام حسین (ع) بروند، از طرق موکب‌داری و پذیرایی از زائران امام حسین (ع) خود را شریک زیارت ایشان و جریان بزرگ ولایی می‌کنند.

نیلی‌پور با بیان این‌که در قبل از انقلاب اسلامی زیارت جنبه عبادی داشت، تصریح کرد: امروز پیاده‌روی و زیارت اربعین یک قدرت نرم شیعه و جهان تشیع در برابر معاندان و مخالفان و فرهنگ غرب است و یک مانور بزرگ قدرت و اقتدار است و جنبه سیاسی قدرتمندی دارد.

پیاده‌روی اربعین سبب اتحاد در جهان اسلامی شده است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که پیاده‌روی اربعین یک مسیر بسیار مهمی برای تربیت، سازندگی جوانان و پالایش و آرایش روح آن‌ها به زیبایی‌های اخلاقی است، افزود: پیاده‌روی اربعین بسیار فضای پر سخاوت و تعاونی است که بین شیعه اتفاق افتاده است و سبب اتحاد در جهان اسلامی شده است.

وی با بیان این‌که یکی از معجزات خون امام حسین (ع) است که به سرعت سرمایه‌‌ها را به دست می‌آوریم، ادامه داد: هم وحدت جهانی در بین شیعه و مسلمان ایجاد می‌شود و هم فرهنگ سخاوت ارتقا می‌کند و آن تعصب‌های عجمی و عربی در حال از بین رفتن است و یگانگی و اتحاد حول محور امام حسین (ع) ایجاد می‌شود و این‌که باید از این سرمایه‌ای که در جهان اسلام ایجاد شده حداکثر بهر‌ه‌برداری را داشته باشیم.

نیلی‌پور با اشاره به آینده پیاده‌روی اربعین گفت: این شلوغی یکی از موضوعاتی است که مورد خشنودی خداوند است، در مراسم حج خداوند نفرموده که هر کسی هر زمانی در طول سال خواست مکه برود، همه اعمال حج را متمرکز کرده و تجمع مومنان یکی از شعائر است و هم برای آن‌ها و دشمنان درس‌های  فراوان دارد.

رئیس بنیاد مهدویت با تأکید بر این‌که باید شلوغی پیاده‌روی اربعین را بپذیریم و هزینه آن را بپردازیم، عنوان کرد: باید تحمل و صبر کنیم و برای دیگران جا باز کنیم، شلوغی و ازدحام مورد نظر است و نباید به نگاه منفی به آن نگاه کرد، برای یک بازی هر چی تماشاچی بیشتر باشد برای بازیکنان بهتر است، هر چه نماز جماعت پر جمعیت‌تر و حج شلوغ تر باشد بهتر است و یکی از اهداف عالی و معنوی است.

وی با تأکید بر این‌که باید به سمت برنامه‌ریزی و ساماندهی بیشتر برویم، تصریح کرد: باید جا باز کنیم برای دیگران که موفق به زیارت نشدند و نظم‌مان را بیشتر کنیم و فرهنگ تحمل یکدیگر را ارتقا دهیم و کمک کنیم با کم خوردن با اسراف نکردن و بی نظم نبودن.

نیلی‌پور با بیان این‌که در مسیر کربلا باید به اندازه نیاز خود از پذیرایی موکب‌ها استفاده کرد، گفت: باید در این پیاده‌روی رعایت همدیگر را کنیم، آن مدیریت حاکم بر جریان این ظرفیت را بیشتر از این دارد تا افراد از این زیارت اربعین بهره‌برداری کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که باید طول سفر را توسعه دهیم و از جهاتی کوچک کنیم، بیان کرد: باید مراسم اربعین را توسعه زمانی دهیم تا افراد بتوانند از این فضای زیارتی استفاده کنند، شخصی که زیارت می‌کند باید بلافاصله بیرون بیاید و اگر به این امر عمل کنیم و نجف و کربلا را زود ترک کنیم و برای سایر زوار جا باز کنیم این اتفاق رشد بیشتری هم دارد.

انتهای پیام/63101/ک30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول