اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن قانون‌گذاران آمریکا را به تلاش برای از بین بردن هنگ‌کنگ متهم کرد

وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا قصد دارد تا در راستای اهداف شوم خود رونق و ثبات هنگ‌کنگ را از بین ببرد و توسعه چین را مهار کند.

پکن قانون‌گذاران آمریکا را به تلاش برای از بین بردن هنگ‌کنگ متهم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مجلس نمایندگان آمریکا عصر روز سه‌شنبه به دنبال تشدید سرکوب معترضان هنگ‌کنگی توسط پلیس، ضمن انتقاد از پکن، مجددا بر حمایت خود از افرادی که فعالان طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ خوانده می‌شوند، تاکید کرد.

براساس گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، قانون‌گذاران آمریکایی قانون «حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» را تصویب کردند.

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا با مردم هنگ‌کنگ همراه هستند. اگر آمریکا به دلیل منافع تجاری در چین از حقوق بشر سخن نگوید، پس ما تمام اقتدار اخلاقی خود را برای صحبت درباره حقوق بشر در جهان از دست می‌دهیم.»

پکن نیز روز چهارشنبه پس از تصویب این لایحه در خصوص اقدام متقابل چین برای توقف مداخلات آمریکا در امور داخلی این کشور، هشدار داد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای عصبانیت شدید و مخالفت قاطع خود را با تصویب لایحه «دموکراسی و حقوق بشر هنگ‌کنگ» ابراز کرد.

 

 

طبق این گزارش، این لایحه، استقلال هنگ‌کنگ از چین را به طور سالانه بررسی می‌کند و می‌تواند بر وضعیت قراردادهای تجاری ویژه میان هنگ کنگ و آمریکا تاثیر بگذارد.

وزارت امور خارجه چین گفت: «آمریکا قصد دارد تا با اهداف شوم خود رونق و ثبات هنگ‌کنگ را از بین ببرد و توسعه چین را مهار کند.»

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «با توجه به تصمیم نادرست آمریکا، چین باید اقدامات متقابل جدی انجام دهد تا از حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای خود حمایت کند. اگر لایحه مربوطه نهایتا به قانون تبدیل شود، نه تنها به منافع چین بلکه به روابط میان چین و آمریکا و حتی به منافع خود آمریکا نیز آسیب جدی وارد می‌کند.»

«یانگ گوانگ» سخنگوی دفتر امور هنگ کنگ در بیانیه‌ای گفت: «این نوع رفتار دخالت ناخوشایند در امور داخلی چین و حمایت نیروهای مخالف و رادیکال در هنگ‌کنگ است. این اقدام نشان‌دهنده نقشه سیاسی نمایندگان مجلس و برخی سیاستمداران آمریکا در استفاده از هنگ‌کنگ برای مهار توسعه چین است.»

بر اساس این گزارش، شهروندان هنگ‌کنگی نهم خرداد ماه در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در مجلس این کشور به خیابان‌ها آمدند. این لایحه اجازه استرداد مجرمان به چین را ممکن می‌سازد اما معترضان می‌گویند این اقدام موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شود.

 

 

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از 7 میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول