اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ایجاد خانه احزاب در 17 استان/ از یارانه احزاب چه خبر؟

تا امروز ۱۷ استان خانه احزاب را راه‌اندازی کرده‌اند و تعداد دیگری هم فعال خواهند شد.

ایجاد خانه احزاب در 17 استان/ از یارانه احزاب چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حمید ملانوری مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور ظهر امروز در جلسه ویژه با مسؤولان خانه احزاب و دبیران احزاب استان سمنان اظهار کرد: نگاه دولت و نظام بر این اصل استوار است که نخبه‌ترین و شاخص‌ترین انسان‌ها در احزاب حاضر هستند و محل مراجعه برای تقویت توسعه احزاب محسوب می‌شوند.

وی که در جریان نوزدهمین سفر استانی معاونت سیاسی وزارت کشور به میزبانی استان سمنان و در جلسه ویژه با مسؤولان خانه احزاب و دبیران احزاب استان سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه سمنان، استانی است که دو رئیس‌جمهوری تقدیم کشور کرده و این نشان‌دهنده شرایط ویژه استان خواهد بود، اظهار کرد: یکی از شعارهای اصلی انقلاب، دموکراسی بود و حضرت امام (ره) از ابتدا بر این امر تأکید داشتند و همواره نخبگان در کشور در معرض انتخاب از سوی مردم قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور افزود: بر این مبنا، نگاه دولت و نظام بر این اصل استوار است که نخبه‌ترین و شاخص‌ترین انسان‌ها در احزاب حاضر هستند و محل مراجعه برای تقویت توسعه احزاب محسوب می‌شوند.

ملانوری تأکید کرد: نگاه کلان در جمهوری اسلامی، توسعه فضای سیاسی و تقویت احزاب است و به همین جهت، به افراد علاقه‌مند امکان حضور در قالب احزاب را می‌دهد و بر اساس اولین قانون احزاب، ۲۵۰ حزب پروانه فعالیت دریافت کردند.

وی افزود: برخی از احزاب همواره فعال و پویا، برخی فقط در ایام انتخابات و تعدادی هم غیرفعال بوده‌اند. قانون احزاب مصوب سال ۹۵ شرایط ویژه‌ای برای فعالیت احزاب فراهم آورد و تاکنون ۱۱۶ حزب خود را با این قانون تطبیق داده‌اند.

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور، رویکرد کلان نظام را کمک به احزاب در سراسر کشور برای تقویت دموکراسی و بهره‌گیری از این ظرفیت عظیم دانست و اظهار کرد: ائتلاف‌ها و جبهه‌ها باید توسط افراد دارای پروانه و مورد تأیید شکل گیرد و به اطلاع کمیسیون احزاب برسد.

ملانوری بیان کرد: تا امروز که در حال نزدیک شدن به انتخابات هستیم، 6 جبهه و ائتلاف در کشور شکل گرفته که مجاز به فعالیت رسمی هستند و این 6 جبهه شامل جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب)، جبهه هماهنگی اصلاحات، جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، جبهه اصولگرایان استان قم و جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران هستند که پنج جبهه در سطح ملی و یک جبهه فعالیت استانی دارند.

از یارانه احزاب چه خبر؟

وی درباره یارانه احزاب اظهار کرد: در دولت‌های هفتم و هشتم بحث توجه به خانه احزاب و یارانه احزاب شکل گرفت؛ اما در دولت بعدی این روند متوقف شد، اما در دولت یازدهم و دوازدهم با توجه به علاقه دولت مبنی بر توسعه سیاسی مجدداً در دستور کار قرار گرفت که بخشی از آن نیز تا امروز محقق شده است.

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور افزود: تا امروز ۱۷ استان خانه احزاب را راه‌اندازی کرده‌اند و تعداد دیگری هم فعال خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نظام در 40 سال گذشته موفقیت‌های بی‌نظیری را توسط دولت‌ها و با رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در زمینه‌های مختلف علمی، عمرانی، فناوری و سایر حوزه‌ها به دست آورده که غیرقابل‌انکار است، اظهار کرد: اگرچه مشکلات و ناهمواری‌هایی هم در این مسیر بوده است، اما باید دقت کنیم که با آگاهی در راستای امید و اعتمادبخشی به جامعه گام برداریم.

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور افزود: دولت در دیپلماسی و در سطح جهانی، پیشرفت‌های بزرگی داشته که برجام یکی از این پیروزی‌ها بود. امروز ایران اسلامی یکی از قدرت‌های اصلی و برتر منطقه است که به‌واسطه تلاش‌های مردم و مسؤولان شکل گرفته است.

ملانوری تصریح کرد: این کشور یک اردوگاه با یک پرچم و با یک رهبری است؛ اگرچه گروه‌ها و دسته‌های مختلفی در آن فعال هستند. باید همه کمک کنیم تا پیشرفت، توسعه و اعتلا در کشور شکل بگیرد که این امر با بالا بردن سطح آگاهی و دانش مردم به‌عنوان یکی از وظایف احزاب شکل خواهد گرفت.

اهمیت تقویت احزاب

سعید متقی، مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری سمنان هم اظهار کرد: امروز که کشور در معرض تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه کشورهای معاند قرار گرفته است، تقویت گفت‌وگو بین مردم و حاکمیت می‌تواند راهکاری گره‌گشا برای تقویت انسجام داخلی باشد.

وی با اشاره به اینکه احزاب چرخ‌دنده و شرط لازم بروز و ظهور دموکراسی هستند، بیان کرد: نیازسنجی و اولویت‌بندی مشکلات و انتقال به گردانندگان جامعه از وظایف اصلی احزاب است و هر جامعه‌ای که به دنبال توسعه است باید در راستای تقویت احزاب و تشکل‌های سیاسی کوشا باشد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری سمنان افزود: سیاست‌های دولت تدبیر و امید در راستای تقویت احزاب است و راه‌اندازی خانه احزاب نیز از نمودهای عملی این رویکرد است.

متقی با تأکید بر اینکه در دوره دوم دولت تدبیر و امید تا امروز ۳۰ نشست گفت‌وگو با احزاب و تشکل‌های سیاسی در استان برگزار شده است، گفت: راه‌اندازی مجدد خانه احزاب در استان که ماه گذشته انتخابات دور دوم آن برگزار شد، برگزاری مجامع احزاب و تشکل‌ها، کارگاه‌های آموزشی و.. گوشه‌ای از اقدامات صورت پذیرفته این بخش در استان است.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه از سال ۹۵ تاکنون به همت فعالان و تشکل‌ها و در فضای جدید سیاسی استان، ۲۷ حزب جدید در قالب ۳۵ دفتر شهرستانی به فعالیت پرداخته‌اند.

متقی همچنین با ارائه آمار و اطلاعاتی از شرایط فعالیت‌های سیاسی و حزبی در سمنان اظهار کرد: در استان، ۳۴ حزب در قالب ۵۲ دفتر شهرستانی مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری سمنان تأکید کرد: امروز که کشور در معرض تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه کشورهای معاند قرار گرفته است، تقویت گفتگو بین مردم و حاکمیت می‌تواند راهکاری گره‌گشا برای تقویت انسجام داخلی باشد.

انتهای پیام/2249/م/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول