اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

تدوین سند سازگاری با کم‌آبی در استان یزد/توسعه کشاورزی نداریم

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد با تاکید بر اینکه توسعه کشاورزی در یزد نداریم، گفت: سند سازگاری با کم‌آبی در استان تدوین شده است.

تدوین سند سازگاری با کم‌آبی در استان یزد/توسعه کشاورزی نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدمهدی جوادیان‌زاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه سال آبی 97 و 98 به پایان رسیده است، اظهار داشت: یزد استان خشکی بوده و وضعیت منابع آبی نسبت به‌کل کشور ضعیف ارزیابی می‌شود و یکی از فقیرترین استان‌های کشور در خصوص منابع آبی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد اضافه کرد: اگر میانگین بارش سی‌ساله استان یزد را در نظر بگیریم میزانی برابر با 93 میلی‌متر بوده است که بیست سال اخیر 89 میلی‌متر و ده سال اخیر 82 میلی‌متر است که نشان‌دهنده این بوده که در هر ده سال حدود 7 میلی‌متر متوسط بارش را از دست دادیم.

کاهش بارش‌ها ناشی از تغییر اقلیم است

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کاهش بارش ناشی از بحث تغییر اقلیم است که در کل جهان مطرح بوده و در استان یزد هم نمود دارد.

جوادیان‌زاده با اشاره به اینکه ذخیره منابع آب استان یزد هرروز در حال کاهش و از دست رفتن است، گفت: مصارف ما در حال رشد ولی منابع آبی مرتب در حال کاهش بوده که این مسئله سبب نگرانی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد در ادامه با بیان اینکه سطح آب‌های زیرزمینی بیش از 90 درصد دشت‌های استان یزد روبه افت و کسری مخزن است، تصریح کرد: در این دشت‌ها هرساله افت بیشتری را شاهد بوده و هستیم و در چند دشت استان یزد که کسری مخزن نداریم به خاطر شوری آب آن مناطق است که قابلیت استفاده ندارد.

وی میزان آب تجدید پذیر استان یزد را 750 میلیون مترمکعب عنوان و خاطرنشان کرد: استان یزد در خصوص آب‌های تجدید پذیر رتبه 31 کشور را دارد که کمترین میزان آب تجدید پذیر است و از نظر کسری مخزن رتبه هفتم را در کشور به خود اختصاص داده که این اعداد زنگ خطر را از خیلی وقت پیش در استان به صدا درآورده است.

جوادیان‌زاده با تأکید بر اینکه سازگاری باکم آبی باید در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: چون کشور و استان یزد در منطقه کم آب قرارگرفته است، سازگاری با کم آبی باید در دستور کار باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه سند سازگاری باکم آبی در استان تدوین‌ شده است، گفت: مدیریت مصرف در دشت‌ها، نصب کنتور در چاه‌ها کشاورزی و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در استان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه امسال از 16 دشت ممنوعه بحرانی استان، کلیه چاه کشاورزی 10 دشت به‌طور کامل مجهز به کنتور آب هوشمند نصب‌شده است، گفت: یکی از طرح‌های بسیار خوب در استان یزد، خاموشی چاه‌های کشاورزی در فصل زمستان است که اثرگذاری بسیار خوبی در خصوص مدیریت مصرف آب کشاورزی انجام‌شده است.

اثرات مثبت طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی استان یزد

جوادیان‌زاده ادامه داد: صرفه‌جویی آب به‌واسطه خاموشی چاه‌ها کشاورزی در سال 95 به میزان 40 میلیون متر مکعب، سال 96 به میزان 75 میلیون متر و سال گذشته به میزان 85 میلیون مترمکعب انجام‌شده که یکی از طرح‌های بسیار خوب بوده است که امسال نیز در دستور کارمان خواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد به بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی اشاره کرد و گفت: در بخش مدیریت منابع آب باید این بخش را در دستور کار قرار دهیم و امسال توانستیم جشنواره سپاس آب را برگزار کنیم که در این جشنواره بهترین حافظان آب را در بخش کشاورزی، صنعت و معدن و شرب و بهداشت ارزیابی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی در استان یزد نداریم، اضافه کرد: نمی‌توانیم آب جدیدی را در بخش کشاورزی وارد کنیم چون یزد یک استان خشک است و باید با آب موجود هر کاری می‌خواهد انجام گیرد.

جوادیان‌زاده در خصوص تأمین آب شرب استان، اظهار داشت: تأمین آب شرب استان و کشور از وظایف حاکمیت است و تأکید وزیر این بوده که در خصوص تأمین آب شرب نباید نگرانی وجود داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد با اشاره به اینکه در سال آبی 97- 98، میزان 120 میلی‌متر بارندگی در استان یزد داشتیم که نسبت به سال گذشته آن‌که 78 میلی‌متر بوده، افزایش داشته است، گفت: در سال آبی 97-98 بارندگی کشور به‌طور متوسط 337 میلی‌متر بوده که میزان آن در مدت مشابه در سال گذشته 167 میلی‌متر بوده است.

انتهای پیام/90013

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول