اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

سخنان رئیس‌جمهور درباره نظارت شورای نگهبان تشکیک در اصل 99 قانون اساسی است

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه اعلام کرد: سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره نظارت شورای نگهبان، تشکیک در اصل99 قانون اساسی و همچنین تشکیک در صلاحیت نهاد قانونی کشور یعنی شورای نگهبان است.

سخنان رئیس‌جمهور درباره نظارت شورای نگهبان تشکیک در اصل 99 قانون اساسی است

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور درباره نظارت شورای نگهبان نوشت: سخنان اخیر دکتر روحانی درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و رد و تأیید صلاحیت نامزدها، تشکیک در اصل99 قانون اساسی و همچنین تشکیک در صلاحیت نهاد قانونی کشور یعنی شورای نگهبان است.

متن این نامه به شرح زیر است:

« ریاست محترم دیوان عالی کشور

جناب حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم

سلام علیکم

متاسفانه شاهد بودیم که رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت اظهاراتی را در رابطه با شورای نگهبان مطرح کردند که لازم می دانیم نکاتی رادر رابطه با آن به عرض رسانیم.

شورای نگهبان در مسیر عمل به وظایف قانونی، همواره تحت آماج حملات برخی جریان های سیاسی خاصی قرار داشته است که در روزگاری نه چندان دور، توسط این شورا تأیید صلاحیت شده اند و سالها بر کلیدی ترین صندلی‌های کشور تکیه زده اند.

این جریان ها در تلاش اند با هجمه به این نهاد انقلابی، ناکارآمدی و سوءمدیریت های خود را به حاشیه ببرند و با مظلوم نمایی شکست‌های انتخاباتی آینده را توجیه نمایند.

انتظار احترام به قانون اساسی و رویه‌های قانونی از گروهی که روزگاری ، تحمل پذیرش شکست در انتخابات را نداشته و هشت ماه کشور را به آشوب کشیده اند توقع بیجایی است، اما هم نوایی آقای دکتر روحانی که در همین رویه قانونی پنج دوره به عنوان نماینده مردم راهی بهارستان شده و دو مرتبه به عنوان منتخب ملت بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زده است با این حضرات قانون شکن، جای تامل دارد.

از خلاف واقع بودن سخنان رئیس جمهور در مورد نحوه نظارت بر مجلس اول که بگذریم، طبق اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان است و در تفسیریه این اصل نوع نظارت این شورا، »استصوابی« عنوان شده است.

سخنان اخیر دکتر روحانی درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و رد و تأیید صلاحیت نامزدها، تشکیک در اصل99 قانون اساسی و همچنین تشکیک در صلاحیت نهاد قانونی کشور یعنی شورای نگهبان است.

با توجه به این که ایشان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری سوگند یاد کرده اند که پاسدار قانون اساسی باشند. تشکیک رئیس جمهور در صلاحیت نهاد قانونی کشور تخلف از اصل 121 قانون اساسی و مصداق شکستن سوگند می‌باشد.

با توجه به این که مواضع خلاف قانون اساسی جناب رئیس جمهور مسبوق به سابقه است و مدتی قبل در اصل112 قانون اساسی تشکیک کرده و صلاحیت مجمع تشخیص مصلحت نظام را به چالش کشیده بودند از دیوان عالی کشور درخواست داریم که مطابق بند10 اصل 110 قانون اساسی تخلف رئیس جمهوراز وظیفه قانونی خود یعنی پاسداری از قانون اساسی را مورد بررسی قرار دهد؛ و رئیس جمهور جهت ادای توضیحات در رابطه با این موضوعات به دیوان عالی کشور فراخوانده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول