اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فصل انتخابات بهار احزاب سیاسی است

نماینده عالی دولت در شهرستان شیراز با بیان اینکه فصل انتخابات بهار احزاب سیاسی است اما فعالیت احزاب نباید محدود به زمان انتخابات باشد، گفت: انتظار است که احزاب سیاسى در برهه‌های مختلف زمانى در مباحث مختلف ایفاى نقش کنند و معتقدیم که این نشست‌ها و گفتگوها دامنه و وسعتش در سطح جامعه ترویج داده شود.

فصل انتخابات بهار احزاب سیاسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز و به نقل از روابط عمومی فرمانداری شیراز، در نشست مشترک احزاب سیاسی شهرستان شیراز که با حضور معاون محترم سیاسی، امنیتی استانداری و مدیرکل محترم سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری فارس و دبیران محترم جریان‌های مختلف سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا، مستقلین و اعتدالیون برگزار شد، فرماندار شهرستان شیراز به نشست‌های مختلف این فرماندارى با نمایندگان احزاب اشاره و بیان کرد: هدف از برگزاری این نشست‌ها ایجاد شورونشاط سیاسی و بسط آن در جامعه است.

محمدرضا امیری با اشاره به الزامات مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: معتقدیم تحکیم پایه‌های نظام مردم‌سالاری دینی با حضور جریان‌ها و بازیگران عرصه‌های مختلف امکان‌پذیر است و یقیناً یکی از بازیگران و کارگردانان عرصه سیاسی جامعه، تشکل‌ها و احزاب سیاسی هستند.

 نماینده عالی دولت در شهرستان شیراز با بیان اینکه فصل انتخابات بهار احزاب سیاسی است اما فعالیت احزاب نباید محدود به زمان انتخابات باشد، افزود: انتظار است که احزاب سیاسى در برهه‌های مختلف زمانى در مباحث مختلف ایفاى نقش کنند و معتقدیم که این نشست‌ها و گفتگوها دامنه و وسعتش در سطح جامعه ترویج داده شود.

رئیس شوراى ادارى شهرستان شیراز با بیان اینکه هر حزب سیاسى با سلایق مختلف که مطالبه گرى خود را در چارچوب قانون دنبال کند موردحمایت دولت و حاکمیت قرار دارد، خاطرنشان کرد: در شورای اداری اخیر شهرستان شیراز بر این موضوع مهم تأکید داشتم که نهادهای دولتی و حاکمیتی به‌تنهایی نمی‌توانند شور نشاط سیاسی را ایجاد کنند و ما تنها می‌توانیم بسترساز باشیم.

 امیرى ادامه داد: یقیناً یکی از ابزارهای اعمال حاکمیت در نظام مردم‌سالاری عرصه انتخابات، کنشگران سیاسی و احزاب فعال هستند که در عرصه جامعه بر ایجاد شورونشاط سیاسی نقش ایفا می‌کنند.

 رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز در ادامه سخنان خود، برگزارى انتخابات باشکوه و با مشارکت حداکثرى مردمى در پاى صندوق‌های رأی را فصل مشترک تمامى احزاب سیاسى در کشور دانست و تصریح کرد: امروز از یک سو با جنگ نابرابر اقتصادی تمام‌عیار مواجه هستیم و از طرفی دیگر برخى مباحث داخلی ناشی از تحریم داریم که در این شرایط بایستی بر نقاط اشتراک‌های فراوانی که بین احزاب وجود دارد تأکید نمود.

 رئیس شورای تأمین شهرستان شیراز افزود: امروز نظام براى مقابله با تهدیدات دشمن راهبرد مقاومت فعال در درون و «دیپلماسی فعال» در خارج از کشور را پیگیری می‌کند که این راهبرد موجب شکست استراتژی «فشار حداکثری» امریکا گردیده است.

 امیری با بیان اینکه یکى از نقطه اشتراک احزاب سیاسى کشور، حفظ منافع ملى و عزت و سربلندى ایران اسلامى است، ابراز داشت: با چنین وجه اشتراک هایى بین سلایق مختلف سیاسى کشور و رهنمودهاى رهبرى تقویت چنین وجه اشتراک هایى موجب ایجاد امید و شورونشاط سیاسى و اجتماعى در جامعه می شود.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز بار دیگر با بیان اهمیت انتخابات پیش رو به اقدامات انجام‌شده آن ستاد در سطح شهرستان پرداخت و افزود: در آستانه انتخابات مجلس شوراى اسلامى ما کار مطالعات و بررسی نقایص احتمالى گذشته ستاد را بعنوان مرکز یکى از استان هاى مهم کشور ازجمله پیش بینی شعب اخذ رأی با ملاک قرار دادن انتخابات دور قبل ریاست جمهورى ودر نظر گرفتن نرخ رشد جمعیت و تعداد نیروى انسانى لازم جهت انعکاس به هیئت اجرایى انتخابات آغاز کرده ایم تا در صورت اعلام آن هیئت آمادگى کامل تصمیمات اخذ شده وجود داشته باشد.

وى در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حضور دبیران احزاب سیاسى حاضر در جلسه و حساسیت شان بر پیگیرى مشکلات شهر و استان در راستاى توسعه پایدار استان و پیگیرى مطالبات مردمى، خبر از آمادگى کامل فرماندارى شهرستان شیراز جهت برگزارى انتخاباتى باشکوه و سالم داد و ابراز داشت: هیات بازرسی در شهرستان شیراز به ریاست معاون عمرانی فرماندار شهرستان شیراز و با عضویت معاون متوسطه آموزش و پرورش و معاون اقتصادی و مالی شهردار تشکیل شده است، همچنین که هیات نظارت اقدامات خود را آغاز کرده و در مورد تخلفات انتخاباتی بنا به اظهار رئیس کل محترم دادگستری استان فارس شورای پیشگیری از جرایم انتخاباتی تشکیل شده است که با لطف خدا و همراهى تمامى عزیزان خود را آماده برگزارى انتخابات باشکوه در اسفند سال جارى خواهیم کرد.

 

در ادامه این نشست تعدادی از دبیران تشکل‌های سیاسی به ترتیب زمانی که در اختیار آنان قرار گرفته بود سخنانی در رابطه با مسائل سیاسی روز و نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات نسبت به برخی جریانات وانتظارات خود را از دولت و حاکمیت بیان کردند؛ که ازجمله مهم ترین آنها از سوی جناح اصلاح‌طلب در خصوص جذب بیش از سه هزار نیرو بدون ضابطه در زمان شهردار سابق شیراز و خسارات مالی به شهر مطرح گردید که طیف اصولگرا در پاسخ معتقد به جذب نیروهای گفته شده نه تنها در یک دوره بلکه در دوره شهرداران مختلف قبل تا امروز بودند این در حالی بود که جریان اعتدال با ذکر تاریخچه احزاب به دفاع از عملکرد دولت تدبیر و امید پرداخت و حزب اعتدال را برای اولین بار در کشور حزبی دانست که از دل قدرت خارج نشده و توانست رئیس جمهور معرفی نماید که این سخنان با واکنش یکی از احزاب اصلاح‌طلب مواجه شد.

 از دیگر نکات مطرح‌شده بیان مشکل بحران آب، تولید و اشتغال، مشکلات مدیریت شهری، تورم و رکود اقتصادی و. بود.

 در ادامه این نشست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، نگاهى به عملکرد احزاب مختلف استان و تأثیر آن در حوزه سیاسى داشت و خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی استان فارس داراى سابقه سیاسى مفید و توانمند هستند که این امر انتظارات را از احزاب فعال استان بالا می‌برد.

 سید احمد احمدى زاده اظهار داشت: امروز نماینده عالى دولت به‌عنوان یک استاندار بومی و با آشنایى و اشراف کامل به‌تمامی موضوعات در حوزه‌های مختلف به همراه دیگر معاونین ایشان آمادگى کامل خود را به‌منظور دریافت هرگونه انتقاد و پیشنهاد به همراه راهکار لازم اعلام داشته‌اند که می‌بایست احزاب با سلایق مختلف باهدف توسعه پایدار استان خود به صحنه بیایند و اجازه ندهند تخریب جاى نقد را بگیرد.

وى با انتقاد از برخى رفتارها و جلسات که هیچ خروجى و حاصلى براى توسعه استان و حل مشکلات مردمى ندارد، افزود: ما اعتقادداریم که احزاب و جریانات سیاسى مختلف با سلایق گوناگون باید هرکجا منافع استان ایجاب کند یا در راستاى پیگیرى مطالبات مردمى بتوانند دور یک میز جمع شوند و براى مسائل و مشکلات مطرح‌شده راهکار ارائه دهند.

احمدى زاده با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم احزاب قانون مداری و نهادینه کردن قانون در جامعه است تصریح کرد: تمامى احزاب با گرایش‌های سیاسى مختلف در دولت داراى سهم و مسئولیت هستند و به طبع احزاب مختلف در استان نیز می‌بایست با برنامه اثرگذار براى حل مشکلات موجود به صحنه بیایند و از حضور و برنامه‌های مدون به همراه راهکارهاى ارائه‌شده تمامى احزاب استقبال می‌کنیم.

 احمدى زاده در ادامه سخنان خود اشاره‌ای نیز به گام دوم انقلاب داشت و افزود: انتظار داریم احزاب سیاسى استان با هر گرایش سیاسى بیانیه گام دوم انقلاب اسلامى توسط مقام معظم رهبری را بیش از گذشته موردتوجه قرار داده و ضمن بومی‌سازی موضوعات متناسب با شرایط استان بر روى آن نشست‌های تخصصى و تحلیلى به‌منظور بهره‌برداری حداکثرى برگزار کنند.

رئیس و سخنگوى ستاد انتخابات استان فارس با بیان اهمیت و نقش احزاب در معرفى نامزدهاى اصلح و فراهم نمودن بستر لازم در راستاى حضور حداکثرى مردم در پاى صندوق‌های رأی، ابراز داشت: در بحث سلامت و امنیت انتخابات با تمام توان ایستاده‌ایم و در همین خصوص گروها و کمیته‌های مختلفی تشکیل و فعالیتشان را آغاز کرده‌اند و در بحث رقابت سالم نامزدها در چارچوب قانون و مشارکت حداکثرى مردم که موضوعى ملی است انتظار داریم همگان علی‌الخصوص احزاب سیاسى درصحنه باشند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس در ادامه ضمن تأکید به‌ضرورت و استمرار نشست مشترک فرمانداران سراسر کشور با احزاب و گروهای سیاسی اظهار داشت: تشکیل خانه احزاب یکى از اولویت‌های حوزه سیاسى استان است که با پیگیری‌های انجام‌شده، مکانی جهت واگذارى به خانه احزاب استان توسط یکى از دستگاه‌های اجرایى در نظر گرفته‌شده و در تلاش هستیم هر چه سریع‌تر این مطالبه به‌حق احزاب استان مبنى بر تشکیل خانه احزاب نیز جامه عمل بر آن پوشیده شود.

 وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی از عملکرد و اقدامات مؤثر دولت به مردم باعث افزایش اعتماد عمومی و ایجاد امید خصوصاً به نسل جوان می‌گردد خاطرنشان کرد: احزاب و گروهای سیاسی با سلایق متفاوت باهم افزایی در راستای منافع ملی می‌بایست در کنار هم باشند و با ترویج فرهنگ گفتمان با اتحاد، انسجام و همدلی شورونشاط را برای جامعه خود به ارمغان بیاورند و راه را برای تقابل با یکدیگر و تزریق یاس و ناامیدی به مردم که هدف اصلی دشمنان است ببندند.

 احمدی زاده در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای به تهیه سند پیشرفت و توسعه فارس با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی و رونمایی از آن با حضور وزیر محترم کشور داشت و خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت ارشد استان تحقق شعار سال و رونق تولید و ترغیب سرمایه‌گذاری در این استان با برداشتن موانع مختلف ازجمله پیچ‌وخم‌های اداری است که در این راستا با تشخیص و دستور مستقیم استاندار محترم فارس تعداد 128 مجوز بی‌نام و آماده سرمایه‌گذاری صادر گردید که با استقبال کم‌نظیر سرمایه‌گذاران مواجه شد و تا امروز بیش از 30 مجوز بنام متقاضیان سرمایه‌گذاری در استان ثبت گردیده است.

 مدیرکل دفتر سیاسى، انتخابات و تقسیمات کشورى استاندارى فارس نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه احزاب در کشور اظهار داشت: احزاب در کشور ما در زمان مشروطیت و قبل از انقلاب از بالا به پایین و به‌صورت فرمایشی بوده که همواره با ناکارآمدی مواجه می‌گردید.

وی در ادامه به نقش احزاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: می‌توان گفت در دو مقطع پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز جنگ تحمیلی و به دنبال آن پس از دوران دفاع مقدس، سه دهه به معنای واقعی از عمر احزاب گذشته و در این برهه از زمان احزاب با گرایش‌های سیاسى مختلف فراز و نشیب‌های فراوانى را تا امروز پشت سر گذشته‌اند.

حجت رضایى خاطرنشان کرد: در ساختار سیاسی کشور ما احزاب در ابتدا از بالا به پایین فعالیت خود را آغاز کردند به‌نحوی‌که به‌نوعی منتظر بودیم دولت برای احزاب تصمیم بگیرد.

وى تصریح کرد: اما امروز این موضوع با شیبی ملایم از پایین‌دست آغاز می‌شود و شاهدیم که احزاب به‌راحتی نمایندگان مجلس و شوراهاى اسلامى شهرها را مشخص و به مردم معرفى می‌کنند.

رضایى افزود: امروز به گواه مستندات موجود احزاب خود تصمیم می‌گیرند و میگویند که نمایندگان ما چه کسانی هستند، اتفاقى که شاید تا دیروز به این صورت نبود که این مهم حرکت احزاب به سمت‌وسوی نهادینه شدن و رسیدن به جایگاه واقعى خود در چارچوب وظایف ذاتى و قانونى را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر سیاسى، انتخابات و تقسیمات کشورى استاندارى فارس با بیان اینکه علیرغم ارتقاء جایگاه احزاب در کشور اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار داریم، اذعان داشت: شاید مشکلات و آسیب‌هایی در ادامه مسیر احزاب تا رسیدن به وضعیت ایدئال وجود داشته باشد اما از نخبگان سیاسى احزاب انتظار داریم با رعایت قواعد فعالیت‌های سیاسى خود، از قدرت گفتگو نهایت بهره را در راستاى ارتقاى سطح وجودى احزاب و توسعه سیاسى پایدار ببرند.

رضایى در پایان سخنان خود با بیان اینکه اگر جریانات احزاب سیاسى خود وارد عرصه گفتگو نشوند، نباید از طیف رقیب هم‌چنین انتظارى داشته باشند، ابراز داشت: با برنامه‌ریزی و تئوریزه کردن گفتگو به شکل کارآمد می‌توان به بلوغ سیاسى رسید و باید بپذیریم که یکی از کارکردهاى مهم اصل احزاب در کشور ما شکل‌دهی و جامعه‌پذیری سیاسی، آن‌هم ابتدا از درون احزاب خود و انتقال آن به بدنه جامعه است، امرى که باهمت احزاب سیاسى کنونى و فعال ما به دلیل داشتن اهداف مشترک بسیار، علیرغم برخى اختلاف‌نظرها دست‌یافتنی است.

انتهای پیام/76018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول