اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

90 درصد از 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی قابل پیشگیری است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر اراده لازم وجود داشته باشد می‌توانیم مانع90 درصد از 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شویم به شرطی که سامانه‌های حوزه‌های پولی و بانکی، گمرکی و مالیاتی عملیاتی شوند.

90 درصد از 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی قابل پیشگیری است

سیدحسن حسینی‌شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره میزان فرار مالیاتی در کشور گفت: وقتی بحث فرار مالیاتی را مطرح می‌کنیم نمی‌توانیم عدد دقیقی را تخمین زده و بگوییم که این میزان فرار داریم چرا که اقدامات آنها کاملا پنهانی است.

وی افزود: تا زمانی که مقابل فرار مالیاتی ایستادگی نکنیم عدد دقیقی را نمی‌توان بیان کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:‌پیش‌بینی می‌شود با توجه به تولید ناخالص ملی و آمار و ارقام سامانه‌های مختلفی که در کشور در حال ثبت و ضبط اطلاعات هستند، بین 50 تا 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

حسینی‌شاهرودی گفت: تصور ما از فرار مالیاتی رقم بسیار بالاتر از میزانی است که دستگاه‌‌های دولتی آن را بیان کردند و به نظرم این رقم  آمار حداقلی است.

وی با اشاره به لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت:‌این لایحه مبتنی بر اجراست و اگر اراده  لازم برای اجرای آن وجود داشته باشد می‌تواند تاثیرگذار باشد و از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس  تصریح کرد:طبق ماده 168 قانون مالیات‌های مستقیم ایجاد سامانه‌ها را به دولت تکلیف کردیم که متاسفانه از سال 87 تاکنون این موضوع عملیاتی نشده و به تاخیر افتاده است ولی اگر این سامانه اجرایی شده و صندوق‌های فروشگاهی هم عملیاتی شوند می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

حسینی‌شاهرودی گفت:‌ هم اکنون قانون جدید صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی و مبادی فروش خدمات و کالا به تصویب رسیده است که به صورت جزئی و مفصل تکالیفی را متوجه سامانه امور مالیاتی کرده‌ایم. همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کرده و تعاریف آن را تغییر داده‌ایم.

وی  در پایان گفت:‌ اگر اراده لازم وجود داشته باشد می‌توانیم تا 90 درصد جلوی فرار مالیاتی را بگیریم به شرطی که سامانه حوزه‌های پولی و بانکی، گمرکی و مالیاتی در کشور فعال شده و عملیاتی شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول