اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

درددل‌های نوجوانان در روز رسانه و کودک/ مدرسه تبدیل به گورستان استعدادها شده است

یکی از دانش‌آموزان معتعقد است که در حال حاضر مدارس تبدیل به گورستان استعدادها شده است؛ در مدارس بچه‌ها را با یک خط‌کش خشک می‌سنجند و باعث می‌شود که استعدادهای کودک و نوجوان در مدرسه بمیرد.

درددل‌های نوجوانان در روز رسانه و کودک/ مدرسه تبدیل به گورستان استعدادها شده است

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: هر کشوری برای تضمین موفقیت آینده‌اش به کودکان توجه دارد و برای آنها برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارد؛ اهمیت توجه به کودکان آنقدر است که انجمن بین‌المللی ویژه کودکان سازمان ملل(یونیسف) در ۶۶ سال قبل، روز ۸ اکتبر را روز جهانی کودک نام‌گذاری کرد.

روز جهانی کودک،‌ روزی برای یادبود کودکی است و حمایت از حقوق کودکان مورد توجه قرار می‌گیرد؛ البته کشور‌ها و سازمان‌های مختلف، روز‌های متفاوتی را به عنوان روز کودک اعلام کرده‌اند و در ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار کننده این برنامه است.

هفته ملی کودک امسال از ۱۳ تا ۱۹ مهر با شعار «آینده را باید ساخت» در مراکز کانون، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف در حال برگزاری است و هر روز این هفته نامگذاری شده است که به ترتیب از اولین روز شامل «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر»، «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی»، «کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری»، «کودک، صلح، بازی و نشاط»، «کودک، رسانه و ارتباطات»، «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» و «کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی‌ اسلامی» است.

امروز به مناسب  روز «کودک، رسانه و ارتباطات»، تعدادی از کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران از بخش‌های مختلف خبرگزاری فارس بازدید کردند و سؤالات خود را درباره خبرنگاری از خبرنگاران این رسانه پرسیدند.

در ابتدای حضور نوجوانان در خبرگزاری، برخی سؤال می‌کردند که امروز روز کودک و رسانه است اما ما شاهد حضور نوجوانان هستیم؛ حامد رهنما دبیر هفته ملی کودک در این خصوص توضیح داد: «از نظر قواعد جهانی، صفر تا 18 سال را کودک می‌نامند و بر این اساس نوجوانان هم جزو کودکان محسوب می‌شوند».

نوجوانان با علاقه از بخش‌های مختلف خبرگزاری بازدید می‌کردند و در هر بخش سؤالات متعددی می‌پرسیدند؛ این حس کنجکاوی و علاقه آنها برای دانستن باعث شده بود که خبرنگاران نیز با اشتیاق به پرسش‌هایشان پاسخ دهند.

در این نشست نوجوانان به این سؤال پاسخ دادند که به نظر آنها مشکلات کودکان و نوجوان در کشور چیست و چه چیزهایی است که مسؤولان باید به آن توجه کنند تا وضعیت کودکان و نوجوانان مسیر رو به کمال را طی کند؟»

سارا پورعبدالله 17 ساله در این نشست اظهار کرد: ما که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داریم، مشکلاتمان از سایر بچه‌ها کمتر است زیرا یکسری آزمون و خطا کردیم و راه‌هایی را رفتیم که بچه‌های غیرکانونی، انجام ندادند. 

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین دغدغه‌های کودکان و نوجوانان، مدرسه است؛ اشتباه در آموزش و پرورش، اشتباه در تدریس و اتفاقاتی که در مدرسه می‌افتد، در آینده کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارد.

* چرا کودکان و نوجوانان را دست کم می‌گیرند

فاطمه شفیعی 16 ساله در رشته انسانی با بیان اینکه یکی از مشکلات کودکان و نوجوانان این است که ما را دست کم می‌گیرند، گفت: برخی می‌گویند کودکان در مرحله بچگی هستند اما ما از مرحله بچگی بیرون آمدیم و این در حالیست که در مدارس می‌گویند «نه، شما نمی‌توانید، حق ندارید» اما چرا کانون را دوست داریم چون در کانون به ما بها داده می‌شود و به ما اعتماد دارند ولی در مدارس این کلمه اعتماد به دانش‌آموزان پیدا نمی‌شود.

بچه‌ها از اظهارنظر کردن در مدارس می‌ترسند

وی با تأکید بر اینکه در مدارس به دانش‌آموزان اعتماد نمی‌شود، افزود: دانش‌آموزان به عنوان سطح پایین جامعه در نظر گرفته می‌شوند ولی اگر خصوصیات یا ویژگی‌های دانش‌آموزان را ببینند شاید دیگر این نگاه را نداشته باشند. 

این دانش‌آموز ادامه داد: بچه‌ها از اظهارنظر کردن در مدارس می‌ترسند اما ما چون در کانون این فرصت را داشتیم که حرف بزنیم، مدل دیگری تربیت شدیم؛ مثلا در مدرسه خودمان وقتی بچه‌ها به چیزی اعتراضی دارند، اصولا از من می‌خواهند که آن مسأله بگویم چون می‌گویند نمی‌ترسی.

*ما را جدی بگیرند

نیروانا چاوشی 17 ساله اظهار کرد: به عقیده من، کل سیستم آموزش و پرورش ما نسبت به سطح جهانی هیچ تغییری نکرده است.

برای نوجوانان ارزش قائل شوند

وی ادامه داد: برای ما که دغدغه داریم و شاید بزرگتر از سن‌مان است، فراهم کردن چنین فرصتی خیلی خوب است و اینکه ما را جدی بگیرند و برایمان ارزش قائل شوند، مهم است.

این دانش‌آموز اضافه کرد: نمی‌دانم به چه کسی باید اعتراض کنم؛ یک قشرهایی از جامعه همیشه دست‌کم گرفته می‌شوند و در حوزه علم، نوجوانان را دست‌کم می‌گیرند؛ معتقدم خبرگزاری‌هایی مثل شما می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که افرادی که دست‌کم گرفته می‌شوند و استعداد دارند، بیشتر دیده شوند. 

*استعدادهای بچه‌ها در مدرسه می‌میرد

امیر توری 16 ساله بیان کرد: در حال حاضر مدرسه تبدیل به گورستان استعدادها شده است؛ مثلا هر فردی یک استعداد دارد اما در مدارس بچه‌ها را با یک خط‌کش خشک می‌سنجند و این باعث می‌شود که استعدادهای کودک و نوجوان در مدرسه بمیرد چون به آن بها داده نمی‌شود. 

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که فرهنگ کانونی در مدارس ترویج شود که باعث می‌شود بچه‌ها رشد کنند و فقط یک سری مفاهیم حفظی را نخوانند و اینگونه ارزش هر دانش‌آموز به طور واقعی شناخته می‌شود. 

در حال حاضر مدرسه تبدیل به گورستان استعدادها شده است

این دانش‌آموز پایه دهم رشته ریاضی به بحث سواد رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: اتفاقی در جامعه ما نرم و زیرپوستی می‌افتد و آن هم اشاعه جهل در فضای مجازی است؛ این اتفاق در جامعه و برای بچه‌های ما خطرناک است.

وی اضافه کرد: معتقدم این وظیفه رسانه است که به مردم سواد رسانه‌ای را آموزش دهد؛ تا الان شاید در این رابطه ضعیف کار کرده است؛ در خواستم این است که رسانه‌ها که در زمینه هدایت افکار مردم، قدرت دارند، یک فعالیت‌هایی را انجام دهند که بتوانند چارچوب‌های ذهنی را درست کنند. 

این دانش‌آموز گفت: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهل تعمیق هستیم و با مطالعه و حضور در کنار افراد آگاه به آن دست یافتیم چرا که در کانون زندگی می‌کنیم؛ الان اکثر جوانان از جامعه تحلیل درستی ندارند و نمی‌دانند چه کاری انجام دهند.   

* سرمایه‌گذاری برای آموزش کودکان حتما جواب می‌دهد

حامد رهنما دبیر هفته ملی کودک در این نشست خطاب به دانش‌آموزان شرکت کننده در این مراسم، اظهار کرد: این عزیزان، بخشی از اعضای نخبه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند که در انجمن‌های تخصصی کانون فعالیت می‌کنند و با توجه به اینکه روز «کودک، رسانه و ارتباطات» نام‌گذاری شده است، به خبرگزاری فارس برای بازدید آمده‌اند؛ در قاعده جهانی، صفر تا 18 سال را کودک می‌نامند و این نوجوانان و جوانان از کودکی در کانون حضور دارند. 

رهنما افزود: هفته ملی کودک با مشارکت سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی در تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود؛ مراسم افتتاح این هفته در اهواز برگزار شد و قرار است هر سال این مراسم در یکی از استان‌ها برگزار شود.

لزوم سرمایه‌گذاری در بحث آموزش کودکان و نوجوانان

وی به برنامه‌های مهم هفته ملی کودک اشاره کرد و ادامه داد: هر روز را با یک عنوان و موضوع مشخص کردیم؛ روز اول را با کودکان با نیازهای ویژه آغاز کردیم و برای آنها اکران فیلم و کارگاه‌های مختلف را داشتیم.

دبیر هفته ملی کودک تصریح کرد: امسال تمرکز برنامه هفته ملی کودک را از کانون خارج کردیم و هر روز وارد یک مجموعه شدیم؛ شعار هفته ملی کودک در سال گذشته، «آینده را باید ساخت» نامگذاری شد که امسال هم همان است. 

وی تصریح کرد: هم سیاستگذاران در کانون و هم مجموعه‌های مختلف، باورشان بر این است که اگر هزینه و سرمایه‌گذاری در بحث آموزش کودکان و نوجوانان داشته باشیم، در آینده حتما جواب می‌دهد و سرمایه‌گذاری است.

* جامعه‌ای که در آن فکر کردن اتفاق نمی‌افتد، رشد نمی‌کند

پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس در این نشست گفت: یکی از مشکلاتی که در کشورمان داریم و مانعی برای پیشرفت محسوب می‌شود، این است که کمتر فکر می‌کنیم و بیشتر مصرف‌کننده شدیم؛ همان بلایی که نفت سر اقتصاد ما آورده است.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها و شبه‌رسانه‌ها که امروز ایجاد شدند با این عنوان آمدند که برای جلوگیری سانسور فعالیت کنند، اما واقعیتش این است که اینها ابزارهایی برای محدودسازی آدم‌ها هستند.

جامعه‌ای که در آن فکر کردن اتفاق نمی‌افتد، رشد نمی‌کند

تیر‌انداز افزود: شبکه‌های صوری درست می‌کنیم و فکر می‌کنیم که در حال انتشار نگاه‌ها و حرف‌هایمان به دنیا هستیم اما اینها کلونی‌های کوچکی است که هر فردی را با اطرافیان خودش شبکه می‌کند و یک حس استغنایی می‌دهد که صدایم شنیده می‌شود ولی دقیقاً ابزار مصرفی کردن انسان‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه جامعه‌ای که در آن فکر کردن اتفاق نمی‌افتد، رشد نمی‌کند، اظهار کرد: باید به سمتی برویم که رسانه‌هایمان در ساحت‌های مختلف عرصه‌های اجتماعی مثل آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و همه آنهایی که نقش تربیتی دارند، کمک کنند که آدم‌ها فکر کنند چرا که فکر کردن در درجه اول است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه تفکر عین ژیمناستیک برای بدن است، گفت: تفکر برای مغز مثل ورزش کردن برای بدن است.

یکی از مشکلات نوجوانان این است که نمی‌دانند برای چه آفریده شدند و دنبال اتفاقات روزمره هستند

وی در خصوص گلایه برخی دانش‌آموزان مبنی بر اینکه به جوان‌ها اعتماد نمی‌شود، ادامه داد: حتما باید هدفمند زندگی کنیم و یکی از مشکلات نوجوانان این است که نمی‌دانند برای چه آفریده شدند و دنبال اتفاقات روزمره هستند؛ بخشی از آن به تربیت خانوادگی بر می‌گردد یعنی خانواده‌ها باید فرصت دهند که نوجوانان در صحنه‌های مختلف، خود را ظهور و بروز دهند.

وی تصریح کرد: باید استعدادهایی که خداوند در وجود ما نهاده است را بالفعل کنیم و رشد دادن آن وظیفه خودمان است. 

تیرانداز با تأکید بر اینکه در این مسیر اولین کار خودشناسی است، افزود: دقت کنید بین اعتماد به نفس و غرور فاصله بسیار کوتاهی است و باید دائم حواستان‌ به خودتان باشد.

وی تصریح کرد: نسخه وارد غرور نشدن این است که همیشه در مسائل غیر دنیوی به بالاتر از خودمان نگاه کنیم؛ در معاشرت‌ها و درس گرفتن‌ها و در کل نسبت به مسائل غیر دنیوی باید به بالاتر از خودمان نگاه کنیم؛ حتی اگر مطالعاتمان زیاد باشد و به جایی برسیم که بگوییم من همه چیز را می‌دانم، این نقطه اول جهل است.

بین اعتماد به نفس و غرور فاصله بسیار کوتاهی است 

مدیرعامل خبرگزاری فارس درباره ترسیدن نوجوانان از اظهار نظر، گفت: ریشه خیلی از مصائب، مفاسد و معضلات اجتماعی و فرهنگی در نبود اعتماد به نفس است یعنی جایی که باید فرد حرف بزند، حرفش را نزده است و کاری که باید انجام دهد، انجام نداده است.

وی با تأکید بر اینکه در جامعه‌مان غر زدن مد شده است، اظهار کرد: این غرزدن و اینکه ریشه همه مشکلات را در دیگران دنبال می‌کنیم، نکته مهمی است و باید بتوانیم این فضا را عوض کنیم و هر کدام‌مان از خودمان بپرسیم که ما برای پیشرفت کشورمان چه کردیم؟ نه اینکه دیگران چکار کردند.

* اهدای تندیس منشور آینده به مدیرعامل خبرگزاری فارس

در این مراسم یکی از دانش‌آموزان تندیس منشور آینده را به پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس اهدا کرد. 

رهنما درباره تندیس منشور آینده گفت: این تندیس از ابتدای هفته ملی کودک به مجموعه‌های تأثیرگذار در حوزه کودک و نوجوان اهدا شده است.

* منشور آینده

متن منشور آینده توسط دانش‌آموزان کانون نوشته شده است: «این حرف‌های آینده است،‌ حرف‌ نویسندگان، هنرمندان، صنعت‌گران، پزشکان، معلمان و سرانجام پدران و مادران آینده‌ای نه چندان دور. 

حرف کودکانی که قرار است واژه‌ها را از نویسندگان، آفرینشگری را از هنرمندان، ابزارها را از صنعتگران، قلم‌ها را از معلمان و بی‌شک، انسانیت و اخلاق را از پدران و مادران و سازندگی آینده را از همه آنها بیاموزند و پلی بنا کنند به سوی آینده‌ای بهتر. 

 امروز قهرمانان قصه‌ها را به یاد می‌سپاریم تا خود قهرمان ایرانی شادتر و آبادتر باشیم

 

ما زنان و مردان فردایی هستیم که آینده را از امروز در بازی‌های کودکانه تمرین می‌کنیم و در کنار هم مهربانی، صبر و نوع‌دوستی و احترام به خوبی‌ها را یاد می‌گیریم. ما امروز روی انگشت‌های پا می‌‌ایستیم تا بلندتر دیده شویم و جدی‌تر به چشم بیاییم. 

گاهی برای ما کتاب می‌خوانید و گاهی خود تمرین خواندن می‌کنیم. ما امروز قهرمانان قصه‌ها را به یاد می‌سپاریم تا خود قهرمان ایرانی شادتر و آبادتر باشیم؛ ما کودکان ایران اسلامی در سایه ایمان به خدای مهربان و در مسیر آموختن خوبی‌ها و مهارت‌های زندگی شایسته با لبخند و امید قدم به قدم به سوی آینده پیش می‌آ‌ییم؛ آینده را باید ساخت».

در ادامه مراسم تابلویی از نقاشی یکی از دانش‌آموزان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مدیرعامل خبرگزاری فارس اهدا شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول