اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اتیوپی: مصر در موضوع سد «النهضه» از خطوط قرمز عبور کرد

دولت اتیوپی امروز تأکید کرد که پیشنهاد مصر درباره سد «النهضه» عبور از خطوط قرمز است.

اتیوپی: مصر در موضوع سد «النهضه» از خطوط قرمز عبور کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت آب، آبیاری و انرژی اتیوپی امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای از اختلافات با مصر بر سر سد النهضه خبر داد.

در این بیانیه آمده است که در بررسی‌های که از سوی دفتر شورای ملی برای هماهنگی مشارکت عمومی در حمایت از سد النهضه بعمل آمد، مشخص شد که «پیشنهاد مصر عبور از خط قرمز است.»

طبق گزارش خبرگزاری اتیوپی، وزارت مذکور آورده است که «تفیرا بین» مشاور امور رودخانه‌های مرزی در این وزارتخانه، حاضرین در جلسه را در جریان گفت‌وگوهای سه‌جانبه اتیوپی، مصر و سودان قرار داد.

وی افزود که مصر قصد دارد هر ساله ۴۰ میلیارد متر مکعب از آب سد را دریافت کند و تأکید کرده در صورتیکه سطح آب سد اسوان به کمتر از ۱۶۵ متر از سطح دریا برسد، میزان آب دریافتی آن از سد النهضه افزایش یابد.

تفیرا همچنین گفت که مصر خواستار ورود طرف چهارمی به گفت‌وگوهای سه‌جانبه بین اتیوپی، سودان و مصر شده است که این موضوع در واقع انکار توجیه‌ناپذیر پیشرفت حاصله در گفت‌وگوهای سه‌جانبه است.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

پیشتر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر خطاب به مردم اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است. قاهره در مذاکرات اخیر به توافقات ۱۹۲۹ و ۱۹۵۹ که ۸۷ درصد سهم آب نیل را به مصر اختصاص می‌داد، استناد کرد. یعنی سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب، اما اتیوپی می‌گوید که هیچ کدام از معاهدات سابق را به رسمیت نمی‌شناسد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول