اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«صابری»: سیاست ایران حفظ ثبات و امنیت در تاجیکستان است

سفیر ایران در «دوشنبه» گفت: سیاست جمهوری اسلامی حفظ ثبات و امنیت در تاجیکستان بوده و برای انتقال تجربه و همکاری با این کشور در مقابله با تهدیدات تروریستی از آمادگی لازم برخوردار هستیم.

«صابری»: سیاست ایران حفظ ثبات و امنیت در تاجیکستان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «محمد تقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان بنا به دعوت مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در کنفرانسی که تحت عنوان «اجرای نظریه سیاست خارجی جمهوری تاجیکستان در شرایط جهانی: چشم انداز و راهکارهای سازگاری آن با نظام بین الملل» برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

در این کنفرانس علاوه به رئیس و کارمندان مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان همچنین  نمایندگان وزارت امور خارجه، رسانه ها و جمعی از محققان، استادان و پژوهشگران حوزه سیاست خارجی تاجیکستان نیز حضور داشتند.

سفیر ایران با تشریح اشتراکات زبانی، فرهنگی ، دینی،  تمدنی و تاریخی ایران و تاجیکستان و اولویت تهران برای گسترش روابط با همسایگان به ویژه کشورهای دوست و همزبان گفت: جمهوری  اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و نخستین کشوری بود که سفارتخانه خود را در این کشور تاسیس کرد.

صابری با اشاره به اینکه در سند سیاست خارجی تاجیکستان نیز روابط با جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار دارد،  افزود: در استراتژی سیاست خارجی تاجیکستان؛ سه هدف اصلی شامل: دستیابی به استقلال انرژی، امنیت غذائی و خارج کردن این کشور از بن بست مواصلاتی ذکر شده است.

سفیر ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ظرف 27 سال پس از استقلال تاجیکستان با اقدامات مهم از جمله احداث تونل «استقلال»، سد و نیروگاه «سنگتوده 2»، مشارکت فعال شرکت های خدمات مهندسی و فنی ایرانی در احداث سد و نیروگاه بزرگ «راغون»، تاسیس کارخانه مشترک تراکتورسازی و شرکت های تولید مواد غذائی و لبنی در تاجیکستان، نقش عمده ای در تحقق این اهداف داشته است.

صابری در بخش پایانی سخنرانی خود گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران حفظ ثبات و امنیت در تاجیکستان بوده و آمادگی خود را برای انتقال تجربه و همکاری با این کشور دوست و برادر در مقابله با تهدیدات تروریستی به ویژه داعش اعلام می دارد.

در این کنفرانس نماینده وزارت امور خارجه و برخی از استادان و پژوهشگران تاجیکستان، دیدگاه خود راجع به برخی ابعاد سیاست خارجی این کشور و روابط آن با دیگر کشورها را بیان کردند.

در جلسه پرسش و پاسخ، سفیر ایران با تشریح تحولات مثبت چند ماهه اخیر در ارتقای روابط دو کشور و از جمله سفر وزیر امور خارجه تاجیکستان به تهران،  سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان، از سرگیری پروازهای مستقیم میان دو کشور، بر ضرورت تداوم برگزاری این قبیل نشست های پژوهشی میان محققان و مراکز مطالعاتی دو کشور تاکید کرد.

شایان ذکر است در این کنفرانس از سفیر ایران به عنوان میهمان ویژه دعوت شده بود.

این دعوت در چارچوب تحولات مثبت اخیر در روابط دو جانبه و ارتقای آن صورت گرفت و استقبال بسیار گرمی از سوی مسئولان مرکز و میهمانان مدعو از سفیر کشورمان و سخنرانی وی صورت گرفت.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول