اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری با مسکو یکی از اولویت های سیاست خارجی قزاقستان باقی خواهد ماند

وزرای خارجه قزاقستان و روسیه در «نورسلطان» با یکدیگر دیدار و سپس در نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

همکاری با مسکو یکی از اولویت های سیاست خارجی قزاقستان باقی خواهد ماند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در «نورسلطان» دیدار و سپس در نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

وزیر امور خارجه قزاقستان در ابتدای این نشست از موضع سازنده طرف روسی ضمن بررسی و حل و فصل مسائل مهم روابط دوجانبه قدردانی کرد.

وی مذاکرات خود با وزیر امور خارجه روسیه را پرمحتوا و موثر عنوان و گفت: در این دیدار  طیف وسیعی از مسائل از جمله وضعیت کنونی و دورنمای روابط 2 کشور در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و انسانی بررسی و در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات دستور کار بین المللی تبادل نظر صورت گرفت.

تلئوبردی افزود: ما همچنین در مورد جنبه‌های مختلف تامین ثبات و امنیت در آسیای مرکزی، اوکراین و خاورمیانه، تعاملات 2 کشور در چارچوب سازمان‌های بین المللی بحث و تبادل نظر کردیم.

بنابر صحبت‌های وزیر خارجه قزاق، در این دیدار برنامه‌های آتی رویداد‌های بین المللی در سطوح عالی مورد توجه ویژه طرفین قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به نقش مهم همکاری‌های مرزی میان 2 کشور که حدود 70 درصد تجارت دوجانبه با آن مرتبط است، روند آمادگی برای شانزدهمین همایش همکاری‌های بین منطقه‌ای قزاقستان و روسیه که قرار است 7 نوامبر سال جاری در روسیه برگزار شود، به طور کامل مرور شد.

تلئوبردی در بخش دیگری با تاکید گفت: همکاری با روسیه به عنوان یکی از اولویت های سیاست خارجی قزاقستان باقی خواهد ماند.

وی همچنین افزود: در چارچوب این مذاکرات نه تنها روابط دوجانبه بلکه همچنین همکاری قزاقستان و روسیه در قالب‌های چند جانبه مورد بررسی و به ویژه به فرصت‌های مربوط به استفاده کامل از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تاکید شد.

بنابر صحبت‌های وی، 2 طرف تعامل در چارچوب جامعه همسود و سازمان پیمان امنیت جمعی را بررسی و در مورد هماهنگی اقدامات خود در چارچوب سازمان‌های بین المللی مانند سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان همکاری شانگهای و کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا توافق کردند.

طبق گفته وزیر امور خارجه قزاقستان 2 طرف در این مذاکرات همچنین با تایید نزدیکی مواقع خود در زمینه مشکلات اصلی بین المللی در مورد تداوم ترویج مشترک تضمین امنیت در سطوح منطقه‌ای، قاره‌ای و بین المللی توافق کردند.

تلئوبردی گفت: سفر وزیر امور خارجه روسیه به قزاقستان امکان مشاهده ثمرات تلاش‌های زیاد نهادهای دیپلماتیک 2 کشور در زمینه تقویت و گسترش بیشتر همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و انسانی میان 2 کشور را فراهم کرد.

وی افزود: مطمئن هستم که ملاقات امروز ضمانت جدید گسترش بیشتر همکاری میان قزاقستان و روسیه خواهد شد و انگیزه جدیدی را برای توسعه روابط حسن همجواری و مشارکت میان مردم 2 کشور فراهم خواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در نوبه خود از طرف قزاقی برای مذاکرات، مهمان نوازی و فضای دوستانه‌ای که همواره میان روسیه و قزاقستان به عنوان 2 شریک استراتژیک و متفقین وجود دارد تقدیر کرد.

وی گفت: در مجموع، ما از نتیجه مذاکرات امروزه بسیار راضی بوده و تماس‌های کاری خود را همچنان حفظ خواهیم کرد.

لاوروف در پایان همچنین از همتای قزاق خود برای سفر به فدراسیون روسیه دعوت کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول