اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام حماس: بن‌سلمان برای خشنودی آمریکا هر کاری می‌کند

یک مقام بلندپایه جنبش حماس، بازداشت اعضای این جنبش در عربستان سعودی را در راستای کسب رضایت آمریکا و رژیم صهیونیستی خواند.

مقام حماس: بن‌سلمان برای خشنودی آمریکا هر کاری می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنبش مقاومت اسلامی حماس پس از ماهها سکوت، سرانجام در  شهریور گذشته در بیانیه‌ای به طور رسمی به بازداشت اعضای این جنبش در عربستان سعودی به خصوص «محمد الخضری» یکی از اعضای سرشناس خود اعتراض کرد.

«محمد الخضری» در ۱۵ فروردین گذشته پس از اینکه ۳۰ سال از عمر خود را در عربستان سپری کرده بود، در شهر جده بازداشت شد. گزارش‌های بسیاری نیز از بازداشت فلسطینی‌هایی که به نوعی با حماس در ارتباط بودند؛ در ماههای گذشته خبرساز شده است.

با این وجود، سیاست دولت سعودی در قبال این گزارش‌ها و حتی بیانیه رسمی حماس تا کنون تنها سکوت بوده است.

به نوشته وبگاه مرآة الجزیره، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی مسئول این اقدامات است و در این راستا دستور آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را اجرا می‌کند. به عقیده کارشناسان امور عربستان، اقدامات علیه حماس در چارچوب فشار آمریکا بر گروههای فلسطینی به خصوص حماس برای دوری از ایران و قبول طرح موسوم به «معامله قرن» صورت می‌گیرد.

یک مسئول بلندپایه حماس در این خصوص به مرآة الجزیره گفت همچنان دلیل اقدامات اخیر سعودی‌ها علیه حماس کاملا مشخص نیست. به گفته وی احتمال بسیاری داد که این بازداشت‌ها به خواسته آمریکا و با هدف مسدود کردن منابع مالی حماس صورت می‌گیرد. او همچنین یکی از دلایل محتمل دیگر را رابطه حماس با ایران و مخالفتش با «معامله قرن» خواند.

این مقام فلسطین که خواستار عدم افشای نامش شد، در ادامه افزود: «متأسفانه برخی نهادهای عربی به شکل غیر قابل توجیهی علیه حماس اقدام می‌کنند... نمی‌دانم اما سخنان زیادی در خصوص روابط عربستان سعودی و اسرائیل گفته می‌شود که تأثیر بالایی بر تغییر سیاست سعودی در قبال حماس گذاشته است. واضح است که موضع سعودی در قبال اسرائیل بسیار نرم شده تا جایی که به نویسندگان و رسانه‌ها اجازه می‌دهد به حماس حمله کرده و از او بخواهند تا آشکارا با دشمن سازش کند.»

او تأکید کرد که ولی‌عهد سعودی تلاش دارد به هر طریقی شده، آمریکایی‌ها را راضی نگه دارد؛ به گونه‌ای که تا کنون هیچ موضعی علیه سیاست‌های واشنگتن در قبال حمایت از اسرائیل که حقوق فلسطینی‌ها را نقض می‌کند، نگرفته است.


«محمد الخضری» از مقامات بازداشتی حماس در عربستان سعودی

 

او با بیان اینکه حماس تا کنون موضعی علیه سعودی‌ها نگرفته، اقدامات ریاض علیه این گروه فلسطینی را توجیه ناپذیر دانست و گفت: «حماس در طول سال‌های گذشته روابط نسبتا آرامی را با دولت سعودی داشته است و رهبران حماس روابط خوبی با برخی مسئولان سعودی داشتند؛ اما با آمدن بن سلمان به یک باره اوضاع تغییر کرد.»

به گفته وی تا کنون دهها نفر از اعضای حماس در عربستان بازداشت شده‌اند و این بازداشت‌ها کماکان ادامه دارد. او گفت که بسیاری از بازداشت شدگان تحت شکنجه قرار دارند.

این مقام فلسطینی دلیل سکوت‌ ماههای گذشته حماس را، دادن فرصتی به ریاض برای اصلاح روند خود دانست و گفت طی این مدت، حماس تلاش کرده از میانجی‌ها برای حل و فصل موضوع بازداشتی‌ها کمک بگیرد اما فایده‌ای نداشته است.

او در پایان گفت که شکست دولت سعودی در یمن و شکست در مقابل ایران و بحرانی شدن اوضاع اقتصادی‌اش موجب شده است تا ریاض به فشارهای آمریکا گردن بنهد و در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.

در بیانیه شهریور ماه حماس آمده بود: «الخضری ۸۱ ساله مسئول برقراری روابط حماس با عربستان سعودی به مدت دو دهه بود که شخصیت مبارز، سن بالا، وضعیت جسمانی و ابتلای وی به یک نوع بیماری مزمن و حتی جایگاهی علمی وی در رشته پزشکی، مانع بازداشت وی نشده است». (جزئیات بیشتر)

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که «عادل الجبیر» وزیر خارجه وقت سعودی در ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ در سخنانی مقابل کمیته روابط خارجه پارلمان اروپا در بروکسل، جنبش حماس را یک گروه «تروریستی» نامید. دونالد ترامپ نیز در می سال ۲۰۱۷  در جریان سفر به عربستان سعودی، جنبش حماس را گروه تروریستی خوانده بود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول