اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن خواستار گفت‌وگو میان هند و پاکستان درباره کشمیر شد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تأکید کرد که هند و پاکستان به منظور حل اختلافات خود در خصوص موضوع کشمیر باید با یکدیگر وارد گفت‌وگو شوند.

پکن خواستار گفت‌وگو میان هند و پاکستان درباره کشمیر شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علیرغم اقدام هند در لغو وضعیت خودمختاری «کشمیر»، «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین خواستار گفت‌وگو میان هند و پاکستان در خصوص موضوع کشمیر شد.

به نوشته خبرگزاری هندی «ای‌ان‌آی» (ANI) وی روز گذشته (سه‌شنبه) گفت: «چین و هند همسایگان مهمی برای یکدیگر هستند. هر دو، کشورهای بزرگ در حال توسعه و بازارهای بزرگ نوظهور به حساب می‌آیند.»

گنگ شوانگ با اشاره به این موارد به موضع پکن در خصوص ناآرامی‌های کشمیر اشاره کرد و گفت: «موضع چین در خصوص موضوع کشمیر، منسجم و روشن است. ما از هند و پاکستان می‌خواهیم در خصوص اختلافات از جمله جدال در خصوص موضوع کشمیر با یکدیگر وارد گفت‌وگو شوند و اعتماد دوجانبه را تقویت کنند و روابط با یکدیگر را بهبود بخشند. این به نفع هر دو کشور هند و پاکستان است و همچنین در راستای انتظارات کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل است».

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین درست چند روز قبل از سفر«شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین به هند برای برگزاری یک دیدار غیررسمی با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند مطرح شده است.

از طرف دیگر، «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان نیز روز گذشته برای دیداری سه روزه وارد پکن شد و قرار است با مقامات چینی در خصوص موضوع کشمیر گفت‌وگو کند.

پیش از این پکن با صدور بیانیه‌ای، اقدام هند در خصوص لغو ماده ۳۷۰ یا همان وضعیت خودمختاری «جامو و کشمیر» را «اقدام یکجانبه» هند توصیف کرده بود.

از طرف دیگر، چین، خواستار نشست پشت درهای بسته سازمان ملل درباره تصمیم جنجالی هند برای لغو خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» شده بود.

اواخر مردادماه، در حالی که تنش‌ها درباره لغو خودمختاری تنها ایالت با جمعیت اکثرا مسلمان‌ در هند ادامه داشت، شورای امنیت سازمان ملل به دنبال درخواست چین، نشستی پشت درهای بسته درباره کشمیر برگزار کرد که البته بدون نتیجه به پایان رسید.  (جزئیات بیشتر)

چهاردهم مرداد ماه، وزیر کشور هند در پارلمان، از لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و پایان دادن به بند ۳۷۰ قانون اساسی هند خبر داد و نخست وزیر هند هم با ادعای اینکه تغییر وضعیت قانونی در کشمیر، این منطقه را از «تروریسم و جدایی‌طلبی» آزاد می‌کند، دستورالعمل لغو خودمختاری این منطقه را امضا کرد. به دنبال این اقدام، پاکستان سفیر دهلی نو را از اسلام آباد اخراج کرد. 

هند و پاکستان هر دو هشدار داده‌اند که افزایش تنش‌ها در خصوص منطقه کشمیر، می‌تواند به یک جنگ تمام عیار و حتی یک تقابل هسته‌ای منجر شود.

از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون سه جنگ در سال‌های ۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و۱۹۷۱  میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. تنش بین این دو کشور اتمی بهمن ماه پارسال بعد از حمله یک گروه تروریستی به اتوبوس حامل نظامیان ارتش هند در منطقه مرزی بالا گرفت. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول