اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«تاکایف»: نقش روسیه در آسیای مرکزی مهم و حیاتی است

رئیس جمهور قزاقستان در نشست «والدای» حضور روسیه در آسیای مرکزی را مهم و حیاتی خواند و نقش مثبت مسکو را در حل مشکلات این منطقه سازنده عنوان کرد.

«تاکایف»: نقش روسیه در آسیای مرکزی مهم و حیاتی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان ضمن سخنانی در نشست «والدای» به نقش روسیه در آسیای مرکزی، حل و فصل درگیری‌ها در خاورمیانه و در مجموع سیاست بین المللی اشاره کرد.

وی با اشاره به عوامل مهم همکاری و امنیت در آسیای مرکزی تاکید کرد: روسیه باید در این منطقه نقش رهبری ایفا کند، زیرا در طول تاریخ آسیای مرکزی و روسیه بخشی از یک فضای ژئوپلیتیکی واحد بودند.

تاکایف در این راستا حضور طولانی مدت فدراسیون روسیه چه سیاسی و چه اقتصادی در این منطقه را کاملا طبیعی دانست.

وی در بخش دیگری به موضوع اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره و گفت: قزاقستان قصد همکاری سازنده در چارچوب این اتحادیه را دارد و علیرغم مشکلات، اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال تبدیل شدن به یک سازمان اقتصادی معتبری است.

تاکایف گسترش شبکه شرکای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سنگاپور تا صربستان را نشانه بارز این امر خواند.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین با اشاره به برگزاری سیزدهمین دور مذاکرات صلح سوریه در پایتخت این کشور بر نقش روسیه در این روند اشاره و گفت: نقش مثبت طرف روسی در این مذاکرات واضح و نمی‌توان آن را زیر سوال برد.

وی در بخش دیگری با تاکید بر نقش روسیه در امنیت جهانی و منطقه‌ای گفت: روسیه به نظر من یک کشور بزرگ است و هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند که در دنیای معاصر، بدون مشارکت سازنده روسیه، هیچ مشکل کلیدی، چه جهانی باشد چه منطقه‌ای، قابل حل نیست.

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه این امر را با نقش کلیدی شخصیت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مرتبط دانست.

تاکایف ضمن سخنانی در مورد مذاکرات خود با رئیس جمهور روسیه صحبت کرد و گفت: امروز ما مذاکرات دوجانبه را برگزار کردیم که در جریان آن مجددا بر علاقه مندی 2 طرف برای توسعه تعاملات مشارکت استراتژیک تاکید شد.

وی گفت: به شما اطمینان می‌دهم که قزاقستان در آینده نیز به طور مداوم به تعهدات خود مطابق با توافقات دوجانبه و همچنین توافقنامه‌های امضا شده در چارچوب فرایندهای همگرایی عمل خواهد کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول