اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

خروج اروپایی‌ها از برجام بلوف است/ نگرانی آل‌سعود از هدف حمله بعدی یمنی‌ها

استاد روابط بین‌الملل گفت: در حال حاضر اروپایی‌ها ما را تحریم کرده‌اند، بانک‌ها ما ارتباط ندارند، خدمات بیمه‌ای قطع شده و شرکت‌هایشان از ایران رفته‌اند، تحریم دیگری نمی‌تواند از اروپا متوجه ایران شود و خروج اروپا از برجام بیشتر شبیه به یک بلوف است.

خروج اروپایی‌ها از برجام بلوف است/ نگرانی آل‌سعود از هدف حمله بعدی یمنی‌ها

محمدعلی بصیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون تحولات منطقه اظهار داشت: از حمله به کشتی‌ها و پهپاد و بعد از آن حمله به آرامکو تا حمله زمینی یمنی‌ها به تیپ سعودی، تغییراتی را در پیش‌بینی طرف‌های درگیر ایجاد کرده است.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان افزود: پس از این حوادث طی 6 ماه گذشته، جمع‌بندی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها به این رسید که راهبرد ائتلاف غربی-عربی که پس از خروج از برجام در پیش گرفتند تا حداکثر فشار ایران تسلیم شود و پای میز مذاکره می‌آید، تحقق پیدا نکرد.

عربستان فهمید که آمریکا اهل هزینه دادن نیست

وی ادامه داد: تصور عربستان این بود که آمریکایی‌ها در این راهبرد با آوردن تسلیحات نظامی ایران را مرعوب می‌کنند اما در عمل این اتفاق رخ نداد و مقامات عربستانی به این نتیجه رسیدند که آمریکایی‌ها حاضر نیستند به خاطر آن‌ها هزینه بدهند.

بصیری اضافه کرد: همچنین آن‌ها فهمیدند میلیاردها دلار تسلیحاتی که در این سال‌ها خریداری کرده‌اند در لحظه نیاز کارایی لازم را ندارد؛ این یعنی در صورت بروز درگیری تنها خواهند ماند، بازنده اصلی عربستان است و فروپاشی برای آن‌ها بیشتر متصور است تا ایران.

مذاکره مستقیم میان ایران و عربستان احتمالاً انجام می‌شود

وی تصریح کرد: به همین دلیل عربستان واسطه‌هایی را از جمله عراق به ایران فرستاده که با مذاکره مسائل را حل کند، البته ایران هم همان طور که بارها گفته و در سازمان ملل هم با طرح صلح هرمز رفت، خواهان برخورد نظامی و تشدید تنش نیست اما از اصول خودش هم عقب‌نشینی نمی‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در پاسخ به سؤالی پیرامون نتیجه تحولات گفت: مذاکره مستقیم میان ایران و عربستان احتمالاً انجام می‌شود، عربستان سیاست خارجه مستقلی نداشته و به صورت تبعیت از امریکاست، آن‌ها به سیگنال‌هایی نگاه می‌کنند که از غرب می‌آید، وقتی آمریکا از مواضع خود کوتاه آمده سعودی‌ها نیز به مذاکره مایل می‌شوند.

آل‌سعود نگران است حمله بعدی یمن به آب‌شیرین‌کن‌ها باشد

بصیری با اشاره به سرنوشت جنگ در یمن عنوان کرد: این جنگ 5 ساله با این که زیرساخت‌های بسیاری از یمن را نابود کرده اما در میدان جنگ هر اقدام نیروهای یمنی ضربات سنگین به آل‌سعود وارد می‌کند و عربستان نگران اقدام بعدی در این جنگ است، مثلاً حمله مشابه آرامکو به آب‌شیرین‌کن‌های عربستان می‌تواند از حمله به آرامکو هم بدتر و فلج‌کننده باشد.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان با بیان این که عربستان استمرار این روند به صلاح خود نمی‌داند، افزود: اگر مذاکره‌ای میان ایران و عربستان انجام شود حتماً موضوع یمن هم پرداخته خواهد شد و می‌تواند پایانی بر این جنگ باشد.

پیش‌بینی فروپاشی 3 ساله اقتصاد ایران محقق نشد

وی با اشاره به تغییر راهبرد آمریکا مقابل ایران اذعان داشت: پیش‌بینی اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران در خزانه‌داری آمریکا که خروج ترامپ از برجام را برنامه‌ریزی کرده بود و بنا داشت طی 3 سال با همکاری متحدانش ایران را به فروپاشی و تسلیم سوق دهد، اتفاق نیفتاد.

بصیری افزود: آن‌ها تصور می‌کردند همان طور که قبلاً در خلیج خوک‌ها، آفریقا، آسیا و غرب آسیا قایق‌های توپ‌دار خود را می‌آوردند و حکومت‌های یاغی را وادار به پذیرش خواسته خود می‌کردند، ایران هم مرعوب و تسلیم می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: اما حالا به اینجا رسیده‌اند که عملاً ناوهای آمریکایی نقش سیبل را ایفا خواهد کرد و یا فکر می‌کردند می‌توانند حملات ضربتی به مراکز نفتی و گازی داشته باشند که با سقوط پهپاد به این نتیجه رسیده‌اند که ایران پاسخ خواهد داد.

آمریکایی‌ها می‌ترسند تحریم کارایی‌اش را برای همیشه از دست بدهد

وی با بیان این که اقتصاد ایران سال سختی را پشت سر گذاشت توانست به ثبات برسد، یادآور شد: آمریکایی‌ها فهمیده‌اند اقتصاد ایران بزرگ‌تر از این است که بخواهد به بن‌بست برود و در نهایت جمع‌بندی آن‌ها این شده که نمی‌توانند با این فشار ایران را مجبور به امتیازدهی کنند و ایران وارد مسیری شده که اگر آن را ادامه داد ابزار «فشار اقتصادی» کارایی‌اش را برای همیشه در دنیا از دست خواهد داد.

بصیری اضافه کرد: به همین دلیل سیگنال‌هایی را رئیس‌جمهور آمریکا با واسطه‌های متعدد ارسال کرده اما غرور آمریکایی‌اش این اجازه را به او نداده که علنی بیان کند اما در بلندمدت عقب‌نشینی‌هایی خواهد داشت و به احتمال زیاد به برجام برمی‌گردد و یا طوری اقدام می‌کنند که برای ایران یک برد رقم بزند.

وی اظهار داشت: در کنار این موارد، سال آخر ریاست جمهوری ترامپ است و باید بتوانند امتیازی بگیرند که بازنده از میدان نروند؛ برگه‌های قبلی رئیس‌جمهور آمریکا در دیپلماسی در کره شمالی، مهار چین و حتی مقابله با روسیه شکست خورده و حالا ایران مهم‌ترین جایی است که ترامپ بتواند برگ برنده‌ای برای پیروزی در انتخابات داشته باشد.

خروج اروپایی‌ها از برجام بلوف است

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان  با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب مبنی بر ادامه داشتن گام‌های ایران در کم کردن تعهدات برجامی و تهدید اروپا به خروج از برجام تاکید کرد: در حال حاضر اروپایی‌ها ما را تحریم کرده‌اند، بانک‌ها ما ارتباط ندارند، خدمات بیمه‌ای قطع شده و شرکت‌هایشان از ایران رفته‌اند، تحریم دیگری نمی‌تواند از اروپا متوجه ایران شود و خروج اروپا از برجام بیشتر شبیه به یک بلوف است.

وی با اشاره به نقش اروپایی‌ها در ادامه برجام و واسطه‌گری میان ایران و آمریکا، اضافه کرد: اروپایی‌ها می‌دانند که خروج از برجام فشار بیشتری به ایران نخواهد آورد اما در طرف مقابل ایران گزینه‌های زیادی دارد و به همین دلیل اروپایی‌ها سعی خواهند کرد تا آمریکا را مجاب به برگشت به برجام کنند.

بصیری در پایان خاطرنشان کرد: مگر آنکه روسیه و چین هم به نظر اروپا نزدیک بشوند و مجموعه 5+1 پرونده ایران را به سازمان ملل ببرند که واقعیت میدانی نشان می‌دهد روسیه و چین نه تنها موافق اروپا و آمریکا نیستند بلکه مخالف سیاست‌های آن‌ها نیز هستند و این باعث می‌شود که از حق وتو خودشان در سازمان ملل استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/63064/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول