اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

کاهش 20 درصدی وابستگی به واردات پنبه طی 5 سال

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت:‌ طی ۴ تا ۵ سال گذشته ۲۰ درصد وابستگی به این محصول را کم کردیم و یکی از دلایل این رشد شفاف شدن قیمت ارز است.

کاهش 20 درصدی وابستگی به واردات پنبه  طی 5 سال

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، عباس کشاورز در اولین همایش ملی روز جهانی پنبه که با حضور فعالان و صاحبنظران بخش دولتی و خصوصی با هدف تبیین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و هماهنگی در زنجیره صنعت پنبه در کاشمر برگزار شد، افزود: این به علت فرایند بسیار متنوع صنعتی و تقاضای روزافزون برای الیاف طبیعی است و یکی از چند محصولی است که تمام تکنولوژی‌های کشاورزی را با خود دارد و ما باید بیش از پیش به این محصول توجه کنیم.

وی اظهار داشت: پنبه یکی از ۸ محصولی است که ۹۴ درصد از بازار ما را تشکیل می‌دهد که از نظر ایجاد وابستگی، تأثیر در امنیت غذایی، خروج ارز و اشتغال از دست رفته اهمیت دارد و طرح‌های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی بر اساس این محصولات تهیه شده است.

کشاورز خاطرنشان کرد: طی ۴ تا ۵ سال گذشته ۲۰ درصد وابستگی به این محصول را کم کردیم و یکی از دلایل این رشد شفاف شدن قیمت ارز است و به غیر از خراسان در تمام استان‌ها سطح زیر کشت بالا رفته و اردبیل رکورددار تولید پنبه با عملکرد بالا است.

وی تصریح کرد: عملکرد پایین پنبه (که مربوط به رقم، مدیریت تولید و تکنولوژی کشت و کار است)، مصرف بالای آب و هزینه بالای تمام شده از چالش‌های کشت پنبه در ایران است.

معاون وزیر در امور زراعت تأکید کرد: قراردادی کردن کشت پنبه با حمایت بخش صنعت، مدیریت بذر و تأسیس شرکت‌های فنی خصوصی، سختگیری در ورود محصولاتی با منشأ پنبه به کشور و اعمال سیاست‌های حمایتی خاص می‌تواند به حل مشکلات تولید پنبه کمک کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول