اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

میزان تولید گوشت نسبت به میزان مصرف آن در کشور پایین است

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با توجه به کاهش جمعیت روستایی و عشایری نسبت به گذشته متاسفانه در حال حاضر میزان تولید گوشت قرمز نسبت به میزان مصرف آن، پایین است.

میزان تولید گوشت نسبت به میزان مصرف آن در کشور پایین است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از مشهد، محمد نبوی فرد، در نشست خبری که امروز در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: امروز برخلاف گذشته ۷۵ درصد جمعیت کشور شهر نشین هستند و ۲۵ درصد جمعیت عشایر و روستایی کشور را تشکیل می‌دهند که این به معنی تولید کمتر نسبت به میزان مصرف است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی افزود: برای حفظ نظام و آرامش در کشور و منطقه و دنیا باید مواد غذایی سفره خود را تأمین کنیم.

وی بیان کرد:  امروز جمعیت عشایر   ۱/۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، یعنی یک میلیون و  ۲۰۰هزار نفر هستند که ۲۵ درصد گوشت قرمز مصرفی کشور را تولید می‌کنند.

نبوی‌فرد خاطرنشان کرد:هر عشایر گوشت قرمز مصرفی ۱۶ نفر ایرانی را تولید می‌کند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی تصریح کرد: در استان هفت هزار و ۱۴۵ خانوار عشایر در ۱۳ شهرستان استان مستقر هستند که ۹۹۵ هزار واحد دامی دارند و ۲۲ درصد از مراتع استان در اختیار آنان است، علاوه بر این ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع و باغات هم عشایر در اختیاردارند.

وی با اشاره به این که پنج زیست بوم عشایری در استان داریم، بیان کرد: ۳/۳ درصد عشایر در استان مستقر هستند و  ۱۲ هزار تن گوشت قرمز مصرفی استان را تولید می‌کنند.

نبوی فرد بیان کرد: عشایر در زمینه تولید صنایع دستی هم فعال هستند که ۴۰ درصد این  صنایع دستی  صادر می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی با بیان این نکته که سازمان امور عشایر استان برای عشایر اقداماتی مانند ارائه تسهیلات، مرمت راه های محل عبور و مرورشان، تهیه علوفه برای دام‌هاشان و تهیه آب شرب انجام داده است، گفت: در سال ۹۷ از روش های جدید پرواربندی برای دام عشایر استفاده و اجرا شده است.

وی همچنین به طرح خروج دام‌ها عشایر از مراتع استان اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 97 موفق به خارج کردن 430 هزار رأس دام شدیم و پیش بینی می‌کنیم در سال ۹۸ بتوانیم ۵۵۰ هزار رأس از مراتع خارج کنیم.

نبوی‌فرد با بیان این نکته که بیش از ۶۵ هزار تن علوفه در بین عشایر توزیع کردیم که شامل کنسانتره، جو و علوفه‌های دیگر است، ‌خاطرنشان کرد: ۸۷ پروژه در مناطق عشایری توسط سایر دستگاه ها اجرایی شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی تصریح کرد: عشایر از سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه موجود در استان استفاده می‌کنند که ما هر ساله آنها را برایشان مرمت می‌کنیم.

وی افزود: اکنون ۶۲ درصد عشایر خراسان رضوی از آب شرب بهداشتی برخوردار هستند و در سال 97،  ۷هزار و 35 سرویس تانکر آب به مناطق حمل شده است.

نبوی‌فرد بیان کرد: طبق دستور العمل باید سهام عشایر نزد شرکت های تعاونی به ۵۰۰ هزار تومان برسد که این عدد در خراسان رضوی دو میلیون تومان است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی در ادامه با بیان این که مصرف سرانه گوشت هر ایرانی ۱۲ کیلوگرم است و میزان تولید گوشت قرمز در کشور حدود  ۸۳۰ هزار تن است که نسبت به مصرف آن کمتر است و به ناچار باید در سال حدود  ۱۳۰ هزار تن گوشت وارد کنیم اظهار کرد: برای رسیدن به سرانه مصرف گوشت در جهان ( ۲۳ کیلوگرم  )  یک میلیون تن گوشت قرمز برای مصرف کم داریم که باید در این زمینه خودکفا شویم.

وی اظهار کرد: با این وجود به دلیل تدابیر انجام شده، میزان تولید گوشت قرمز در استان نسبت به میزان مصرف آن کم نیست و دلیل گرانی آن  داشتن متقاضیان زیاد در سایر استان‌ها و خارج از کشور است.

نبوی‌فرد گفت: گوشت قرمز شرق کشور به خاطر علوفی مصرفی دام‌ها خوش طعم تر از سایر نقاط است به این دلیل متقاضی بیشتری حتی در کشورهای عربی دارد.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی خاطر نشان کرد: با انجام اصلاح تغذیه دام ۹۹ میلیارد تومان در علوفه و ۶۵ میلیون متر مکعب هم در مصرف ذخایر زیرزمینی آب صرفه‌جویی داشته‌ایم.

وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه باید به درآمد خانوار عشایری در مدت پنج سال یک میلیون تومان افزوده شود که اکنون درآمد خانوار عشایر استان به دو میلیون و 100 هزار تومان رسیده است، اکنون ۳۰ درصد دام‌های عشایر افزوده شده است  و صدرصد عشایر در مناطق ماندگار شده اند.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول