اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

افزایش اختلافات در اتحادیه اروپا در خصوص رویارویی با روسیه

دیپلمات‌های اروپایی اعتراف کرده‌اند که اختلافات میان اعضای اتحادیه اروپا در خصوص چگونگی رویارویی با روسیه افزایش یافته است.

افزایش اختلافات در اتحادیه اروپا در خصوص رویارویی با روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت گرچه حصول پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای نمایندگان اوکراین و روسیه، امیدها برای تشکیل اولین جلسه بین‌المللی بعد از سه سال برای پایان دادن به درگیری‌های شرق اوکراین را افزایش داده است اما برخی کشورهای اتحادیه اروپا نگران هستند که این مذاکرات به لغو نسبی تحریم‌های آمریکا علیه مسکو منجر شود.

نشست بین‌المللی در خصوص درگیری‌های شرق اوکراین احتمالاً شامل کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، اوکراین و روسیه می‌شود.

در پی پیشنهاداتی که فرانسه به منظور بهبود روابط به روسیه ارائه داده است، موجب بروز اختلافاتی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص چگونگی رویارویی با مسکو شده است.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در این خصوص گفته است: «آیا ما باید به روسیه به دلیل آنکه در چند ماه گذشته اقدام عجیب غریبی انجام نداده است، پاداش بدهیم؟»

بنا به گفته دیپلمات‌ها، در نشست‌ها، بیانیه‌ها و سخنرانی‌های اتحادیه اروپا، اختلافات در خصوص روسیه کاملاً محسوس است.

طبق این گزارش، افزایش اختلافات میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، توافق آنها برای وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه را دشوارتر می‌کند.

رویترز در ادامه گزارش خود در خصوص اختلافات در اتحادیه اروپا در خصوص رویارویی با روسیه نوشت، تنش‌ها در خصوص چگونگی رویارویی با روسیه ممکن است اختلافاتی را در اتحادیه اروپا میان گروهی از همپیمانان طرفدار روسیه به رهبری فرانسه از جمله ایتالیا از یک طرف و کشورهای بالتیک از جمله لهستان و رومانی از طرف دیگر تشدید کند  که در نهایت این اختلافات می‌تواند عزم دولت‌های تحت حمایت غرب برای دفاع و حمایت از اوکراین را تضعیف کند.

با اینحال، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا همچنان انتظار دارند که رهبران این اتحادیه در اجلاس منظم خود در ماه دسامبر، تحریم‌ها علیه بخش انرژی، مالی و دفاعی روسیه را برای مدت شش ماه دیگر تمدید کنند.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، کاهش تحریم‌های روسیه را به اجرای توافق 2014 و 2015 صلح اوکراین مشروط کرده‌اند، اما هر دو کشور تحریم‌ها را مانعی در مسیر بهبود روابط با مسکو می‌دانند.

ماکرون در ماه ژوئیه، برخلاف انتظار برخی کشورهای اروپایی، تلاش‌ برای بهبود روابط با روسیه را آغاز کرد و در ماه سپتامبر، وزرای دفاع و خارجه خود را به مسکو فرستاد و به بن‌بست چهارساله در روابط دیپلماتیک با روسیه پایان داد.

طبق این گزارش، فرانسه همچنین در صدد است که روسیه را مجدداً به گروه 8 که با خروج این کشور به گروه 7 تبدیل شده است، بازگرداند.

با اینحال، دیپلمات‌های شرق اروپا، کشورهای بالتیک و نوردیک در اتحادیه اروپا می‌گویند که از رویکرد ماکرون در قبال روسیه بسیار گیج و بهت‌زده شده‌اند.

روسیه و اوکراین در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، اقدام به تبادل زندانی کردند اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، بازگشت کریمه به اوکراین که پیشتر با برگزاری همه‌پرسی به مسکو الحاق شده بود را رد کرد.

ناتو، روسیه را به تلاش برای ثبات‌زدایی در غرب متهم کرده است و سال گذشته، شماری از دولت‌های غربی از جمله فرانسه، تعداد بی‌سابقه‌ای از دیپلمات‌های روسیه را در پی قضیه «سرگئی اسکریپال» اخراج کردند.

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

دولت انگلیس مدعی شده اسکریپال و دخترش در معرض یک عامل اعصاب جنگی قرار گرفته‌اند که در روسیه تولید می‌شود که روسیه تمامی این اتهامات را رد کرده است.

پیشنهاد ماکرون به پوتین برپایه یک گفت‌وگوی باصطلاح ساختاریافته پنج نکته‌ای است که شامل این موارد می‌شود: به اشتراک‌گذاری مهارت و اطلاعات، مکانیسم کاهش تنش‌های اتحادیه اروپا-روسیه، کنترل تسلیحات در اروپا، ارزش‌های اروپا و همکاری مشترک در زمینه بحران‌های بین‌المللی.

با اینحال، راهبرد پنج نکته‌ای خود اتحادیه اروپا برای رویارویی با روسیه شامل تعامل باصطلاح گزینشی با این کشور می‌شود و بسیاری از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند که این بهترین راه پیش رو است وبه دنبال همکاری با روسیه در زمینه موضوعاتی چون تغییرات اقلیمی به منظور بازسازی اعتماد هستند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول