اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

نیاز بشر به مسکن و آغاز صنعت ساخت و ساز

از زمانی که بشر نیاز به مسکن را احساس کرد، طبیعتا با استفاده از ابتدایی‌ترین مصالح، ساخت و ساز را آغاز کرد.

نیاز بشر به مسکن و آغاز صنعت ساخت و ساز

در ابتدا بشر با ترکیب خاک و آب و قالب زدن و پختن گل، به خشت و آجر دست یافت که از دیرباز یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی به شمار آمده است. در حال حاضر با توجه به اینکه تا به امروز صنعت ساخت و ساز پیشرفت چشمگیری داشته است ولی باز هم مصالح ساختمانی قدیمی جزء پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند، در ادامه توضیحی مختصر درباره برخی از  مصالح ساختمانی آمده است.

آجر و نقش مهم آن در ساخت و ساز

در اصل آجر یک نوع گل خشک شده است که در ابعاد و اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. آجر نقش بسیار مهمی در صنعت ساخت و ساز دارد و بیشتر در دیوارچینی، کرسی چینی، نما سازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که توسط بشر برای ساخت و نمای خانه مورد استفاده قرارگرفته است. زیبایی آجر و الگوهای حاصل از فرم‌های آجرچینی باعث خلق آثاری شده که اصالت، معنویت و هویت فرهنگی هر جامعه را به نمایش می‌گذارد و با وجود گذشت قرون متمادی هنوز کهنه نشده و همواره زیبا هستند. آجر به عنوان یک عنصر زیبا و قابل انعطاف در دستان مهندسان معمار موجب خلق آثاری زیبا و ماندگار در عرصه معماری مدرن شده و روح اصالت و زندگی را در ساختمان‌های امروزی می‌دمد.

انواع آجر از نظر نحوه تولید

آجرها از نظر نحوه تولید به دو دسته آجر فشاری و آجر ماشینی تقسیم می‌شوند. در اصل آجر فشاری، در ابتدا توسط کارگران و فشار دست خشت زنان تولید می‌شده است، این نوع آجر برای کلیه کارهای ساختمانی مانند گری چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب است و اما آجر ماشینی یا آجر سوراخ دار که به دو دسته آجر هشت سوراخه و ده سوراخه تقسیم شده است، باید گفته شود که سطح مقطع مجموع سوراخ‌ها در آجر ماشینی نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح بزرگ‌تر آجر باشد و همچنین سوراخ‌های پی آن باید تمام ضخامت آجر را طی کنند.

 

سیمان و استفاده از آن به عنوان چسباننده در ساختمان

به زبان خیلی ساده سیمان یک گرد نرم و جذب کننده آب است که قابلیت چسباندن ذرات به یکدیگر را دارد اگر سیمان با آب ترکیب شود و در مجاورت هوا یا در زیر آب قرار گیرد، پس از گذشت مدتی به مقاومت بالایی می‌رسد. سیمان از ترکیب آهک (اکسید کلسیم) با اکسیدهای قلیایی، اکسید آهن، اکسید سیلیسیم، اکسید آلومینیوم و اکسید منیزیم بدست می‌آید که در اصل به چهار روش، روش‌ تر، روش نیمه‌تر، روش نیمه خشک، روش خشک تولید می‌شود. سیمان دارای انواع مختلفی مانند سیمان سفید، سیمان سیاه، سیمان تیپ 1 و... است که روش‌های تولید متفاوت دارند.

علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات کامل و به روز درباره قیمت سیمان پاکتی و همچنین انواع آن به سایت مصالح مارکت به آدرس masalehmarket.com مراجعه کنند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول