اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شرایط بازار و کشتارگاه دام در قوچان نامناسب است

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان گفت: در حوزه مدیریتی و زیرساختی مشکلاتی در بازار و کشتارگاه دام این شهرستان وجود دارد که با وجود تذکرهای فراوان و مکرر هنوز این نواقص رفع نشده است.

شرایط بازار و کشتارگاه دام در قوچان نامناسب است

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، محمد احمدی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی با بیان اینکه ارائه خدمات دامپزشکی در راستای تحقق دو هدف اساسی انجام می‌شود، گفت: مبارزه با بیماری‌های واگیردار دامی، مبارزه با بیماری‌های انگلی داخلی و خارجی، درمان دام‌های بیمار و قرنطینه دام و فرآورده‌های دامی قسمتی از هدف مهم در راستای تأمین قسمتی از بهداشت عمومی جامعه است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان تصریح کرد: مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز از دیگر اهداف این سازمان به‌شمار می‌آید که رسیدن به این اهداف موجب ارتقای سلامت جامعه می‌شود و با پیشگیری می‌توان قدم‌های مؤثرتری را برداشت.

وی قوچان را قطب صنعت پرورش طیور در خراسان رضوی دانست و افزود: این شهرستان دارای یک واحد پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت 3 هزار قطعه، 4 واحد پرورش پولت تخم‌گذار با ظرفیت 411 هزار قطعه، 11 مزرعه پرورش مرغ تخم‌گذار با یک‌میلیون و 19 هزار و 600 قطعه، 34 مزرعه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت 467 هزار و 200 قطعه و 4 مزرعه پرورش مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 146 هزار قطعه است.

احمدی با تأکید بر اینکه قوچان نخستین شهرستان دارای واحد پرورش مرغ مادر گوشتی به‌شمار می‌آید، بیان کرد: طی یک سال گذشته یک‌میلیون و 750 هزار کیلوگرم مرغ گوشتی، 90 هزار کیلوگرم بوقلمون گوشتی و 18 میلیون و 250 هزار کیلوگرم تخم‌مرغ خوراکی توسط واحدهای صنعتی تولید شده است.

صدور مجوز حمل بیش از 5 میلیون قطعه جوجه یک‌روزه از قوچان به استان‌های دیگر

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان با یادآوری اینکه این شهرستان به دلیل مرز بین‌المللی و هم‌جواری با خراسان شمالی دارای اهمیت ویژه‌ای در زمینه قرنطینه است، تأکید کرد: انتقال بیماری‌های دامی از طریق نقل‌وانتقال دام‌های بیمار یا فرآورده‌های خام دامی آلوده یکی از مهم‌ترین راه‌های انتشار بیماری‌های دامی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه صدور مجوز حمل از طریق شبکه یکپارچه قرنطینه کشوری و پیگیری جابجایی از طریق تأیید تخلیه در مقصد و برخورد قانونی با موارد غیربهداشتی کمک به کنترل و جلوگیری از بیماری‌های دام می‌کند، ادامه داد: طی یک سال گذشته 2 میلیون و 954 هزار و 150 کیلوگرم شیر خام از این شهرستان به داخل استان و 125 هزار کیلوگرم به خارج استان صادر شده است.

احمدی با اشاره به وجود 467 هزار رأس گوسفند و بز و 16 هزار رأس گاو و گوساله در این شهرستان گفت: مجوز حمل 3 هزار کیلوگرم گوشت گوسفند و بز، 6 میلیون و 254 هزار و 300 کیلوگرم گوشت مرغ، 11 هزار و 800 کیلوگرم آلایش خوراکی طیور، یک‌میلیون و 120 هزار قطعه مرغ زنده، 3 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه یک‌روزه، 65 هزار رأس گوسفند و بز و 15 هزار و 100 کیلوگرم آلایش غیرخوراکی دام به داخل استان صادر شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان ادامه داد: برای خارج استان هم مجوز حمل 15 هزار کیلوگرم گوشت مرغ، 45 هزار قطعه مرغ زنده، 5 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه یک‌روزه، 21 هزار پوست گوسفند سالامبور و 85 هزار رأس گوسفند و بز صادر شده است.

وی با تأکید بر اینکه کنترل بهداشتی گوشت قرمز در کشتارگاه این شهرستان در راستای کمک به اهداف بهداشت عمومی از نکات حائز اهمیت به شمار می‌آید، بیان کرد: کشتار 41 هزار و 500 رأس گوسفند، 6 هزار و 500 رأس بز، 54 شترمرغ، 2 هزار و 120 رأس گاو و گوساله و 57 نفر شتر بازرسی شد و یک‌میلیون و 780 هزار و 250 کیلوگرم هم میزان گوشت استحصالی بوده است.

شهرداری قوچان پیمانکار جدید کشتارگاه دام را معرفی نمی‌کند

وی با بیان اینکه در کشتارگاه و بازار دام این شهرستان مشکلاتی در حوزه مدیریتی و سخت‌افزاری وجود دارد، گفت: پیمانکار قبلی کشتارگاه دام حدود ۱۰ روز پیش این مکان را تحویل داده اما شهرداری هنوز پیمانکار جدید را معرفی نکرده است و هر روز یکی از نیروهای شهرداری در کشتارگاه مدیریت می‌کنند که مشکلاتی را به‌وجود آورده است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان با تأکید بر اینکه مسائل فنی از سال‌های قبل دچار نقص در کشتارگاه بوده اما با وجود ارجاعات قضایی این نقص‌ها رفع نمی‌شود، بیان کرد: موضوعاتی مانند اشتغال و کمک به تولید و احتمال ایجاد کشتارگاه صنعتی مطرح می‌شود که همین مسائل بهانه‌ای برای عدم رعایت حداقل استانداردها است.

احمدی تأکید کرد: در بازار دام هم شرایط خوب و استانداردی وجود ندارد و نواقص ساختاری زیادی در آنجا مشاهده می‌شود، حتی متقاضی برای ایجاد بازار دام در محل دیگری وجود داشته و یک زمین نیز مورد تأیید قرار گرفته اما هنوز اتفاق عملی در این زمینه رخ نداده است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان با بیان اینکه ۳ هزار و ۶۷۰ مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام و رستوران‌ها انجام‌ شده و ۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم فرآورده فاسد یا تاریخ گذشته ضبط و معدوم شده است، افزود: ۱۵۹ مورد بازدید هم از ۱۵ داروخانه و مراکز درمانی و مایه‌کوبی این شهرستان انجام و یک هزار و ۲۰۰ ویال داروی فاسد و منقضی ضبط شد.

انتهای پیام/ 70043

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول