اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

رشد 42 درصدی پرداخت زکات در استان سمنان

مسؤولان در جلسه شورای زکات استان سمنان از رشد 42 درصدی پرداخت زکات طی سال جاری در این استان خبر دادند.

رشد 42 درصدی پرداخت زکات در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان بعدازظهر امروز در جلسه شورای زکات استان سمنان اظهار کرد: پرداخت زکات امری بسیار مهم است و در قرآن در کنار نماز آمده و از این باب باید به آن توجه داشت.

وی با بیان اینکه زکات گرفتنی است و مأموران زکات باید به این موردتوجه داشته باشند و در این امر اهتمام ورزند، ادامه داد: نقش مأموران زکات بسیار تأثیرگذارتر و مؤثرتر از شوراهای زکات خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مصارف زکات، اقدامات و امر فی سبیل الله است و هر جا در این استان که امر عام‌المنفعه و خیر مطرح باشد و رضایت خداوند حاصل شود، می‌توان از مقوله زکات استفاده کرد.

شاهچراغی بیان کرد: هزینه کردن زکات در خود آبادی‌ها الزام نیست و قرآن مصارف بسیاری را برای این مهم معین کرده است که می‌توان در کمک به پروژه‌های مهم استانی از این محل استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در بخش‌هایی که دولت نمی‌تواند کمک کند و محدودیت‌هایی دارد، می‌توان از بخش زکات استفاده کرد، تصریح کرد: توجه ویژه به امورات و حقوق آمرین زکات صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با تأکید بر اینکه در اسلام و جامعه اسلامی احسان و نیکی مالی بهتر از زکات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای افرادی که زکات پرداخت می‌کنند، تقدیر بسیار مطلوب در نظر بگیرید تا این رویه سبب ترغیب دیگران به این امر شود.

تحقق تعهدات استان سمنان در پرداخت زکات

استاندار سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: آمار و اطلاعات ارائه‌شده، نشان از این دارد که طی ۶‌ ماه سال جاری در بخش پرداخت زکات، تعهدات موجود تحقق یافته و عملکرد مطلوب بوده است.

علیرضا آشناگر بیان کرد: بیشترین میزان جمع‌آوری زکات، متعلق به زکات غیرنقدی می‌شود که ممکن است کیفیت کار را تحت تأثیر خود قرار دهد و فرمانداران کمک کنند و تلاش داشته باشند تا این میزان به کمک‌ها و زکات نقدی تبدیل شود.

وی افزود: اینکه تلاش داشته باشیم که برای اثربخشی دریافت زکات، مبالغ را در خود روستاها هزینه کنیم، مطلوب و مؤثر نخواهد بود؛ با این رویه تنها می‌توان به کمک برای رفع محرومیت از روستاها امیدوار بود و از بحث اثربخشی توسعه‌ای زکات در روستاها صرف‌نظر کرد.

استاندار سمنان عنوان کرد: اگر ساز و کاری تعیین شود تا شوراهای اسلامی و یا خود زکات‌دهندگان بپذیرند تا در پروژه‌ای در روستایی که وضع نامناسبی دارد و یا در پروژه‌های عام‌المنفعه ورود کنند، مؤثرتر خواهد بود.

آشناگر با بیان اینکه قطعاً کمک به یک پروژه مهم استانی از این محل، تأثیر توسعه‌ای مطلوب برای استان به همراه خواهد داشت، تأکید کرد: ورود شورای زکات و زکات‌دهندگان در بخش کمک‌های استانی، امری بسیار ضروری است و قطعاً مؤثر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه فرمانداران در جهت هم‌افزایی در این زمینه تلاش ویژه‌ای داشته باشند، افزود: از افرادی که زکات پرداخت می‌کنند، به‌صورت مطلوب تقدیر شود تا این‌ امر زمینه‌ای‌ برای ترغیب دیگر افراد به پرداخت زکات شود.

استاندار سمنان اضافه کرد: آسیب‌هایی در جامعه وجود دارد که دست دولت در این زمینه خیلی باز نیست و می‌توانیم از ظرفیت زکات در این زمینه به‌صورت مطلوب استفاده کنیم و اقدامات حمایتی برای افرادی که زیرپوشش کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادها هستند و حتی افرادی که زیرپوشش جایی قرار ندارند، انجام دهیم.

آشناگر گفت: همچنین برای ارائه خدمات به افراد مستعد که تمکن مالی برای تحصیلات تکمیلی را ندارند، می‌توان از برکت زکات بهره‌مند شویم.

جمع‌آوری 9 میلیارد تومان زکات در استان سمنان 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان نیز در این جلسه بیان کرد: اگر زکات در جامعه اسلامی فراگیر شود و ترویج یابد، به‌طور قطع شاهد مشکلات اقتصادی نخواهیم بود و زکات در جامعه اسلامی، در واقع سازمان‌دهنده نظام اقتصادی است.

مسعودیان‌راد با بیان اینکه در حال حاضر رشد ۴۲ درصدی پرداخت زکات را در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد در استان سمنان هستیم، اظهار کرد: شهرستان‌های شاهرود، دامغان، گرمسار، سمنان و میامی به ترتیب بیشترین میزان جمع‌آوری زکات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه فرمانداران و دهیاران در روستاها نقش بسیار پررنگی در تشویق مردم به پرداخت زکات داشته‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد، ادامه داد: در سال جاری سعی کردیم که پرداخت زکات به سمت رشد کیفی حرکت کند و میزان دریافت زکات نقدی استان سمنان نسبت به میزان کشوری بالاتر است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان افزود: ۳۰ درصد درآمدهای این استان، درآمد نقدی و بقیه در قالب اهدای کالا و اجناس و محصولات باغی تقدیم محرومان و صرف زکات شده است.

مسعودیان‌راد گفت: بالغ‌بر ۱۸ درصد زکات جمع‌آوری‌شده در استان سمنان، واجب و ۸۲ درصد مستحبی است که می‌توان وضع زکات را در این حوزه اعتبارسنجی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری جمع‌آوری ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان زکات طبق برنامه‌ در استان سمنان تعهد شده که تاکنون بالغ‌بر ۹ میلیارد تومان جمع‌آوری شده است و امیدواریم طی یک ماه آینده تعهد یک‌ساله محقق شود.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول