اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تجلیل از «روز زبان دولتی» در تاجیکستان

رئیس جمهور تاجیکستان در مراسمی، زبان دولتی را ارزش ملی دانست و رشد آن را از وظایف مهم تمام ساختارهای دولتی و اجتماعی عنوان کرد.

تجلیل از «روز زبان دولتی» در تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در مراسمی به مناسبت جشن روز زبان دولتی این کشور شرکت و سخنرانی کرد.

وی ضمن تبریک به مردم تاجیکستان و هموطنان مقیم خارج از کشور، زبان دولتی را ارزش ملی دانست و رشد آن را از وظایف مهم تمام ساختارهای دولتی و اجتماعی عنوان کرد.

رحمان با اشاره به نقش تاریخی زبان تاجیکی در طول قرن‌ها به عنوان زبان رسمی دولتی و گفت‌وگو بین اقوام مختلف، تاکید کرد: زبان مادری ما که دانش و معرفت زیادی در طول هزاران سال اندوخته در سرنوشت ملت تاجیک نقش مهمی داشته است.

وی افزود: به عبارت دیگر مردم سرافراز تاجیک تاریخ و فرهنگ غنی خود را به لطف این زبان ایجاد و به جهانیان معرفی کردند.

رحمان در ادامه به وارثان فعلی و آینده این زبان توصیه کرد که از توسعه همه جانبه آن به عنوان زبان دولتی و اداری، فرهنگی و علمی دفاع کنند.

رئیس جمهور تاجیکستان همچنین بر ضرورت رعایت دستور زبان و املاء زبان دولتی این کشور به ویژه از سوی کارمندان رسانه‌ها، رادیو، تلویزیون، انتشارات، اساتید موسسات آموزشی و پیش دبستانی و همچنین والدین در آموزش و پرورش فرزندان، تاکید کرد.

رحمان در بخش دیگری به نهادهای ذیربط این کشور برای اجرای قانون در مورد «زبان دولتی»، «املاء زبان تاجیکی»، «فرهنگ لغت زبان تاجیکی» و همچنین تهیه پیش نویس «برنامه رشد زبان دولتی برای سال‌های 2020-2030» فرمان‌هایی صادر کرد.

همچنین تاکید شد که برای آموزش زبان‌های خارجی به ویژه روسی و انگلیسی در مدارس تاجیکستان باید شرایط لازم فراهم شود تا جوانان از امکان آموزش چند زبان خارجی برخوردار باشند.

وی افزود: امروز تاجیکستان در چارچوب سیاست خارجی خود سیاست «درهای باز» را ترویج می‌کند و با 160 کشور مختلف جهان روابط دیپلماتیک دارد و این امر ضرورت آموزش زبان‌ خارجی برای نسل آینده را تقاضا می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول