اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«عشق آباد» میزبان نشست شورای وزرای خارجه و سران همسود

به میزبانی عشق آباد در روز های 10-11 آکتبر سال جاری نشست شورای وزرای امور خارجه و رؤسای جمهور کشورهای عضو جامعه همسود برگزار می شود.

«عشق آباد» میزبان نشست شورای وزرای خارجه و  سران همسود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، دور آتی نشست شورای وزرای امور خارجه و سران کشورهای همسود در ماه اکتبر به میزبانی ترکمنستان در عشق آباد برگزار می شود.

انتظار می رود در جریان این نشست پیش نویس اعلامیه همکاری اقتصادی استراتژیک کشورهای عضو و کنوانسیون اجرای مجازات مربوط به عدم محرومیت از آزادی  توسط رؤسای جمهور کشورهای این اتحادیه بررسی می شود.

 همچنین در نشست وزرای امور خارجه همسود در 10 اکتبر جاری در خصوص مسائل مهم دستور کار بین المللی بحث و تبادل نظر صورت می گیرد.

طرفین در برنامه اقدام جهت تشدید مشارکت میان نهادهای دیپلماتیک کشورهای عضو شرکت و مسائل مربوط به برنامه بازی های کشورهای این اتحادیه، تضمین امنیت اطلاعاتی کشورهای شرکت کننده، ایجاد سیستم واحد ارتباطات نیروهای مسلح، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و روانگردان را مورد بررسی قرار می دهند.

علاوه بر این وزرای امور خارجه همسود تعدادی از اسناد به مانند پیش نویس پیام به مردم کشورهای همسود و جامعه جهانی در رابطه با هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی مردم شوروی در جنگ جهانی دوم سال های 1941-1945 و همچنین مدارک مربوط به همکاری در زمینه مبارزه با فساد، مبارزه با تروریسم و سایر ظهورات خشونت آمیز افراطگرایی، توسعه تبادلات اطلاعاتی میان نهادهای ذیربط در زمینه امنیت و نظم را هماهنگ، خواهند کرد.

انتظار می رود که 11 اکتبر نشست سران کشورهای عضو همسود با تبادل نظر در مورد همکاری در چارچوب این اتحادیه و بررسی مسائل مربوط به ریاست بر جامعه همسود در سال 2020 میلادی آغاز به کار می کند.

در سال جاری میلادی ریاست اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع بر عهده ترکمنستان است.

باید گفت که عشق اباد در سال 2005 میلادی با اشاره به وضعیت بی طرفی دائمی ترکمنستان، تصمیم گرفت به عنوان یک عضو وابسته در ساختار همسود شرکت کند.

در سال 1999 میلادی ترکمنستان از توافقنامه رژیم بدون روادید با کشورهای همسود خارج شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول