اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

سرلوحه خانواده سالم مدارا در زندگی است

آیین رونمایی از کتاب «مهارت‌های زندگی با تاکید بر حقوق خانواده» نوشته دکتر «مهرشاد شبابی» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. این کتاب با تاکید بر حقوق خانواده به مسائل مورد نیاز جوانان در خواستگاری و نامزدی، ازدواج، آسیب شناسی روابط میان زوج ها، مهارت های زندگی، بهداشت روان، بهداشت عمومی، ارتقای سلامت جسمی و سلامت جنسی پرداخته است.

سرلوحه خانواده سالم مدارا در زندگی است

گروه خانواده؛ نعیمه موحد: صبح امروز آیین رونمایی از کتاب «مهارت‌های زندگی با تاکید بر حقوق خانواده» نوشته خانم دکتر «مهرشاد شبابی» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این مراسم که سرلشگر سردار دکتر  سید یحیی صفوی؛ دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در آن حضور داشت، غلامحسین اسماعیلی؛ سخنگوی قوه قضائیه و سردار نوریان معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز سخنرانی کردند.

کتاب «آموزش مهارت های زندگی با تاکید بر حقوق خانواده» کتابی است که با تاکید بر حقوق خانواده به مسائل مورد نیاز جوانان در خواستگاری و نامزدی، ازدواج، آسیب شناسی روابط میان زوج ها، مهارت های زندگی، بهداشت روان، بهداشت عمومی، ارتقای سلامت جسمی و سلامت جنسی پرداخته است.

این کتاب در هفت فصل توسط انتشارات «دهکده هوسم» به چاپ رسیده است.

 

پیوند زناشویی نیازمند معرفت و شناخت است

غلامحسین اسماعیلی در آیین رونمایی از کتاب «آموزش مهارتهای زندگی با تأکید بر حقوق خانواده»  گفت: خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه است و باید به این توجه داشت که در بین قراردادها پرشمارترین عقد و قراردادها عقد ازدواج است که در جامعه بسته می شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: «سرلوحه خانواده سالم، مدارا در زندگی، احترام به بزرگتر، میانه روی در هزینه کرد و آگاهی به عیوب و تلاش در جهت برطرف کردن عیوب است. اصل بر این است که پیمان زناشویی از استمرار و دوام همیشگی و جاودانگی برخوردار باشد و پایانی برای آن شناخته نشود.  با این ویژگی ها این پیمان نیازمند معرفت و شناخت است و انجام آن در مسیر استمرار، مهارت می خواهد.»

غلامحسین اسماعیلی مغفول ماندن پیوست خانواده، برنامه ریزی ها و طرح و برنامه ها را یک غفلت جدی دانست و خاطرنشان ساخت: «همان طور که معمولا پیوست فرهنگی یا رسانه ای برای طرح ها و اقدامات پیش بینی می شود، پیوست حقوق خانواده نیز باید به همه قراردادها افزوده شود. همه قراردادها باید پیوست حقوق خانواده داشته باشند چرا که حقوق خانواده نسبت به تمام حقوق ها، قواعد آمره است. پیمان زناشویی به لحاظ داشتن ویژگی های خاص عاطفی و اجتماعی باید در تمام پیمان ها پیوست حقوق خانواده وجود داشته باشد و در غیر این صورت قرارداد جامعی نیست.»

در مسائل خانواده همچنان نقصان داریم

وی افزود: «در گام اول انقلاب و دوره چهل ساله اول، افتخارات فراوانی پشت سر نهادیم اما در مسائل خانواده همچنین قصور و نقصان وجود دارد که باید در گام دوم باید قصورهای موجود در مسائل خانواده را جبران کرد.»

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه اسلام یک مکتب دین انسان ساز است تصریح کرد: «امروز نیازمند بازگشت به مبانی فکری و قوی انسان ساز اسلام هستیم تا چاره بیاندیشیم چرا که اسلام یک مکتب فکری سیاسی و اجتماعی محض نیست بلکه مکتبی إنسان ساز است و باید به آن بازگشت. ما در این حوزه نیازمند شناخت، آگاهی، دانش و علم دین هستیم؛ دین یعنی آیین زندگی نه فقط علم فقه، اصول و تفسیر.»

اسماعیلی با تاکید بر این که آموزش مهارت ها، اثر پیشگیرانه دارد نه نسخه درمان مدار گفت: موضوعات خانواده و مهارت های زندگی نباید در آستانه طلاق و فروپاشی ارائه شود بلکه باید قبل از تشکیل و ایام قوام خانواده ارائه شود تا زندگی خانواده مستحکمی داشته باشیم. 

وی افزود: ما نیازمند آموزش آیین زندگی هستیم. چیزی که در میان دانشگاه و آموزش و پرورش مغفول مانده است و اگر این آموزش در جایگاه خود قرار گرفت به رشد و تعالی می رسیم. خوشحالیم که جامعه علمی همچنین دانشگاه شهید بهشتی و کرسی حقوق بشر این دانشگاه نتیجه سال ها پژوهش خود را در کتاب آموزش مهارت زندگی به عنوان یک اثر کاربردی به خانواده های ایران اسلامی ارائه کرده است.

خانواده تبدیل به یک استراحتگاه شده است

دکتر مهرشاد شبابی، مولف کتاب آیین رونمایی از کتاب "آموزش مهارت های زندگی با تاکید بر حقوق خانواده" در این مراسم که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: «امروزه به دلیل سرعت ارتباطات و انفجار اطلاعات، خانواده دیگر به عنوان یک مامن امن برای جوانان نیست بلکه تبدیل به یک استراحتگاه شده؛ تغییرات کنونی (سرعت تغییرات و به وجود آمدن فضای مجازی، انفجار اطلاعات) سبب غفلت و ایجاد یک خلاء برای جوانان شده است.

مدیر کلینیک‌های حقوقی زنان و خانواده عنوان کرد: «امروز متاسفانه میزان گفت و گو در خانواده ها به کمتر از 15 دقیقه رسیده است چراکه مهارت با هم بودن و گفت گوهای موثر را آموزش نداده ایم.»

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه آموزش درست، تضمین کننده یک زندگی خوب است، عنوان کرد: «اگر آموزش ها در موضوع خانواده به صورت سیستمی نهادینه شود بسیاری از مشکلات نیز حل خواهد شد.»

شبابی گفت: «اگر مهارت های زندگی به درستی و مداوم برای همه اقشار جامعه (از زمان پیش از دبستان) آموزش داده شود قطعا نتایج خوبی نیز به دنبال خواهد داشت ولی امروز آحاد جامعه ما نیازمند آموزش مهارت های زندگی هستند.»

وی ادامه داد: «به دلیل سابقه بنده در تدریس حقوق خانواده و خدمت در مراکز مشاوره، از نزدیک شاهد موضوعات و مشکلات مراجعه کننده ها بوده ام و همین امر سبب نگارش این کتاب با موضوع " آموزش مهارت های زندگی با تاکید بر حقوق خانواده" شد»

در پایان این برنامه، کتاب آموزش مهارتهای زندگی با تأکید بر حقوق خانواده با حضور اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، سید رحیم صفوی، سردار نوریان معاون اجتماعی ناجا و مهرشاد شبابی مؤلف کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول