اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

علت ناهنجاری‌های پوشش در جوانی/ نقش پوشاک مدارس در رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان

یک جامعه شناس اظهار داشت: بسیاری از ناهنجاری‌ها در پوشش دختران و پسران جوان ریشه در عدم پاسخ مناسب به پوشش مطلوب در دوران دانش‌آموزی دارد و این نقیصه آن‌ها را در زمینه انتخاب لباس مناسب دچار بحران کرده است.

علت ناهنجاری‌های پوشش در جوانی/ نقش پوشاک مدارس در رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان

نسرین دانایی جامعه‌شناس، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره ابعاد جامعه‌شناختی لباس فرم مدارس در ایران گفت: بدون تردید یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه دانش‌آموز کشور در جهت تأمین امنیت روانی و آرامش روحی و جسمی، لباس فرم آن‌ها است که به‌نوعی می‌تواند بیانگر جهان‌بینی و ارزش‌های حاکم بر فرهنگ آن جامعه نیز باشد.

دانایی با اشاره به اینکه لباس فرم مدارس باید به‌شدت تحت تأثیر فرهنگ جامعه طراحی و تولید ‌شود اظهار داشت: غفلت از موضوع پوشاک مدارس، غفلت از بسیاری از باورها، اعتقادات و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی حاکم بر جامعه است و بدون شک بسیاری از بی‌توجهی‌ها در سالیان متمادی سبب شده که نتوان از پوشاک مدارس به‌عنوان یک ظرفیت در زایش و پویایی فرهنگی کشور بهره گرفت.

این جامعه‌شناس در ادامه افزود: کیفیت پوشاک مدارس همچنین در فرایند اجتماعی شدن دانش‌آموزان به‌عنوان یکی از رویکردهای جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن، موردتوجه قرار دارد و بر این اساس لباس می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه کودک و نوجوان در مسیر رشد اجتماعی را مرتفع سازد.

وی با تأکید بر اینکه لباس ابزاری برای تبیین جامعه‌شناسی فرهنگ‌ها است اظهار داشت: بدون شک پرداختن به روانشناسی بلوغ و نوجوانی و بررسی مسائل نوجوانان از ویژگی‌های جوامع امروزی است و جامعه‌ای که موضوع مهمی همچون پوشاک مدارس را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و بدیهی‌ترین مؤلفه‌ها در این مسیر لحاظ نکند، نمی‌تواند به‌درستی از عهده دیگر ابعاد بررسی پدیده‌های اجتماعی مرتبط با نوجوانان و جوانان سربلند بیرون آید.

دانایی گفت: به هر روی مدارس از طرق گوناگون بر اجتماعی شدن دانش آموزان اثرگذار بوده و یکی از مهم‌ترین روش‌ها، استفاده از الگوها، طرح‌ها، نقش‌ها، پارچه‌ها و مدل‌های مطلوب برای لباس فرم دانش آموزان است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: اگر امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از ناهنجاری‌ها در پوشش دختران و پسران جوان دیده می‌شود چه‌بسا ریشه این مسأله در دورانی باشد که حس نیاز آن‌ها با یک پوشش مطلوب در دوران طولانی دانش‌آموزی ارضا نشده و همین نقیصه در آینده، آن‌ها را در زمینه انتخاب لباس دچار بحران کرده است.

دانایی بر تأثیر رنگ‌ها در ارائه الگوهای رفتاری متعدد از سوی جامعه دانش‌آموز تأکید و بیان کرد: دانش روانشناسی ثابت کرده است که رنگ در لباس بر رفتار افراد اثر می‌گذارد و به همین دلیل است که بارها و بارها به استفاده از رنگ‌های گرم و شاد در لباس فرم دانش آموزان مقاطع ابتدایی تأکید شده که متأسفانه همچنان شاهد آنیم که به دلایل مختلف از سوی مدیران مدارس، مربیان و اولیا به این اصل مهم توجه نمی‌شود.

این جامعه‌شناس، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خاتمه گفت: امید است جامعه مسئول در زمینه لباس فرم دانش آموزان با سپردن این جریان مهم اجتماعی و فرهنگی به دست افراد کاردان، نقش اثرگذار خود را در کیفیت پوشش حال و آینده دانش آموزان ایرانی ایفا کرده تا آینده‌سازان ایران نیز در فردای نه‌چندان دور به نیکی از پوشاک مدارس خود یاد کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول