اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

هزار نسخه خطی به گنجینه رضوی افزوده شد/ رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی مثنوی معنوی

مدیر اداره محفوظات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اضافه شدن بیش از هزار نسخه خطی در شش ماهه اول سال به مجموعه آستان قدس خبر داد.

هزار نسخه خطی به گنجینه رضوی افزوده شد/ رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی مثنوی معنوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی سوزنچی پیش از ظهر امروز در مراسم بیست وهشتمین سه‌شنبه فرهنگی که به رونمایی از قدیمی‌ترین مثنوی معنوی گنجینه رضوی اختصاص داشت و در موزه قرآن حرم آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدا سال تاکنون هزار و ۲۷۲ نسخه خطی به مجموعه گنجینه رضوی اضافه کردیم که پنج برابر خرید انجام شده نسخه اهدایی داشتیم.

مدیر اداره محفوظات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: حدود ۴۷۰ الی ۴۸۰ نسخه خطی به گنجینه آستان قدس رضوی اهدا شده که نسبت به سال گذشته رشد بی‌نظیری داشته است.

وی برگزاری سه‌شنبه‌های فرهنگی را یکی از علل این رشد اهدایی عنوان و اضافه کرد: سال گذشته ۲۷۰ نسخه خطی به مجموعه گنجینه رضوی اضافه شد اما در سال جاری هزار و۲۷۲ نسخه اضافه شد.

سوزنچی گفت: چنگیز خان مغول می‌دانست که خراسان بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی علمی، ادبی و سیاسی ایران است، در تاریخ آمده است وقتی او حمله کرد حتی به حیوانات هم رحم نکرد و همه را از تیغ شمشیر گذراند.

مدیر اداره محفوظات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: وقتی کتابخانه‌ و مساجد خراسان سوخت، مردم دچار یک بحران بی‌هویتی شدند چرا که با ریشه هویتی و معنویشان ارتباطشان قطع شده بود و مولانا درست همین زمان که مردم در اوج بی‌هویتی فرهنگی بودند ظهور کرد.

وی اظهار کرد: هنرمندان و دانشمندان ایرانی یا مهاجرت کردند یا کشته شدند و مردم در آن زمان دچار سرخوردگی شدند در چنین شرایطی مولانا با بیان عارفانه خدایی اجازه نمی‌دهد عرفان نوظهور انحرافی رشد کنند.

سوزنچی با بیان اینکه در زمان مولانا اختلاف مذهبی شدیدی بین بودیان، مسیحیان، یهودیان و مسلمانان شاهد هستیم گفت: در چنین شرایطی مولانا با حماسه عرفان و اخلاق ادبیات به بازیابی روحیه جامعه می‌پردازد تا مردم بتوانند هویت معنوی، مذهبی و ملی خود را دوباره به دست بیاورند.

در ادامه استاد یار گروه ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه یکی از ژانرهای ادبی ژانر ادبیات عرفانی است گفت: عرفان ریشه در شناخت خداوند دارد و یکی از بزرگترین ادبیات عرفانی مثنوی مولانا است.

فاطمه ماه‌وان ادامه داد: مثنوی مولانا در خاک ایران رشد یافته اما عطرش مشام جهانیان را آکنده است و از رهگذر آن دنیا با فرهنگ اسلامی آشنا شده اند.

وی با اشاره به اینکه مثنوی معنوی یکی از مهم‌ترین آثار مولانا است ادامه داد: بیان مولانا در مثنوی معنوی بیان داستان گونه و عادت گریز است، داستان در داستان آن باعث شده ادبیات داستان‌های مولانا از سایر ادبای ما متمایز باشد.

گفتنی است؛ مثنوی از جمله آثاری است که اصول عرفان را به زبانی روشن به جهت تربیت و هدایت خلق و به روش خاص خود در لباس امثال و قصص بسیار عادی و معمولی، اما در بردارنده حکمت و معرفت و مضامین کامل بیان کرده است.

کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام دارای نسخه‌های خطی بسیار ارزشمندی است که در حال حاضر در مرکز نسخ خطی این کتابخانه حدود ۸ هزار و ۲۰۰ نسخه خطی در موضوع ادبیات به زبان‌های فارسی و عربی نگه داری می‌شود که ۲۶۷ نسخه از مجموع آنها از آثار جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولوی است. 

این نسخه‌ها با عناوین مثنوی، دیوان شمس، شرح مثنوی و فیه ما فیه شناسانده شده اند. مثنوی معنوی به شماره ۴۹۳۲: یکی از نفایس این کتابخانه، نسخه خطی مثنوی معنوی به شماره ۱۹۳۲ است که در سال ۸۴۸ هجری قمری کتابت شده است.

خط نستعلیق ۲۳ سطری، کاغذ نخودی، در صفحه اول تمام تذهیب، عناوین به شنگرف، جداول اوراق به تحریر و زر، تعداد اوراق: ۳۰۷ برگ، وزیری، ابعاد: ۲۶/ ۵۸۱۷ / ۵ سانتیمتر از ویژگی‌های این نسخه قدیمی است.

انتهای پیام /۷۰۰۴۵/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول