اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

ماجراهای بن‌سلطان و الاغ سخنگو در انیمیشن «بهلول»/ سرشار: برای خنداندن مخاطب نیازی به الفاظ رکیک نیست

مدیر شبکه پویا گفت: مجموعه 90 قسمتی بهلول سعی دارد با زبانی شیرین و نرم به موضوعات امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز بپردازد.

ماجراهای بن‌سلطان و الاغ سخنگو در انیمیشن «بهلول»/ سرشار: برای خنداندن مخاطب نیازی به الفاظ رکیک نیست

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: مجموعه انیمیشن «بهلول» در ۹۰ قسمت تولید شده است و قرار است هفته ای 2بار از طریق فضای مجازی منتشر شود. برنامه ریزی هایی هم برای پخش آن از تلویزیون انجام شده است.

این انیمیشن که با زبانی طنز به موضوعات روز می پردازد با همکاری شبکه پویا و ستاد امر به معروف و نهی از منکر ساخته شده است و داستان هایی از دل تاریخ را انتخاب کرده که اتفاقا با رویدادهای امروز هم همخوانی دارند.

محمد سرشار تهیه کننده این انیمیشن و مدیر شبکه پویا، حجت الاسلام جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر،وحید ایمانی مدیر کل ارتباطات و بینالملل و سخنگوی ستاد، حسین صفار زادگان کارگردان و علی عسگریان نویسنده این مجموعه انیمیشن با حضور در خبرگزاری فارس به بررسی و رونمایی از این انیمیشن پرداختند.

**  فرهنگ‌سازی از طریق رسانه، اساسی‌ترین کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر است

** آقای محبی چطور شد که ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصمیم گرفت تا در راستای ماموریت های خود به تولید انیمیشن هم روی بیاورد؟

- ستاد امر به معروف و نهی از منکر در طول ۲۶ سال گذشته دنبال کار رسانه‌ای نبوده است و مسئله فرهنگ سازی را به این معنایی که امروز دنبال می‌کند پیگیری نمی‌کرده است. مسئله امر به معروف و نهی از منکر یک مسئله کاملا اجتماعی است و خارج از فضای مجازی، رسانه و تلویزیون و ... بوده است. سابقه‌ای که از این موضوع و این مسئله در جامعه هست با آن آشنا هستید و شاید نیازی به توضیح نداشته باشد. آنچه که ما در دوره جدید و در این چند ماه دنبال کردیم این است که مطابق آنچه قانون حمایت از عاملین امر به معروف و نهی از منکر گفته است در خصوص تبیین الگوهای رفتاری، توسعه فرهنگ عمومی امر به معروف و نهی از منکر و همچنین بیانیه رهبر معظم انقلاب این بوده که باید کاری کنیم مسئله امر به معروف و نهی از منکر فارغ از خود معروف و منکری که در داخل آن وجود دارد بین مردم فرهنگ شود و مردم نسبت به همدیگر بی تفاوت نباشند و به تعبیر علوم اجتماعی، جامعه شناسی و رشته‌های مرتبط، مسئولیت اجتماعی احساس کنند و احساس کنند که زشتی‌ها و پلشتی‌های موجود در جامعه باید توسط خود مردم تذکر داده شود و از بین رود. در این دوران اخیر یعنی ۶ سال گذشته این ادبیات بین بسیاری از مردم چه قشر حزب اللهی و چه قشر خاکستری در جامعه رواج پیدا کرده و دارد تبدیل به گفتمان می‌شود که مردم باید برای امرورات خودشان احساس مسئولیت کرده و آستین بالا بزنند. شروع  این فرایند برای ستاد هم مبارک است که این رویکرد جدید با این موضوع تلاقی پیدا کرده است و شاید به نحوی کار ما را به نحوی راحت‌تر کرده است. در فضای رسانه ما برای فرهنگ‌سازی برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای کردیم. اساسی‌ترین کاری که ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌خواهد انجام دهد، مسئله فرهنگ‌سازی از طریق رسانه و ادبیات است.

توسعه فرهنگ عمومی امر به معروف و نهی از منکر و همچنین بیانیه رهبر معظم انقلاب این بوده که باید کاری کنیم مسئله امر به معروف و نهی از منکر فارغ از خود معروف و منکری که در داخل آن وجود دارد بین مردم فرهنگ شود

** در همین زمینه به برگزاری شب شعر هم پرداختید؟

-بله. از جمله کارهایی که شروع به انجامشان کردیم، برگزاری شب شعر است که با همکاری شهرستان ادب دایر شده و شعرا در آن حضور یافته و شعرهایی درباره امر به معروف و نهی از منکر می‌خوانند. در حوزه تیزر نیز فعالیت‌های جدی صورت گرفته و هم تولیداتی انجام شده که بخشی از آن پخش شده و هم اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای تیزرهای تلویزیونی و پخش از فضای مجازی نیز داریم و در آینده بیشتر خواهیم دید. در فضای انیمیشن کارهای جدیدی به نام‌های شهر هرت و بهلول داریم که برای آنها برنامه‌ریزی شده است.

**نقطه هدف انیمیشن «بهلول» چه کسانی هستند؟

 - مجموعه انیمیشن بهلول را به گروه حرفه‌ای و کار بلدی به سرپرستی آقای سرشار سفارش دادیم و قرار است در فضای مجازی و تلویزیون پخش شود. این مجموعه با عنایت به اینکه بهلول شخصیتی در تاریخ بوده که امر به معروف خلفا را خیلی در دستور داشته و با زبان طنز و آن ویژگی‌های تاریخی که از او نقل شده به خلیفه یا پادشاه بیان می‌کرده است و ما نیز این را به عنوان سمبل در انیمیشن امروز مطرح کردیم. دوستان در زمینه ساخت این انیمیشن تلاش بسیاری کردند و آقای سرشار در این زمینه دغدغه داشتند و پای کار آمدند و دلسوزی‌های پیاپی داشتند. در ادامه می‌خواستیم که به نقطه مشترکی درباره کانون اصلی آنچه که به عنوان فیلم‌نامه داستان است برسیم. در این انیمیشن امر به معروف و نهی از منکر مسئولین را به صورت زبان طنز در قالب انیمیشن خواهیم داشت که از طریق فضای مجازی و تلویزیون پخش می‌شود. همچنین از شما سپاسگذارم که این مراسم را در خبرگزاری فارس برگزار کردید و امیدوارم که حمایت شما از موضوع‌های فرهنگی خصوصا امر به معروف و نهی از منکر خالصانه باشد. همچنین از آقایان سرشار و صفارزاده و عسگریان به خاطر زحمت‌های بسیاری که در این مدت کشیدند تشکر می‌کنم.

 

**  یکی از دغدغه‌هایمان به روز کردن شخصیت بهلول بود

** آقای سرشار بهلول تا چه میزان به تاریخ وفادار بوده است؟

- سرشار: دوره جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تولیدات هنری همراه بوده و هنر ساده ترین ابزار انتقال پیام است و هر چقدر ما روی این موضوع بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم مخاطب بیشتری پیدا کرده و اثر مورد نظر ماندگارتر خواهد شد. مجموعه‌ای که امروز شاهد رونمایی از آن هستیم باز‌آفرینی از یک واقعه تاریخی است. مستحضر هستید که یکی از اصحاب امام صادق (ع) فردی به نام بهلول بود و او در آن دوران خفقان هارون الرشید مجبور به تقیه شده و خود را به دیوانگی می‌زند و دیوانه حکیمی بوده و به زبان دیوانگان حکمت‌هایی را بیان می‌کرده و یکی از اتفاق‌های مهم مواجهه بهلول با دستگاه هارون الرشید و خلیفه بنی عباس بوده است.

**برای توزیع بین المللی بهلول چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

- سرشار: یکی از سختی‌های کار ما این بود که چطور یک شخصیت تاریخی متعلق به بیش از هزار سال قبل را به عصر حاضر بیاوریم و به زبان روز آن را بیان کنیم. مخاطبان امروز مخصوصا در فضای مجازی کارهای کوتاه در قالب انیمیشن و به زبان طنز را خیلی دوست دارند و همین باعث شد تا بازآفرینی شخصیت بهلول هم در قالب طنز با تکنیک پویانمایی و در قطعات کوتاه دو دقیقه‌ای باشد. تعدادی از حکایت‌های تاریخی از آندسته هستند که در واقعیت اتفاق افتاده است و از وی نقل شده و به دست ما رسیده و تعداد بیشتری از داستان‌ها، ماحصل قرار دادن شخصیت بهلول در موقعیت‌های جدید است که آن شخصیت با آن مختصات رفتاری و تفکر در این شرایط چه می‌کند؟ در این بازآفرینی سعی شده نشانه‌ها و عناصری که در زندگی امروز قابل استفاده است نیز به کار گرفته شود و مخاطب حس نکند که دارد یک واقعه تاریخی را می‌خواند. واقعه تاریخی را ببیند که در حال تکرار است منتهی شکلش عوض شده است. تلاش شده است که سطح استاندارد هنری بین المللی برای این کار در نظر گرفته شود برخلاف تولیدات مرسومی که الان در فضای مجازی داریم و بیشتر تولیدات دم دستی و یکبار مصرف است. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا این انیمیشن را با کیفیت بالایی و به زبان بین المللی تولید کنیم. شما در تولید این انیمیشن نیز نوآوری‌هایی را خواهید دید.

تلاش شده است که سطح استاندارد هنری بین المللی برای این کار در نظر گرفته شود برخلاف تولیدات مرسومی که الان در فضای مجازی داریم و بیشتر تولیدات دم دستی و یکبار مصرف است

 

**با توجه به پخش بین المللی کار، نامگذاری شخصیتها به چه شکل انجام شده است؟

- سرشار: برای اینکه مخاطبان بیشتری هم پیدا کنیم و برچسب مذهبی نیز به کار نخورد ما به جای لفظ خلیفه از لفظ سلطان استفاده کردیم که او شخصیت مقابل بهلول است. اتفاقا پسری هم به نام بن سلطان دارد. در آن دوران ملکه، قاضی، دلاک، تاجر ای وجود دارند که به تناسب قصه در انیمیشن نقش آفرینی می‌کنند. حتی الاغ آنها هم درباره همه چیز اظهارنظر می کند. با توجه به پویشی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر دنبال می‌کند فکر می‌کنم این 90 قسمت انیمیشن بهلول یکی از مصادیق هنری این شعار باشد. به هر حال بهلول فردی است که نسبت به محیط اطرافش بی تفاوت نیست و در واقع به امر به معروف و نهی از منکر اشتغال دارد.

**  نیازی به استفاده از الفاظ رکیک برای خنداندن مخاطب نداشتیم

** آقای صفارزادگان به نظرتان امروز مخاطب به جایگاهی رسیده که جز جذابیت ظاهری انیمیشن به پیام پنهان آن هم توجه کند؟

- صفارزادگان: ما تمام تلاشمان را کردیم تا بر اساس خواسته کارفرما هم کیفیت کار و هم مغز کار حفظ شود. اگر بخواهیم کلی‌تر درباره این موضوع صحبت کنیم باید این سوال را بپرسیم که چرا از این ابزار برای بیان چنین مطلبی استفاده می‌شود؟ واقعیت این است که مدت 10 سال است که انیمیشن جای خود را میان مردم باز کرده است و تبدیل به رسانه‌ای شده که می‌تواند حرف‌هایی بزند که تصویر زنده نمی‌تواند آن را بیان کند. حتی الان می‌بینیم خیلی از مطالب حتی انتقادهای تند در قالب انیمیشن مطرح می‌شود و طوری است که باعث می‌شود مردم آن را به راحتی بپذیرند. انیمیشن می‌تواند تاثیرگذار باشد و مثال نزدیک برای آن انیمیشن‌های سیا ساکتی است که تا مدتی بعد از پخش آن مردم به بستن کمربند ایمنی دقت خاصی می‌کردند که از تاثیرگذاری‌های این انیمیشن بود. بعد از آن مجموعه پرمخاطب دیرین دیرین شکل گرفت و در این سالها جایگاه انیمیشن حفظ شد و به نظرم قابلیت این را دارد تا حرف‌های بزرگتری را بزند و اینکه از این ابزار استفاده می‌شود جای شکر دارد. امیدمان به این است که در مواردی شبیه به این از انتقاد گرفته تا فرهنگ‌سازی، انیمیشن فضایی دارد که با همه ابعاد می‌توان با آن برخورد کرد.

** چطور این قصه‌ها را به اتفاق‌های امروز وصل کردید؟

- صفارزادگان: وصل کردن این قصه‌ها به اتفاق‌های امروز از جلسه‌های جذاب کاری ما بود و برای خودمان نیز جذاب بود که قصه‌ها در دل تاریخ تکرار می‌شوند. از طرفی ما برای تولید این کار نیازی به استفاده از الفاظ رکیک برای خنداندن مخاطب نداشتیم و به تامل کاربرانمان نیاز داشتیم. حتما از قسمت ۴۰ به بعد این مجموعه انیمیشن به پختگی خواهد رسید. همه ما یک گروه هستیم و قرار است یک هدف را دنبال کنیم.

** از چه تکنیکی در ساخت این انیمیشن استفاده کردید؟

- صفارزادگان: ما از تجربه‌های قبلی‌مان در این کار نیز استفاده کردیم. تکنیم به کار گرفته در انیمیشن بهلول کات اوت بود و قابلیت این را دارد که در یک روز با حجم بالا تولید شود و با استفاده از این تکنیک امیدوارم بتوانیم در بحث انیمیشن و همزمانی آن با سوژه‌های روز جامعه هم به روز باشیم. مسلما این تکنیک انتخاب شده محدودیت و ضعف‌هایی هم دارد و من از آن دفاع نمی‌کنم که همه چیز تمام است. در حال حاضر دفتر ما با ۱۵ نیرو تمام مدت مشغول به کار روی این پروژه هستند.

** تولید این انیمیشن چقدر طول کشید؟

- ما ۴ ماه پیش تولید داشتیم و حدود ۳ ماه برنامه‌ریزی تولیدمان بود که در اصل ۲ ماه تولید داشتیم.

- سرشار: حدود ۴ ماه در جلسه‌های منظم هفتگی روی فیلم‌نامه کار می‌کردیم و درآوردن کاراکترها سخت بود و رسیدن به زبان طنزی که بتواند وقایع روز را پوشش دهد. حتی بعد از طراحی کاراکترها و انتخاب صداپیشه‌ها دوباره فیلم‌نامه بازنویسی شد. فیلم‌نامه به طور طبیعی باید خیلی زودتر نوشته می‌شد اما به این دلیل که رفت و آمدهای ما برای رسیدن به یک فیلم‌نامه منسجم و دقیق زیاد بود، مدت زیادی طول کشید. این انیمیشن در ۹۰ قسمت دو دقیقه‌ای تولید شده است.

**  بهلول درباره هر موضوعی یک پند دارد

** آقای عسگریان استخراج قصه ها آن هم برای 90 قسمت چطور شکل گرفت؟

- عسگریان: در ابتدا تشکر می‌کنم بابت اعتمادی که آقای سرشار و صفارزادگان به من کردند و همچنین از ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر که خودم در سال ۹۰ سرباز آنجا بودم. در این رفت و آمدهایی که به دفتر آقای سرشار داشتیم، انگار که یک کلاس دانشگاهی را پیش او گذرانده باشم و در این مدت خیلی یاد گرفتم.

آن روزها که در حال نگارش این انیمیشن بودم دیدم وقتی ما داریم پندهایی که برای هزاران سال پیش است را می‌نویسیم و آن را به مسائل روز جامعه و وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور ارتباط می‌دهیم، می‌بینیم که در آن دوره‌ها هم این مشکلات وجود داشته است و برایم خیلی جالب بود که از پندی که هزار سال پیش گفته شده الان داریم استفاده می‌کنیم. به هر موضوعی هم که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بهلول یک پندی درباره آن گفته است.

 

** مدت زمان دو دقیقه برای هر قسمت از این کار مدت کمی نبود؟

- سرشار: داستان کوتاه با محدودیتی که مواجه بود رشد کرد. چخف که داستان کوتاه می‌نوشت در وهله اول دانشجو بود و باید هزینه‌های زندگیش را تامین می‌کرد ثانیا نشریه‌ای که برای آنها کار می‌کرد به او گفته بودند که کوتاه بنویسد و سبک جدیدی اختراع شد. می‌شد که یک مسئله سردستی که در حد یک لطیفه است را با آب و تاب تعریف کرد از آن طرف به ماجراهای طولانی‌تر مینی مالیستی پرداختیم. یعنی همین الان با چالشی مواجهیم که چرا برخی قسمت‌ها مدت زمان بیشتری دارند؟ اما معمولا محدودیت‌ها باعث خلاقیت می‌شوند.

** انیمیشن بهلول بیشتر از 90 قسمت کشش نداشت

** این مجموعه انیمیشن اقتباسی است یا تالیفی؟

- سرشار: قصه‌های بهلول خیلی زیاد نیست. ضمن اینکه این اتفاق تاریخی هم افتاده و قصه‌های بهلول، ملا نصرالدین و ...  آرام آرام در نسخ خطی با  یدیگر در هم آمیخته است. وقتی شما قصه‌های بهلول را می‌خوانید این مشخص است که در اغلب قصه‌ها او شخصیت فرهیخته‌ای است که خود را به دیوانگی زده است اما بعضی قسمت‌هایی از کتاب را که می‌خوانیم به این نتیجه می‌رسیم که انگار مربوط به شخصیت دیگری بوده است. یکی از کارهای سخت ما این بود که بیاییم و اینها را از یکدیگر تفکیک کنیم و ببینیم ماجراها کدام‌ها هستند و کاراکترها کدامند. قصه‌های بهلول زیاد نبود و بیشتر از ۹۰ قسمت کشش نداشت.

**همه قسمت های بهلول از طنز بهره می برند؟

- سرشار: بله تمامی قسمت‌ها طنز است. برخی جاها بهلول فرصت داشته که موعظه کند.

** از چه زمانی پخش این انیمیشن آغاز می‌شود؟

- سرشار: از امروز انتشار انیمیشن بهلول را آغاز می‌کنیم.

** منحصر به شبکه پویا است؟

- قرار است ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره بحث تلویزیونی‌اش تصمیم بگیرد. اما قرار است بزودی در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی پخش شود.

** آقای سرشار شما در تولید این انیمیشن از تجربه انیمیشن ببعی که در مدت زمان تولید رکوردشکنی کرد هم استفاده کردید؟

- سرشار: بله، آقای صفارزادگان کارگردان انیمیشن بهلول انیمیشن ببعی را هم کارگردانی کردند.

 

** و توانستید با سرعت کم انیمیشن را تولید کنید.

- سرشار: کار این گروه از اتل متل یه جنگل، بچه‌های ساختمان گل‌ها، تجربه‌های قبلی این گروه است. اما انیمیشن ببعی در مدت زمان ۶ ماه ۵۵۰ دقیقه تولید شد.

** به روز کردن قصه بهلول کار بسیار سختی است. چون ما کارهای مشابهی مثل شکرستان هم داشتیم که در دل تاریخ می‌گذرند و به روز رسانی آنها بسیار سخت است. شما سوژه‌هایتان را چطور بروزرسانی کردید؟

- سرشار: نکته‌ای که هست این است که تاریخ انتشار این انیمیشن مقداری عقب افتاده است و قسمتی که درمورد سیل است دقیقا باید همان زمان که در شمال کشور سیل آمد منتشر می‌شد که ما با واکنش‌های مردم روبرو می‌شدیم. سرعت تولید خیلی مهم است چراکه واکنش‌های به موقعی هم خواهد داشت. یکی از مزایای تولید انیمیشن این است که هر چه خط تولید و استفاده از تکنیک‌های مختلف زیادتر می‌شود سرعت تولید هم بالاتر می‌رود برای مثال ما در انیمیشن‌های قبلی همین گروه تا این اندازه سرعت عمل نداشتیم و هر چه جلوتر می‌رویم این سرعت بیشتر می‌شود و بر اساس آن هزینه‌ها کمتر می‌شود.

** در داستان‌های بهلول همیشه یک منکر و معروفی وجود دارد

** در همه داستان‌هایی که شما روایت کردید بحث امر به معروف جریان دارد؟

- سرشار: بله، در همه داستان‌های بهلول در این انیمیشن یک منکری دارد اتفاق می‌افتد و یک معروفی باید انجام شود که ترک شده و بهلول با آن مواجه شده و تذکر می‌دهد. حالا در قسمت‌هایی این ماجرا در میان حاکمان شهر و در بخش کوتاهی هم در میان مردم رخ می‌دهد.

قبل از اینکه تولید را شروع کنیم با توزیع کننده‌هایی که در منطقه هستند صحبت کرده و کاراکترها را برایشان تعریف کردیم تا این کار قابلیت حضور در عرصه‌های بین المللی را هم داشته باشد.

 

** هر کدام از شخصیت‌های انیمیشن بهلول نماد چیست؟

 - سرشار: برای مثال شخصیت رعیت ما آدمی است که همه چیز را قبول دارد و حاضر نیست تغییر کند و بی تفاوت است. باید خدمت شما عرض کنم مجموعه‌ای مفصل درباره روایت‌های بین بهلول و همسرش وجود داردو ظاهرا بهلول همسر بد اخلاق و زشت رویی داشته است و در این باره با هم کلی داستان و ماجرا دارند. اما خب داستان‌هایی که در این انیمیشن می‌بینیم به این اتفاق برخورد نمی‌کند و بنا است بعد از پخش این 90 قسمت داستان جامعی از زندگی بهلول بسازیم تا ابعاد مختلف زندگی بهلول کامل شود.

** از آنجایی که به مسائل روز می‌پردازید احتمالا با واکنش‌های بسیار زیادی هم مواجه خواهید شد.

- سرشار: مهمتر از بحث جریان سیاسی داخلی بحث منطقه برایمان مهم است. لفظ سلطان لفظی است که تمام حکومت‌هایی که در غرب آسیا بودند و ریشه غیر دینی داشتند با آن آشنایی دارند. از ترکیه گرفته تا ایران و این اتفاق به ما کمک می‌کند چنین ماجرایی تامیم بیشتری داشته باشد. قبل از اینکه تولید را شروع کنیم با توزیع کننده‌هایی که در منطقه هستند صحبت کرده و کاراکترها را برایشان تعریف کردیم تا این کار قابلیت حضور در عرصه‌های بین المللی را هم داشته باشد. از ابتدا ایده ما این بود که کار هنری بسازیم که تاریخ مصرف نداشته باشد.

** فکر می‌کنید با پخش این اثر در دنیا مردم کشورهای دیگر هم همین درکی که ما از دیدن این انیمیشن داریم را خواهند داشت؟

- سرشار: دریافت افراد متناسب با زمان و مکان است یعنی همین کار را اگر ده سال دیگر ببینید ممکن است ثانیه 30 آن برایتان جذاب باشد و در شرایطی دیگر بخش دیگری از آن را دوست داشته باشید. بیشتر کشورهای منطقه به این دلیل که انتخابات ندارند با مسئله دیکتاتوری و جانشینی مواجهند. در مشورت‌هایی که با افراد حاضر در منطقه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این انیمیشن را نمی‌توانیم در عربستان توزیع کنیم و از طریق کشورهای دیگر باید به دستشان برسد.

** برای دوبله انیمیشن به زبان عربی مذاکراتی داشتیم

** این انیمیشن به چند زبان ترجمه شده است؟

- سرشار: ما این کار را نکردیم و توزیع کننده نظرش این بود که برای دوبله به زبان‌‌های دیگر باید چند دقیقه‌ بیشتر برای صحبت کاراکترها زمان بگذاریم، اما برای دوبله به زبان عربی مذاکراتی کردیم.

** همان طنز در زبان عربی این انیمیشن هم جاری است؟

- طبیعتا ترجمه با هماهنگی گروه نویسنده سعی می کند اطلاعات را کافی داشته باشد که معنی درستی منتقل کند. مترجم آن مترجم صرف نیست.

 

** فیلم سینمایی از این انیمیشن تولید می‌شود؟

-سرشار: خیر.

** فکر می‌کنید به پخش تلویزیونی برسید؟

- سرشار: این را نمی‌دانم. ما خط قرمزهای تلویزیون را به منظور اهانت به افراد نکردیم و این را ستاد باید بسنجد و در نهایت ممکن است همه قسمت‌ها برای پخش تلویزیونی فرستاده نشود.

-محبی: بعید است صداوسیما با این قسمت‌هایی که ما ساختیم مشکل داشته باشند.

** ستاد، مسئول فرهنگسازی مردم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است

** آقای محبی رایزنی های برای پخش این مجموعه از تلویزیون صورت گرفته است؟

- محبی: ستاد یک وظیفه دارد و باقی فرعی است و آنهم مسئول فرهنگ‌سازی مردم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است. ما در ستاد امر به معروف فکر کردیم مشورت و مطالعه کردیم و با خودمان گفتیم این سوال چطور پاسخ داده می‌شود که امر به معروف و نهی از منکر در بین مردم بین خودشان و بین مردم و حاکمیت چگونه باید زنده شود؟ برای اینکه امر به معروف را در میان مردم زنده کنیم باید چه راهی را در پیش بگیریم؟ درباره این موضوع سه ماه فکر کرده و مشورت کردیم و نتیجه تعاملات و مشورت هایمان این بود که باید آن امر به معروف و نهی از منکری را میان مردم ترویج کنیم که مردم قبولش دارند. اگر در ابتدا سراغ چیزی روید که مردم با آن زاویه دارند یا در جامعه تعاملی بین مردم در آن زمینه نیست مردم پس می‌زنند. یکی از مهمترین موضوعاتی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند و از مهمترین اولویت‌های امر به معروف و نهی از منکر است، امر به معروف مسئولین است یعنی اینکه ما باید مسئولین را امر به معروف و نهی از منکر کنیم و آنها بپذیرند. مهمترین چالش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروزی ما با توجه به اینکه غرقش شدیم، این است که مسئولین ما امر به معروف را نمی پذیرند و نهی از منکر را هم پس می زنند و به همین خاطر است که مردم هم امر به معروف و نهی از منکر را پس می‌زنند. پس در چنین شرایطی ایرادی به مردم نمی‌گیرم چونکه مردم عین حاکمانشان هستند. هر زمان حاکمان و مسئولین شان عوض شدند و امر به معروف و نهی از منکر را با جان و دل پذیرا شدند. اینکه در جامعه ما مردم امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند و مهمتر اینمکه نمی پذیرند این است که حاکمان اینطور هستند. در این شرایط باید از راه های مختلفی استفاده کنیم و باید برای همه سلیقه‌ها محصول داشته باشیم حتی برای بد سلیقه‌ها و باید کاری کنیم که همه مردم این پیام را درک کنند که بنا به فرموده حضرت علی (ع) اشرار بر ما حاکم نشوند. آن وزیری که دزدی می‌کند آن شهرداری که زمین می‌خورد و نماینده مجلسی که رانت می‌خورد تاجری که ربا می‌خورد به این خاطر است که اشرار بر ما حاکمند. لذا برنامه ریزی ما این است که طعم شیرین امر به معروف و نهی از منکر را به مردم بچشانیم و مردم متوجه شوند که اگر این در جامعه ساری و جاری شود بسیاری از مشکلاتشان در داخل جامعه و داخل حاکمیت حل می‌شود.

 

** الان هم به سبک‌های جدید روی آوردید و در پرداخت به انیمیشن نشان دادید که ذائقه‌تان را تغییر دادید.

- محبی:بله. ما برای همه گروه‌ها برنامه داریم. الان دوربین مخفی، تیزر با رویکرد اجتماعی، انیمیشن و ... ساختیم و باید به گوش همه برسانیم که امر به معروف کردن برای جامعه لازم است و این بی تفاوت بودن است که جامعه را به اینجا رسانده است و اگر مردم ما از همان اول وقتی مسئول فاسدی را می‌دیدند داد می‌زدند شاید الان به جایی نمی‌رسیدیم که آقای رئیسی بیاید و بگوید در این مدت که رئیس قوه قضائیه شدم سی هزار میلیارد تومان را به بیت المال برگرداندم.  انشاله بتوانیم این فرهنگ را زنده کنیم که مردم فارغ از محتوا نسبت به امر به معروف بی تفاوت نباشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول