اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ثبت ایل‌راه‌های استان اصفهان برای کاهش مشکلات عشایر

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ایل راه‌های عشایر ثبت‌شده و حفاظت می‌شوند تا بحث مشکلات عشایر به حداقل برسد.

ثبت ایل‌راه‌های استان اصفهان برای کاهش مشکلات عشایر

به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، محمدحسین شاملی پیش از ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه رئیس منابع طبیعی سمیرم اظهار داشت: از جمله مشکلات شهرستان سمیرم از نظر ثبتی و اظهارنامه ثبتی است که بسیاری از اختلافات بین مردم و دولت است؛ به همین خاطر اولویت اول این بحث است که یک‌پنجم نقشه‌های شهرستان انجام‌شده و مشکل اختلاف بین اراضی ملی و مردم باید در رأس دستور کار کمیسیون قرار گیرد تا مردم را هدایت کنند .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان افزود: امسال سهمیه 100 هزار هکتاری آب را قراردادیم تا یک‌پنجم اختلاف شهرستان حل شود و از اداره ثبت انتظار همکاری داریم.

وی تصریح کرد: سمیرم اولین شهرستان استان در جذب اعتبارات آبخیزداری است که 8 میلیارد تومان اعتبار برای این بحث دیده‌ شده است و قطعاً در شهرستان آب سطحی زیادی وجود دارد و سفره‌های زیرزمینی محدودی داریم که عمدتاً آب‌های سطحی از شهرستان خارج می‌شود و در پروژه‌های جاری آبخیزداری برداشت جدید تلقی نمی‌شود که طرح آبخیزداری کنترل سیلاب و فرسایش و تغذیه آب است و در این زمینه تقاضا داریم اولویت به پروژه‌های آبخیزداری بدهند.

شاملی بیان کرد: 5هزار عشایر قشقایی به ییلاق سمیرم می‌آیند که حدود 2 هزار خانوار فاقد پروانه چرای دام هستند و این‌ها خانواده‌هایی هستند که در کنار خانواده اصلی شکل گرفتند و با توجه به اهمیت وجود عشایر در بحث تولید و بهترین دامداران  باید آن‌ها را حفظ کنیم که ضروری است گروهی با محوریت فرمانداری برای دام عشایر و کنترل ورود دام و نشانه‌دار شدن دام با خدمات الکترونیکی و مسیر حرکت در دستور کار شهرستان قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به مشکلات عشایر خاطرنشان کرد: مراتع سمیرم ظرفیت 400 هزار رأس دام دارد و اگر بتوانیم دام عشایری و روستایی را رصد کنیم می‌توانیم دام‌ها را شناسایی و زمان کوچ را کنترل کنیم که این کار با روش سنتی جواب نمی‌دهد .

وی  افزود: ایل راه‌های عشایر نیز ثبت‌شده و حفاظت می‌شوند تا بحث مشکلات عشایر به حداقل برسد و در رابطه با مشکلات تقویم کوچ عشایر می‌توان گفت  از مشکلاتی است که در شهرستان‌ها ییلاقی وجود دارد و منابع طبیعی به‌تنهایی نمی‌تواند و نیاز به همکاری گروهی در این زمینه است؛ همچنین رفع تداخل اولویت اول ما است که نیاز به همکاری ادارات دارد و با توجه به انسجام مدیریتی شهرستان سمیرم همیشه در این زمینه مطرح بوده است.

به گزارش فارس، چهار هزار و 700 خانوار عشایری از چهار طایفه دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی ایل بزرگ قشقایی به ییلاق کوچ و مدت چهار ماه از سال میهمان مراتع ییلاقی سمیرم هستند.

انتهای پیام/63111/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول