اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

وزارت صمت مقدمات صادرات خرما را فراهم کند

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: از وزارت صمت درخواست داریم مقدمات صادرات خرما را فراهم کند زیرا ۵۰ درصد محصول خرمای مضافتی بم از بین رفته است.

وزارت صمت مقدمات صادرات خرما را فراهم کند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، هادی شهسوارپور فرماندار بم عصر امروز در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمان با حضور وزیر صنعت در بم اظهار داشت: اگر فرصت‌ها را غنمیت نشماریم باید هزاران برابر برای رفع تهدیدات صرف کنیم.

وی با بیان اینکه فرصت‌ها در بخش کشاورزی و صنعت وجود دارد و در شاهراه جنوب‌شرق کشور واقع شده است، بیان داشت: مقایسه درآمد و هزینه بین دو صنعت اصلی شهرستان بم انجام شده است .

فرماندار بم بیان کرد: بیشترین تولید کننده خرمای مضافتی در کشور و دنیا، بم است، ۲۰۰ هزار تن در سال در چهار شهرستان شرقی استان و در شهرستان بم ۸۵ هزار تن تولید در سال است.

شهسوارپور عنوان کرد:۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت خرما در شهرستان بم است که  ۲۰۰ میلیون متر مکعب اب در سال مصرف می‌کند و متوسط سطح زیر کشور برای یک نفر شغل ایجاد می‌کند .

وی با اشاره به اینکه کل واحدهای تولیدی در منطقه ارگ جدید ۴۳ واحد است، گفت: از این تعداد هفت خودروساز است که ۶ واحد آن فعال بود که به دلیل مسایل اقتصادی، چهار مورد آنها تعطیل است و تنها دو واحد کار می‌کند و این مایه نگرانی ما و مردم است.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت تولید و اشتغالی که در این منطقه وجود دارد برای کارخانجاتی که الان فعال هستند ۳۵۰ هزار دستگاه در سال می‌توانند تولید داشته باشند که اکنون این اتفاق نیفتاده و با یک برنامه‌ریزی مناسب به سمت تولید داخل برویم و از ظرفیت‌های تولید قطعات داخلی استفاده کنیم اشتعال بیشتر خواهد شد، اگر با همین ظرفیت تولید شود حداقل ۵۰ هزار نفر اشتعال ایجاد خواهد شد و ظرفیت ۱۲ هزار اشتغال به ۵۰ هزار نفر افرایش پیدا خواهد کرد.

شهسوارپور عنوان کرد: قطعه‌سازی یکی از ظرفیت‌های موجود کارخانه‌های خودروسازی است زیرا سرمایه‌ها و زیربناها موجود است و این سفر باعث شد قطعه‌سازان با  خودروسازان بزرگ مانند ایران خودرو قرارداد امضاء کنند تا بتوانند آینده خودشان و این منطقه را تضمین کنند.

وی ادامه داد: از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر اشتعال که خودروسازی‌ها در این منطقه ایجاد کرده بودند به ۷ هزار و ۶۲ نفر رسیده است و امیدواریم ادامه این وضعیت جلوگیری کنیم و به حالت اولیه برگردیم.

مجموعه خودروسازان بم بیشترین منفعت را به دولت رسانده‌اند

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه با توجه به تحریم‌ها و گاها بی‌توجهی برخی‌ها منجر به تولید باعث تعطیلی یا نیمه‌راکد شدن مجموعه‌های تولیدی شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه خودروسازان بم بیشترین منفعت به دولت رسانده‌اند، عنوان کرد: دولت هر ساله تسهیلات زیادی برای اشتغال اختصاص می‌دهد اما ما داریم اشتغال‌های پایدارمان را از دست می‌دهیم.

نیکزادی‌پناه با اشاره به تصمیمی که در زمینه خرما در ماه مبارک رمضان گرفته شد و در کشور موجب آسیب رساندن به این محصول شد، بیان کرد: قانون جلوگیری از صادرات خرما لغو شود و از ضرر بیشتر کشاورزان جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: درخواست داریم مقدمات صادرات خرما را فراهم کنید زیرا ۵۰ درصد خرمای مضافتی بم از بین رفته است.

محمد جواد فدایی استاندار کرمان بیان داشت: مقرر شد ایران خودرو و سایپا با قطعه‌سازان ارگ جدید بم برای تامین قطعات خودشان قرار داد ببندند.

وی گفت: مقرر شد برای استفاده از تبصره ۱۸ سقفی قائل نشوید و این امر باعث رفع مشکلات نقدینگی بسیاری از واحدهای تولیدی می‌شود.

انتهای پیام/80018/ق/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول