اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

لزوم استفاده از ظرفیت اربعین جهت معرفی صنایع دستی ایلام

«اربعین» یکی از فرصت‌های بی‌نظیر جهت معرفی فرهنگ، رسومات و به‌خصوص معرفی صنایع دستی و محصولات استان ایلام است که در این گزارش آنها را بررسی می‌کنیم.

لزوم استفاده از ظرفیت اربعین جهت معرفی صنایع دستی ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، هرساله شاهد ورود میلیون‌ها زائر به استان ایلام جهت سفر به عتبات عالیات هستیم که علاوه بر آثار معنوی مثبتی که برای استان به همراه دارد می‌تواند سبب ایجاد رونق اقتصادی نیز شود.

بدون شک در صورت استفاده از ظرفیت ورود زائران ایرانی و عراقی به استان ایلام و به ویژه مرز مهران شاهد ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی و افزایش صادرات نیز خواهیم بود.
یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند در ایام اربعین مورد توجه مسوولان قرار گیرد استفاده از ظرفیت صنایع دستی استان است که می‌توان با معرفی این ظرفیت به مسافران زمینه فروش صنایع دستی تولیدی استان را فراهم کرد.

استفاده از ظرفیت اربعین جهت معرفی صنایع دستی

محدثه سنایی‌زاد کارشناس ارشد اقتصاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: استان ایلام ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه صنایع دستی دارد و باید از این پتانسیل استفاده کرد و انجام تبلیغات مناسب جهت معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی استان می‌تواند ایلام را به تمامی کشور معرفی کند.

وی افزود: گلیم نقش برجسته، فرش، گیوه، نمد و... از جمله صنایع دستی استان محسوب می‌شوند که می‌توان به واسطه مرز مهران به زائران ایرانی و خارجی معرفی شود و از گمرک مهران جهت صادرات صنایع دستی به کشور عراق استفاده شود.

این کارشناس با بیان اینکه برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در مرز مهران از جمله راهکارهای معرفی صنایع دستی به دیگر مناطق کشور و همچنین زائران خارجی است، گفت: تولیدات و صنایع دستی استان با توجه به کیفیت آنها می‌تواند در بازارهای کشور و خارج از کشور عرضه شود.

بی رغبتی برخی از گلیم بافان

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما به برپایی نمایشگاه صنایع دستی در مسیر زائران اربعین اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه شامل غرفه‌هایی از انواع لباس‌های محلی، گلیم نقش برجسته، اجسام سنگی، معرق و منبت، چرم، سفال، چاقو، عسل طبیعی و همچنین خوراکی‌ها و شیرینی‌های سنتی استان ایلام است.

راه‌اندازی این نمایشگاه‌ها کمک شایان توجهی به شناساندن صنایع دستی و همچنین معرفی آن به دیگر مناطق کشور می‌کند و همچنین با توجه به ورود زوار خارجی به استان جهت پیاده روی اربعین صنایع دستی استان به خارج از مرزهای کشور نیز شناسانده می‌شود.

سعیده فربد یکی از مسوولان کارگاه گلیم بافی در این باره به خبرنگار فارس در ایلام می‌گوید: نبود بازار فروش از جمله مشکلات اصلی گلیم بافان و اکثر صنعتگران است و ایجاد چنین نمایشگاه‌هایی به فروش تولیدات گلیم بافان و سایر صنعتگران کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی گلیم بافان رغبتی به ادامه فعالیت ندارند، افزود: هم اکنون تولیدات گلیم بافان با قیمت‌های بسیار پایین خریداری می‌شود اما در صورت برگزاری این نمایشگاه‌ها گلیم بافان می‌توانند تولیدات خود را با نرخ بیشتری به فروش برسانند و به این واسطه رغبت بیشتری جهت ادامه فعالیت پیدا می‌کنند.

لزوم جانمایی غرفه‌های نمایشگاه‌ها و ساماندهی دستفروشان

حیدر نعمتی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام نیز در این خصوص گفت: انتخاب مرز بین المللی مهران از سوی زائران برای سفر به کشور عراق در کنار مزیت‌های معنوی باید منفعت اقتصادی نیز با فروش سوغات، صنایع دستی و ارائه برخی خدمات نصیب مردم استان کند.

وی با بیان اینکه لازم است جانمایی برای برپایی غرفه‌های نمایشگاهی و ساماندهی دست فروشان نیز از ابتدای ورود به استان ایلام تا پایانه مرزی صورت گیرد، اظهار کرد: بحث اقتصادی در همه شهرهای زیارتی مورد توجه است و در استان ایلام نیز به عنوان دروازه عتبات عالیات باید توسط دست اندرکاران لحاظ شود.

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول