اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

از مغایر خواندن تشکیل وزارت بازرگانی با برنامه ششم تا اعتراض به نحوه اداره مجلس

طرح تشکیل وزارت بازرگانی در جلسه علنی امروز مجلس با حواشی زیادی روبرو بود به طوری که با قرائت دستور کار معترضین 2-2 کردند و در نهایت هم تذکرات پیاپی آنان با واکنش علی لاریجانی مواجه شد.

از مغایر خواندن تشکیل وزارت بازرگانی با برنامه ششم تا اعتراض به نحوه اداره مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی امروز در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت.

نکته جالب توجه آن بود که در اقدامی بی‌سابقه و در هنگام قرائت دستور کار امروز پارلمان از سوی قاضی‌زاده هاشمی، نمایندگان معترض به تشکیل این وزارتخانه فریاد 2 ـ 2 (به نشانه مخالفت) سر دادند. در ابتدای آغاز کار پارلمان یعنی حدود ساعت  8 و 20 دقیقه این 2 ـ 2 نمایندگان در صحن علنی فضای خاصی را ایجاد کرد.

در فضای اعتراض شدید نمایندگان به مطرح شدن چند باره تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در مجلس و در کمال تعجب نمایندگان با رای مثبت خود تشکیل وزارتخانه دیگری را رقم زدند. این در حالی است که 132 نماینده با تشکیل ازن وزارتخانه موافقت کرده و 78 نماینده هم مخالفت.  

در هنگام رای‌گیری برای اعلام نظر تشکیل وزارت بازرگانی بیش از 90 درصد نمایندگان بر صندلی‌های خود حاضر نبوده و ایستاده و با انگشتان خود علامت 2 به نشانه مخالفت یا عدد 4 نشانه موافقت با این طرح را نشان می‌دادند.

پس از رای پارلمان به تشکیل وزارت بازرگانی سبحانی‌فر نماینده سبزوار با حضور در بین صندلی نمایندگان از همه افرادی به تشکیل این وزارتخانه رای دادند تشکر کرده و به نوعی ابراز خوشحالی می‌کرد.

پس از رای مثبت نمایندگان به طرح تشکیل وزارت بازرگانی جمع زیادی از نمایندگان مجلس در مخالفت با تشکیل این وزارتخانه، مقابل جایگاه هیأت رئیسه تجمع کردند و معتقد بودند این طرح مغایر برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های نظام اداری است و به همین دلیل نیازمند دو سوم آرای نمایندگان است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان و حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده همدان، هر سه از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی به همراه تعداد دیگری از نمایندگان مخالف طرح تشکیل وزارت بازرگانی به اعتراض خود مقابل هیأت رئیسه ادامه دادند تا اینکه رئیس مجلس واکنش نشان داد.

لاریجانی خطاب به پژمان‌فر گفت: شما حق ندارید اینجا حرف بزنید؛ بروید سر جایتان بنشینید و تذکر دهید تا تریبون باز شود. این در حالی است که وقتی معترضان به صندلی‌های خود بازگشتند میکروفون آنها برای بیان اعتراضشان باز نشد.

بعد از آنکه کمی مجلس آرامتر شد پژمان‌فر در تذکری آئین‌نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس گفت: بیان اعتراض و داد و فریاد ما برای این است که رئیس مجلس به ما تریبون نمی‌دهد و این در حالی است که 10 سال قوه قضائیه در دستان برادر آقای لاریجانی است و آقای لاریجانی هم 12 سال است رئیس مجلس است اما مردم عادی حتی در میدان سید اسماعیل هم می‌گویند تفاوتی بین دیدگاه آقای لاریجانی و روحانی وجود ندارد. 

پژمان‌فر خطاب به لاریجانی گفت: شما در مجلس دیکتاتوری رفتار کرده و مانع از بیان نظرات  نمایندگان مخالف هستید.

لاریجانی در پاسخ به تذکرات پژمان‌فر اعلام کرد: من باید تشخیص دهم که نماینده تذکر بدهد در حالی که نمایندگان مختلف نظرات خود را بیان می‌کنند.

لاریجانی خطاب به نماینده مشهد گفت: شما نباید مرا به دیکتاتوری متهم کنید در حالی که مجلس در دستان یک نفر نیست. 

لاریجانی گفت: وقتی می‌بینم در تلویزیون جایگاه مجلس را به سخره گرفته و الفاظ رکیک به کار می‌برند همه ما باید از کیان مجلس دفاع کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول