اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

قیمت نجومی اقامت در هتل‌های لاکچری مشهد/ یک شب 3 میلیون تومان!

مشهد به‌ دلیل وجود بارگاه منور رضوی هر ساله مورد توجه میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است و یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها برای اقامت مسافر، نرخ هتل است؛ قیمت یک شب اقامت در هتل‌های پنج ستاره و به اصطلاح لاکچری مشهد بسیار بالا بوده و گاهی به 3 میلیون تومان هم می‌رسد.

قیمت نجومی اقامت در هتل‌های لاکچری مشهد/ یک شب 3 میلیون تومان!

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، «گرانی در مشهد زائران را ناراضی می‌کند» یکی از دغدغه‌هایی است که زائران امام هشتم(ع) ضمن ثبت آن در سامانه«فارس من» از ما خواهان پیگیری این مسأله شدند که یکی از مقولاتی که در این درخواست مورد توجه زائران قرار گرفته گرانی هتل‌های مشهد است.

مشهد به‌دلیل وجود بارگاه منور رضوی هر ساله مورد توجه میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است و در این میان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که مسافران، خاصه زائران ایرانی برای اقامت در این شهر مورد توجه قرار می‌دهند «نرخ هتل» است.

از آنجا که قیمت یک شب اقامت در هتل‌های 5 ستاره و به‌ اصطلاح لاکچری در این شهر بسیار بالا و گاهی به 3 میلیون تومان می‌رسد، قطعا افرادی با سطح اقتصادی متوسط و متوسط رو به‌ پایین، این هتل‌ها را برای اقامت انتخاب نمی‌کنند، هرچند که بسیاری نرخ هتل‌های یک تا سه ستاره را هم بالا و بیش از حد توان خود می‌دانند.

به‌ سراغ یکی از هتل‌ها دو ستاره در خیابان امام رضا(ع) مشهد می‌روم که کارمند پذیرش این هتل مدعی است به‌ یکی از بهترین هتل‌های دو ستاره مشهد آمده‌ام چراکه این هتل دارای پارکینگ، اینترنت رایگان در لابی، کافی‌شاپ، لاندری، پله اضطراری و دیگر امکانات است و هزینه یک شب اقامت در آن برای هر نفر با صبحانه 90 هزار تومان و چنانچه فولبُرد باشد، 110 هزار تومان آب می‌خورد.

به‌سراغ هتل دو ستاره دیگری در همان خیابان می‌روم که به‌ گفته مسؤول پذیرش با کمتر از 10 دقیقه پیاده روی به‌حرم امام رضا(ع) می‌رسید که هزینه یک شب اقامت در آن 130 هزار تومان است.

170، 200 و 240 هزار تومان هم هزینه اقامت به‌ مدت یک شب در هتل‌های دیگری برای یک نفر است که آن‌ها هم دو ستاره دارند.

به‌سراغ هتل‌های سه ستاره می‌روم، قیمت‌ها متفاوت و برخی از هتل‌های دو ستاره هم ارزان‌تر هستند از نفری 110 تا  480 هزار تومان و یا آپارتمان‌های دو نفره با ظرفیت 2 نفر اضافه از 630 هزار تومان و گاهی تا یک میلون تومان و یا اتاق‌های 5 تخته‌ فولبُرد از 460 تا 510 هزار تومان برای یک شب اقامت.

این ارقام نشان از این دارد که یک خانواده 4 نفره برای اقامت سه شب در مشهد آن هم بدون ناهار و شام، بدون هیچ هزینه رفت و آمد و تفریحات در خوشبینانه‌ترین و شاید کم‌هزینه‌ترین حالت باید بیش از یک میلیون تومان هزینه کند که بخش قابل توجه حقوق یک ماه یک کارگر محسوب می‌شود.

وضعیت هتل‌ آپارتمان‌ها هم به‌همین شکل و از شبی 90 هزار تومان برای هر نفر تا 130 هزار تومان متغیر است که البته برخی از مسافران از کیفیت خدمات و تمیزی این هتل‌ آپارتمان‌ها راضی نبودند.

به‌ سراغ هتل‌های 5 ستاره که می‌روی قیمت‌ها نجومی‌تر است؛ بسته به‌ میزان لاکچری بودن اتاق و خدماتی که در این اتاق‌ها و یا سوئیت‌ها دریافت می‌کنید و یا بسته به‌شاهانه بودن آپارتمان یا قاجاری بودن سوئیت یا بسته به‌سبک دکوراسیون اتاق‌ها از سبک هندی گرفته تا ایران باستان، مصر و رم و غیره قیمت‌ها تفاوت دارد از شبی 670 هزار تومان تا حتی 3 میلیون تومان آن هم برای یک شب اقامت!

نرخ‌ هتل‌های مشهد 10 تا 20 درصد ارزان‌تر از دیگر شهرها

در ادامه با مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی به‌گفت‌وگو نشستیم.

مرجان شاه‌ولایتی با اشاره به‌این نکته که مرجع نرخ‌گذاری هتل‌ها سازمان میراث فرهنگی است، گفت: هتل‌های شهر مشهد 10 تا 20 درصد ارزان‌تر از متوسط نرخ هتل‌های تمام استان‌های کشور است و حتی در ایام غیر پیک نرخ از این هم پایین‌تر می‌آید.

وی بالا بودن تعداد هتل‌ها در مشهد نسبت به‌ ورودی مسافران را علت ارزانی هتل‌ها خواند و ادامه داد: همین امر سبب می‌شود هتل‌ها خدمات خود را ارزان‌تر در اختیار مشتریان قرار دهند.

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی بیان کرد: البته در صورت مقایسه نسبت به‌سال قبل افزایش قیمت دارد، اما در مقایسه با دیگر استان‌ها نرخ‌ها پایین‌تر است.

شاه‌ولایتی ضمن اشاره به‌ اینکه نرخ‌گذاری در آینده بین جامعه هتلداران و سازمان میراث فرهنگی به‌صورت مشترک انجام می‌شود، در خصوص تفاوت قیمت‌ها بین دو هتل با تعداد ستاره مشابه، عنوان کرد: تمامی هتل‌ها با تعداد ستاره مشابه یک نوع خدمات ارائه نمی‌دهند به‌این معنا که ممکن است هتلی دو ستاره ببینید که شبیه سه ستاره و یا یک ستاره باشد و یا ممکن است هتلی دو ستاره معمولی باشد و یک هتل دو ستاره ممتاز.

وی اضافه کرد: مدیر هتلی که موفق به‌ دریافت استاندارد کیفیت خدمات گردشگری شود، اجازه دارد نرخ‌نامه خود را به‌سازمان میراث گردشگری ارائه دهد و سازمان بعد از بررسی نرخ‌نامه، نسبت به‌تأیید آن اقدام کند، البته دریافت گواهی استاندارد پروسه‌ای طولانی دارد.

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی تأکید کرد: به‌همین دلیل ممکن است هتل‌ها نرخ‌های مشابه نداشته باشند.

شاه‌ولایتی با بیان اینکه تاپ، B ،A و C سطح‌های یک هتل دو ستاره را مشخص می‌کند، در خصوص روند بازرسی این هتل، اظهار کرد: باتوجه به‌ اینکه جامعه هتلداران به‌ تازگی شروع به‌ فعالیت کرده، در حال حاضر بازرسی توسط سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود، اما اکنون که تفویض اختیارات به‌ تازگی انجام شده، کمیسیون بازرسی تشکیل و جذب بازرس را انجام و از مهر ماه نظارت را زیر نظر سازمان انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه کیفیت خدمات یک هتل اُفت کند قانون‌گذار جرائم زیادی از جمله اخطار، ممانعت از صدور پروانه بهره‌برداری و احضار مدیر را برای این هتلدار در نظر گرفته و در صورتی هتل پلمپ می‌شود که یا مجوز نداشته باشد و یا اینکه خلافی در آن صورت گرفته باشد که منجر به‌ صدور رأی قضایی شود.

نرخ‌نامه هتل‌ها مهر ماه هر سال تغییر می‌کند

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی در خصوص میزان افزایش نرخ در هتل‌های مشهد برای سال 98، گفت: تا شهریور ماه هیچ افزایش نرخی نداشتیم و معمولا نرخ‌نامه هتل‌ها در مهر ماه تغییر می‌کند.

شاه‌ولایتی در پاسخ به‌ اینکه آیا اتاقی با نرخ دو میلیون تومان برای یک شب نرخی منطقی است؟ ابراز کرد: در مشهد دو تا سه هتل وجود دارند که به‌دلیل لوکس بودن و خدماتی که ارائه می‌دهند قیمت‌های بالایی دارند که البته مختص مشهد هم نیست و در دیگر استان‌ها هم این هتل‌ها با این نرخ‌ها وجود دارند.

وی بیان کرد: در مشهد هتلی داریم که به‌همراه صبحانه، ناهار و شام شبی 60 هزار تومان اخذ می‌کند و هتلی وجود دارد که قیمتی بالاتر از این دارد که علت آن تفاوت در سلایق و سطح درآمدها است، بنابراین کیفیت دریافت خدمات هم تغییر می‌کند.

با وجود بالا بودن تعداد هتل‌ها و مهمانسراها در مشهد و متفاوت بودن نرخ آنها و البته به‌گفته مسؤولان پایین بودن نرخ این اقامت‌گاه‌ها، اما مشاهده می‌کنیم که بازهم جیب مردم توان پرداخت این اعداد و ارقام را ندارد.

از طرفی این جمله که «صنعت هتلداری رو به‌ بحران  و ورشکستگی است» مدت‌هاست از سوی جامعه هتلداران کشور شنیده می‌شود که یکی از دلایل آن را کاهش اقامت گردشگران در هتل‌ها می‌دانند.

این نکته می‌طلبد مسؤولان دولتی و خصوصی فکری عاجل کنند و با در نظر گرفتن قدرت اقتصادی مردم، هم موجبات رضایت آنها و به‌تبع آن افزایش ماندگاری آنها در هتل‌ها را رقم بزنند و هم صنعت هتلداری را از ورشکستگی برهانند.

==================

گزارش از: فرزانه زراعتی

==================

انتهای پیام/ 70071/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول