اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پیشنهاد شفاهی سفیر آمریکا به ترکیه درباره اف-35 و پاتریوت

رسانه‌های ترکیه‌ای در گزارشی مدعی شدند که سفیر آمریکا در آنکارا، پیشنهادی برای فروش سامانه پاتریوت و احتمال از سرگیری توافق جنگنده‌های اف-35 با ترکیه داده است.

پیشنهاد شفاهی سفیر آمریکا به ترکیه درباره اف-35 و پاتریوت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم نمایش پر سروصدای آمریکا در کنار گذاشتن ترکیه از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های نسل جدید «اف-35» اما از آنکارا خبر می‌رسد که یک دیپلمات ارشد آمریکایی پیشنهادی برای بازگشت ترکیه به این برنامه داده است.

رسانه‌های ترکیه‌ای بدون نقل قول از مقام مشخصی گزارش دادند، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا به دولت ترکیه شفاهاً پیشنهاد داده تا علاوه بر بازگشت به برنامه مشترک اف-35، یک سامانه پدافند موشکی پاتریوت نیز به آنها بفروشد.

به نوشته روزنامه «ینی‌شفق» این پیشنهاد شفاهی همچنین شامل بسته تجاری جدیدی بین ترکیه و آمریکا برای افزایش سطح تبادلات تجاری تا صد میلیارد دلار و تعرفه گمرکی پایین‌تر بر روی واردات فولاد و آلومینیوم می‌شود.

بر این اساس، انتظار می‌رود یک نسخه مکتوب از این پیشنهاد به صورت رسمی در آینده نزدیک به دولت ترکیه تحویل داده شود. سفارتخانه آمریکا از پاسخ دادن به سوالات درباره این موضوع امتناع ورزید.

تحویل اولین سامانه اس-400 به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد. در مورد ترکیه نیز آمریکا هشدار داده بود نه تنها تحویل مابقی جنگنده‌های اف-35 به ترکیه را تعلیق می‌کند بلکه از برنامه تولید مشترک این جنگنده نیز کنار می‌گذارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز چندی پیش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا جنگنده‌های روسی «سوخو-57» و «سوخو-35» گزینه‌های جایگزین ترکیه برای جنگنده‌های آمریکایی «اف-35» هستند، گفت: «چرا نباشد؟ ما برای هیچ چیز به آنجا (روسیه) نرفتیم!». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول