اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

جذب مردم به قرآن به عوامل متعددی نیازمند است/ لزوم ایجاد جذابیت بیشتر در رقابت‌ها

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه جذب مردم به سمت قرآن به عوامل متعددی نیازمند است گفت: نهادی مثل صدا و سیما باید مثل دهه 60 و 70 که جواد فروغی و محمد حسین طباطبایی را به جامعه معرفی کرد، عمل کند.

جذب مردم به قرآن به عوامل متعددی نیازمند است/ لزوم ایجاد جذابیت بیشتر در رقابت‌ها

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام علی مغنی رئیس بنیاد مسابقات قرآن کشور در سازمان اوقاف برگزار شد.

در این نشست حسینی طی سخنانی با اشاره به رشد مسابقات سراسری قرآن کریم طی ۴۲ دوره برگزاری گفت: این رقابت‌ها بزرگترین رویداد تبلیغ ترویجی قرآن است که در سطوح مختلف از مرحله شهرستانی تا مرحله بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی به برگزاری مسابقات کتابت قرآن برای اولین‌بار اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین‌بار مسابقات کتابت قرآن در کنار مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار می‌شود و مرحله مقدماتی آن طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد و برگزیدگان در اصفهان با هم رقابت می‌کنند، همچنین بخش معارفی مسابقات در رشته‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شد و این بخش یکی از بخش‌های جذاب و پرطرفدار رقابت‌ها تبدیل شده است.

حسینی درخصوص دیگر تحولات مسابقات قرآن کریم گفت: سال گذشته آیین نامه رقابت‌ها تغییراتی داشت و امسال این آیین‌نامه به تثبیت رسید. همچنین مسابقات امسال در دو بخش مجزا شامل مراحل مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود و این شیوه باعث شده فرصت بهره‌مندی از بُعد آموزشی رقابت‌ها نیز فراهم شود و داوران فرصت دارند تا نسبت به اجرای هر شرکت‌کننده تحلیل خود را ارائه دهند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تقویت بعد رسانه‌ای رقابت‌ها را یکی دیگر از تحولات آن برشمرد و گفت: با این کار فرصت خوبی پیدا شده تا بتوانیم از طریق رسانه شرکت‌کنندگان را به خوبی معرفی کنیم و در بازه زمانی مختلف رقابت آنها را نمایش دهیم. البته با وجود رشد مسابقات در حوزه استعدادیابی نمی‌توان فقط به این رقابت‌ها اکتفا کرد بلکه باید در این زمینه از روش‌های نوین استعدادیابی استفاده کنیم و روش‌های جدید را در دستور کار قرار دهیم. در این راستا تلاش می‌کنیم تا طی فراخوانی در روزهای آینده پیشنهادات را برای گرایش مسابقات به این حوزه اخذ کنیم.

وی برگزاری مسابقات با شیوه‌های طولانی کنونی را امری خسته‌کننده دانست و گفت: شاید اگر فعالان قرآنی و اساتید را هم ساعت‌ها در سالن مسابقات بنشانیم و انتظار داشته باشیم با هیجان به تلاوت‌ها گوش دهند آنها هم خسته شوند پس در این زمینه نیازمند این هستیم که به دنبال نوآوری باشیم تا هر چه بیشتر بتوان مسابقات قرآن کریم را جذاب‌تر کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه محدودیت حضور برگزیدگان ادوار گذشته در مسابقات به چه صورت است گفت: تصمیم‌گیری در این زمینه در ستاد عالی مسابقات و با خرد جمعی کارشناسان انجام می‌شود اگر در این زمینه قرار بود من تصمیم بگیرم مطمئن باشید محدودیت حضور در مسابقات قرآن را برای همه بر می‌داشتم، زیرا همانطور که یک ورزشکار می‌تواند سال‌های مختلف در عرصه رقابت حضور داشته باشد و عناوین مختلف کسب کند یک قهرمان قرآنی هم باید بتواند چندین دوره در مسابقات حضور داشته باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص موضوع استقبال ضعیف مخاطبان از برگزاری مسابقات قرآن گفت: استان‌هایی که میزبانی را می‌پذیرند تلاش می‌کنند سالن مسابقات خالی نباشد در این زمینه استان اصفهان قطب قرآنی است و بیشترین حافظ قرآن را دارد و برنامه‌ریزی خوبی برای حضور مخاطبان در سالن رقابت‌ها صورت گرفته است. اما آنچه مهم است این است که باید قبول کنیم مسابقات قرآن نمایشگاه قرآن و رویدادهایی از این دست بخشی از منظومه قرآنی است و نیاز است زیرساخت‌های آن را گروه‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف انجام دهند.

وی ادامه داد: در کشور مصر شاهد هستیم وقتی یک قاری قرآن در کرسی تلاوت قرار می‌گیرد مخاطبان زیادی به استقبال او می‌آیند و ساعت‌ها پای رحل قرآن می‌نشیند و تلاوت را گوش می‌دهند. این اتفاق در کشور ما رخ می‌دهد؟ البته فراموش نکنیم که چنین اتفاقی در محافل اهل بیت (ع) خصوصاً امام حسین علیه‌السلام رخ می‌دهد و این امر دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها عربی بودن قرآن کریم است. این که مستمع بداند آنچه که گوش می‌دهد چیست بسیار در جذاب شدن تلاوت قرآن تاثیر دارد.

حسینی رسانه را در جذب مخاطب به قرآن کریم بسیار موثر دانست و گفت: در دهه‌های ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شاهد بودیم رسانه چگونه جواد فروغی و سید محمدحسین طباطبایی را در جامعه مطرح و این افراد به معروفترین شهروندان تبدیل شدند حال سؤال اینجاست چرا این اتفاقات امروز رخ نمی‌دهد؟ و چرا رسانه‌های ما قهرمانان قرآنی را به این شکل به مردم معرفی و شناسایی نمی‌کنند؟ چرا همه انعکاس فعالیت‌های قرآنی به شبکه قرآن محدود شده؟ متأسفانه درخصوص یک موضوع ورزشی همه شبکه‌های تلویزیونی پای کار هستند و اخبار و اطلاعات آن را منتشر می‌کنند اما درخصوص یک رقابت قرآنی هیچ کدام از شبکه‌ها علاقه‌ای برای انعکاس ندارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول