اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فارس من| گذر از برزخ روش سنتی و الکترونیک / چرا دولت الکترونیک محقق نمی‌شود؟

موازی کاری و عدم پذیرش همکاری با مرکز ملی تبادل اطلاعات برای سهولت در انجام فرایندهای اداری، سیستمی را ایجاد کرده که در برزخ روش سنتی و الکترونیکی قرار گرفته‌ایم و هنوز راهی برای گذر از این برزخ پیدا نشده است.

فارس من| گذر از برزخ روش سنتی و الکترونیک / چرا دولت الکترونیک محقق نمی‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با پیشرفت علم و فناوری، رسوخ آن در بخش های مدیریتی و اداره کشور امری انکار ناپذیر است. موضوعی که می تواند به مدیران نیز کمک کند تا بتوانند صرفه جویی در انرژی و هزینه‌های سازمانی داشته باشند. دولت هوشمند یکی از طرح‌هایی است که برای تحقق آن، شورای اجرایی فناوری اطلاعات تلاش می‌کند تا همه دستگاه‌ها را پای کار بیاورد. 

از همان ابتدای انتصاب محمد جواد آذری جهرمی به  سمت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی در توییتر به موضوع تحقق دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: تاکید رئیس جمهور بر اجرای دولت الکترونیک زمینه‌ساز تغییرات مهم در نظام اداری کشور و تسریع و تسهیل فعالیت مردم خواهد بود.

بر همین اساس شورای اجرایی فناوری اطلاعات تشکیل شد تا هر چه سریع تر موضوع  تحقق دولت الکترونیک عملیاتی شود.

تشکیل ۲۴ پایگاه در شورای اجرایی فناوری اطلاعات 

رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره تحقق دولت هوشمند توضیح داد: ۲۳ پروژه در اولویت کار دولت قرار گرفته و تکالیفی هم بر اساس قانون برنامه ششم توسعه بر عهده شورای اجرایی فناوری اطلاعات گذاشته شده است.

وی افزود: شورای اجرایی فناوری اطلاعات بر اساس این دستورات و قوانین کارگروه هایی را برای تحقق دولت الکترونیک در نظر گرفته است.

باقری اصل در ادامه بیان کرد: ۲۴ پایگاه در این شورا تشکیل شده که این پایگاه ها به طور مداوم موارد مربوط به دولت هوشمند را پیگیری می‌کنند و به دنبال تعامل با سازمان های مختلف هستند.

با وجود این که برنامه دولت هوشمند و الکترونیک کلید خورده است اما نارضایتی مردم از عدم هماهنگی بین دستگاه ها همچنان وجود دارد.

نارضایتی از عدم تحقق دولت الکترونیک

تعدادی از مخاطبان در «سامانه فارس من» اعلام کردند: در بسیاری از ادارات برای امضا نیاز به پرونده کاغذی هست. مراجعه حضوری و اتلاف وقت و رانت و رشوه و هزینه‌هایی که نتیجه ای نداشته است. چرا مسئولان قدمی برای دولت الکترونیک بر نمی دارند؟

همچنین در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز مردم با استفاده از هشتگ دولت الکترونیک خواسته‌های خود را در کنار نارضایتی هایشان اعلام کردند.

 

عدم همکاری برخی دستگاه‌ها در تحقق دولت هوشمند

امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به استفاده دستگاه‌ها از اطلاعات موجود در سامانه دولت الکترونیک گفت: دستگاه‌های اجرایی به این دلیل به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل می‌شوند تا بتوانند داده‌های مورد نظر خودشان را دریافت کنند.

وی افزود: به این ترتیب این دستگاه ها از داده های موجود در مرکز ملی تبادل اطلاعات استفاده می کنند اما حاضر نیستند اطلاعات مورد نیاز بقیه دستگاه ها را در اختیارشان بگذارند.

استفاده دستگاه‌ها از استعلام هویتی ثبت احوال

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه تاکید کرد: دیده شده که تعدادی از دستگاه‌ها از استعلام هویتی و اطلاعات ثبت احوال استفاده می‌کنند اما همان دستگاه ها حاضر نیستند اطلاعات مربوط به خودشان را در مرکز ملی تبادل اطلاعات به اشتراک بگذارند.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع اهمیت دارد که همه دستگاه ها به این نتیجه برسند که وجود این سامانه تا چه میزان می تواند فعالیت های اداری و کاری آنان را تسهیل کند.

با وجود موازی کاری و عدم پذیرش همکاری با مرکز ملی تبادل اطلاعات برای سهولت در انجام فرایندهای اداری همچنان باید منتظر این نارضایتی و شکایت‌های مردمی سیستمی باشیم که در برزخ روش سنتی و الکترونیکی قرار دارد و هنوز راهی برای گذر از این برزخ پیدا نکرده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول