اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چرا مدارس جذابی نداریم؟

متأسفانه مدارس چنان تحت تأثیر داد و ستدهای فکری جامعه قرار گرفته اند که اصلی‌ترین هدف آن‌ها از مقطع ابتدایی تا پایان متوسطه عبور از تنگۀ کنکور شده است و از پیامدهای حاکمیت چنین تفکری در مدارس ارزش دادن به حفظ مطالب و انباشت معلومات و محفوظات در حافظه و رونق بخشیدن به فرهنگ مختصر خوانی است.

چرا مدارس جذابی نداریم؟

به گزارش خبرگزاری فارس فارس از مشهد، با توجه به فرارسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید، محمدحسین صانعی کارشناس تعلیم و تربیت در یادداشتی به بررسی علل عدم جذابیت مدرسه برای دانش آموزان پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

از اول مهر ماه بیش از 13 میلیون دانش آموز راهی مدارس می‌شوند و از گفته‌های مسؤولان امر تعلیم و تربیت استنباط می‌شود که همه چیز روبه‌راه است و هیچ مشکلی نیست.

امَا واقعیت این است، بخش عظیمی از دانش آموزان با دل و جان راهی مدارس نمی‌شوند و تنها به دلیل اینکه مجبورند به مدرسه می‌روند، درحالیکه کلید نیک بختی شهروندان در دست مدرسه است و دانش آموزان طی 12 سالی که در آن زندگی می‌کنند، باید چیزهای زیادی یاد بگیرند و ساخته شوند تا در ساختن جامعه و تحولات اجتماعی تأثیرگذار باشند. 

پس مشکل چیست که دانش آموزان با الزام و اجبار در مدارس حاضر می‌شوند؟ شاید مهم‌ترین مشکل مدارس ما نداشتن استراتژی « راه برد » باشد، یعنی مدارس نمی‌دانند در بلند مدت به کجا می‌روند، نمی‌توانند نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را در محیط درونی و بیرونی بخوبی بشناسند و در چارچوب زنجیره‌ای از اصول روشن حرکت کنند و با چشم انداز روشن و اهداف معین و از پیش تعیین شده ای با اهتمام اولیاء، کارکنان، معلمان و دانش آموزان تکاپو کنند تا دانش آموزانی بپرورانند که در ساختن جامعه و تحولات اجتماعی تأثیرگذار باشند.

متأسفانه مدارس چنان تحت تأثیر داد و ستدهای فکری جامعه قرار گرفته اند که اصلی‌ترین هدف آن‌ها از مقطع ابتدایی تا پایان متوسطه عبور از تنگۀ کنکور شده است و از پیامدهای حاکمیت چنین تفکری در مدارس ارزش دادن به حفظ مطالب و انباشت معلومات و محفوظات در حافظه  و رونق بخشیدن به فرهنگ مختصر خوانی است.

اغلب دانش آموزان چنان به مختصر خوانی عادت کرده اند که نه تنها حوصلۀ تفکر کردن و حل مسأله را ندارند، بلکه حتی حوصلۀ خواندن مطالب بیش از چند خط را هم ندارند و تصور غالب این است که خواندن، فهمیدن، تجزیه و تحلیل کردن باید مثل ساندویج باشد که خیلی زود یک فرد گرسنه را سیر می‌کند.

رونق بازار کلاس فوق برنامه، خصوصی و کتب کمک آموزشی از تبعات این فرهنگ است، البته معلم، دانش آموز و خانواده نیز از این فرهنگ استقبال می‌کنند. از طرفی چون نمره وجه رایج مدارس است و از آنجا که امتحانات هم شامل همه چیز نیست، بنابراین دانش آموزان هم به سمت یادگیری مطالبی سوق داده می‌شوند که احتمالاً در امتحان می‌آیند، از این رو به نوعی میل و رغبت بیشتری به کتب کمک آموزشی که به طور معمول بر اساس مختصر خوانی تدوین شده‌اند، نشان می‌دهند و احساس نیازی به مدرسه نمی‌کنند که با اشتیاق و میل باطنی راهی مدارس شوند.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول