اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان و افغانستان قرارداد 10 ساله صادرات برق امضا کردند

قرارداد 10 ساله برای صادرات برق از ازبکستان به افغانستان امضا شد.

ازبکستان و افغانستان قرارداد 10 ساله صادرات برق امضا کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، حجم صادرات در مرحله نخست 4 میلیارد و 200 میلیون کیلووات ساعت برق می باشد که بعدا تا 6 میلیارد کیلووات ساعت برق افزایش پیدا می کند.

شرکت «شبکه های ملی برق» ازبکستان با شرکت « Da Afghanistan Breshna Sherkat » یک قرارداد صادرات برق به مدت 10 سال را امضا کرد.

ازبکستان از سال 2002 میلادی به طور منظم به افغانستان برق صادر می کند. طی زمان گذشته حجم صادرات از 62  میلیون کیلووات ساعت برق تا 2 میلیارد و 600 میلیون کیلووات ساعت برق افزایش پیدا کرده است. تا کنون قراردادهای صادراتی فقط یک ساله امضا شده است.

«شیرزاد خواجه یف» معاون وزیر انرژی ازبکستان در پایان امضای قرارداد گفت: این قرارداد برای 10 سال در نظر گرفته است و برق به افغانستان در تمام سال صادر می شود.

به گفته وی، حجم صادرات در مرحله نخست 4 میلیارد و 200 میلیون کیلووات ساعت برق می باشد که بعدا تا 6 میلیارد کیلووات ساعت برق افزایش پیدا می کند.

پیشتر نماینده وزارت انرژی ازبکستان اعلام کرد که امضای قرارداد یکی از شرط های بانک توسعه آسیا در چارچوب تامین مالی ساخت خط انتقال جدید برق «سرخان- پل خمری» از ازبکستان به افغانستان می باشد.

در ماه دسامبر سال 2017 میلادی در چارچوب سفر «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان به ازبکستان مقامات دو کشور قرارداد ساخت خط انتقال برق 500 کیلووات «سرخان- پل خمری» را امضا کردند.

شرکت «اوزبک انرگو» در ماه آوریل سال جاری میلادی ساخت خط  انتقال برق در قلمرو ازبکستان را آغاز کرد. این خط انتقال برق به طول 260 کیلومتر امکان افزایش صادرات برق  از ازبکستان به افغانستان را به 70 درصد یعنی تا 6 میلیارد کیلووات ساعت برق فراهم می کند. این طرح در پایان سال 2020 میلادی برای بهره برداری می رسد.

این طرح را بانک توسعه آسیا تامین مالی می کند. ارزش کلی این طرح 150 میلیون دلار بوده، 118 میلیون دلار آن را طرف افغانستان و 32 میلیون دیگر را ازبکستان سرمایه گذاری می کند.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2017 میلادی با 19 درصد افزایش نسبت به سال قبل در سطح 617 میلیون و 100 هزار دلار قرار گرفته است. مبادلات بازرگانی این دو کشور طی 5 ماه سال 2018 میلادی با 15 درصد افزایش در سطح 286 میلیون و 700 هزار دلار است. 

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغان فعالیت می کنند. در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبکستان فعالیت می کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول