اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

سیدافقهی در گفت‌وگو با فارس: در تحلیل اعتراضات مصر نباید عجله کرد

مردم مصر پس از مدت‌ها شب گذشته (جمعه) به خیابان‌ها آمده و علیه السیسی و سیاست‌های وی شعار دادند. آیا این اعتراضات واقعی است و چه شرایطی موجب سرآمدن آستانه صبر مردم شده است؟

سیدافقهی در گفت‌وگو با فارس: در تحلیل اعتراضات مصر نباید عجله کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جو سیاسی مصر در هفته‌های گذشته متأثر از افشاگری‌های فردی به نام «محمد علی» تاجر و هنرمند مصری مقیم اسپانیاست.

پس از انتشار ویدئوهای این فرد که می‌گوید سال‌ها با ارتش مصر همکاری کرده و اطلاعات خود را از منابع موثق به دست آورده است، سرانجام شب گذشته اعتراضاتی در چند نقطه قاهره شکل گرفت (جزئیات بیشتر).

«سید هادی سیدافقهی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، به ماهیت این اعتراضات و شرایط فعلی مصر پرداخت و گفت که پس از کودتا علیه مرسی، یک جو پلیسی شدیدی بر مطبوعات و اتحادیه‌ها حاکم شده است، آزادی‌ها محدود شده و سرکوب‌ها شدیدتر از گذشته در جریان است.

او گفت آقای السیسی که روی کار آمد خود را فردی تکثرگرا و موافق آزادی مطبوعات و فعالیات احزاب نشان می‌داد اما چنین نشد و در کنار این جو بسته سیاسی، مشکلات اقتصادی نیز فزونی یافته و سرسپردگی آقای السیسی به آمریکا، عربستان و امارات و برخوردهای بسیار تند با رهبران اخوانی بتدریج مردم مصر را به این باور رسانده است که ادعاهای اولیه السیسی مبنی بر اینکه «برای نجات مصر آمده‌ام» واقعیت ندارد.

این کارشناس مسائل آفریقا در رابطه با مسائل اخیر نیز گفت: «در شرایطی که مردم مصر در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند؛ شایعه شد که دولت مصر در حال ساخت کاخ‌های عظیم با بودجه‌ دولتی است؛ گویی که السیسی می‌خواهد رئیس‌جمهور مادام‌العمر شود و پیشینه تغییر قانون اساسی و افزایش مدت زمان ریاست‌جمهوری نیز در این میان وجود داشت».

به گفته سیدافقهی این شرایط موجب شد که انتشار ویدئوهای «محمد علی» به مثابه جرقه‌ای بر باروت خشم مردم باشد و رویگردانی آنها از السیسی و اعتراضشان به سرکوب و دیکتاتوری و مفاسد اقتصادی که بدتر از دوره مبارک در حال نمود است را نشان داد.

او افزود که هنوز شرایط دوره مبارک که موجب شد مردم در قاهره و اسکندریه و شهرهای دیگر به خیابان‌ها ریختند مشاهده نمی‌شود و می‌توان گفت که فعلا مقدمات اولیه در حال شکل‌گیری است.

سیدافقهی در ادامه گفت که دستگاه حکومتی مصر تا کنون حداقل هوشمندانه برخورد کرده و خبری از کشتار نیست. مأموران نیز صرفا از باتوم و گاز اشک آور استفاده کرده‌اند و خبر چندانی از خشونت نیست و باید ببینیم که آستانه تحمل دولت و دستگاههای امنیتی تا چه حد است.

او خبرهایی از قصد السیسی برای فراری دادن خانواده‌اش به امارات و یا لغو سفر وی به نیویورک از ترس کودتا را شایعه و جنگ روانی دانست.

حضور قطر و جریان اخوانی در ماجرا

این کارشناس مسائل خاورمیانه، با رد نقش مستقیم قطر و ترکیه و جریان اخوانی در اعتراضات اخیر مصر گفت که این جریان بیش از هر چیزی در حال بهره‌برداری از شرایط به وجود آمده است و می‌خواهد از آب گل آلود دستاورد خود را صید کند اما اینکه خودشان این ماجرا را به راه انداخته باشند چنین نیست؛ چرا که کسی که دعوت به این تظاهرات کرده وابسته به اخوانی‌ها نیست و یک شخصیت مستقل است.

اختلافات در ارتش و نهادهای امنیتی

سیدافقهی در واکنش به ادعاهای «محمد علی» مبنی بر وجود اختلافات و چند دستگی در میان ارتش و نیروهای امنیتی و اینکه آنها می‌توانند السیسی را سرنگون کنند نیز این موضوع را رد کرد و گفت که ارتش و نیروهای امنیتی از زمان انور سادات درگیر فساد هستند.

او همچنین گفت که ارتش برای خود در مصر حق آب و گل قائل است. به طوریکه رؤسای جمهور مصر همگی به جز «محمد مرسی» نظامی بودند، مرحوم عبدالناصر، انور سادات، حسنی مبارک و السیسی همگی نظامی بودند؛ به جر محمد مرسی که تنها رئیس‌جمهور واقعی مصر محسوب می‌شد و غیر نظامی بود و البته تحمل هم نشد و پس از یک سال کنار گذاشته شد و پس از سال‌ها زندان نیز در واقع کشته شد.

سیدافقهی در این خصوص افزود: اختلاف در بین ارتش و نیروهای امنیتی چنان مطرح نیست؛ چرا که بقای هر دو نهاد وابسته به السیسی است و بالعکس و در همین حال سازمان امنیت مصر نیز ارتباطات بسیار قوی با سرویس‌های امنیتی آمریکا، انگلیس و عربستان دارد و به نوعی می‌توان گفت که وابسته به یکدیگر هستند و مسائلی که آقای «محمد علی» مطرح می‌کند بیشتر یک جنگ روانی به نظر می‌رسد. 

او گفت که ممکن است که افسران رده پایین ناراضی باشند اما السیسی در سطوح بالا افراد خود را گمارده است. شخص او نیز پیش از این در بخش امنیت ارتش مصر حضور داشت و در استخبارات مصر نفوذ عمیقی دارد و پرونده‌هایی از جمله مسأله فلسطین دست السیسی بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خواستار عدم تعجیل در تحلیل ماجرا شد و گفت که باید بیشتر اوضاع را رصد کرد. او گفت روایتی که می‌گوید کار السیسی رو به پایان است یا روایتی که ار ساختگی بودن اعتراضات برای سرکوب مخالفان باقی مانده در مصر حکایت دارد هر دو قابل اعتنا نیست و بیش از این باید منتظر ماند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول