اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

البرز

الزام استفاده از کارتخوان در مطب های پزشکان البرز/ ویزیت همزمان چند بیمار تخلف است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: تمام پزشکان موظف به استفاده از کارتخوان در مطب های خود هستند و از اول مهرماه این موضوع اجباری می شود.

الزام استفاده از کارتخوان در مطب های پزشکان البرز/ ویزیت همزمان چند بیمار تخلف است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، با توجه به اینکه استان البرز جزو جوان ترین استان های کشور است و آمار مهاجرت پذیری آن بسیار بالاست، مشکلات زیادی در حوزه بهداشت و درمان در این استان وجود دارد و امکانات و زیرساخت‌های این استان برای پوشش جمعیت آن با مشکلاتی مواجه است.

در برخی مطب های پزشکان استان البرز مواردی به چشم می خورد که مردم از غیرقانونی بودن آن ها مطلع نیستند به همین دلیل شکایات خود از تخلفات صورت گرفته را به دانشگاه علوم پزشکی گزارش نمی دهند و تا زمانی که این تخلفات گزارش داده نشود پیگیری های لازم صورت نمی گیرد بنابراین تخلفات موجود روز به روز افزایش می یابد.

خبرنگار فارس البرز در رابطه با پیگیری مسائل و مشکلات حوزه درمان با حضور در دفتر کار رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در رابطه با مشکلات و تخلفات پزشکی در حوزه بهداشت و درمان گفت و گویی با دکتر حسین کریم انجام داده که قسمت دوم این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

فارس: در برخی از مطب های متخصصین زنان و زایمان سونوگرافی انجام می شود و در برخی موارد هزینه ای نیز از بیمار دریافت می شود در حالی که اگر بیمار نیاز به جراحی داشته باشد باید گزارش بیماری را از مراکز رادیولوژی و سونوگرافی دریافت کند. آیا انجام این فعل در مطب مجاز است و چه شرایطی دارد؟

کریم: یکی از موارد و مشکلاتی که ما در مطب ها با آن روبرو هستیم سونوگرافی است؛ رشته ای تحت عنوان رادیولوژی وجود دارد که وظیفه رادیولوژیست انجام سونوگرافی و رادیولوژی است اما تعداد این متخصصان در کل کشور بسیار پایین بوده و این موضوع به یک معضل ملی تبدیل شده است که بارها به آن اشاره شده اما مشکلات و موانعی برای افزایش تعداد رادیولوژیست در کشور وجود دارد.

فارس: آیا گرایش به این رشته کاهش یافته یا درآمدزایی ندارد؟

کریم: خیر؛ گرایش به سمت این رشته بسیار زیاد است اما سیاست درستی برای گسترش برخی از رشته ها مانند رادیولوژی، ارتوپد، جراح مغز و اعصاب، چشم، گوش و حلق و بینی و پوست وجود ندارد و یا وجود دارد و اعمال نمی شود. این رشته ها به نوعی محدود شده و در یک قالب کوچک مانده اند و گسترشی که مورد انتظار بوده صورت نگرفته است.

در بسیاری از کشورهای دنیا این مشکل را با پرورش سونولوژیست به گونه ای که تکنسین رادیولوژی دوره های کوتاه مدتی را گذرانده و تنها سونوگرافی انجام می دهد حل کرده اند اما این اقدام در ایران انجام نشده است.

ما رشته را گسترش نداده ایم و به جای اینکه رشته تابع ما شود، ما تابع رشته شده ایم و این یکی از ایراداتی است که بارها مطرح شده و وزارت بهداشت و درمان باید یک راه حل اساسی برای آن بیابد.

با توجه به اینکه زنان جمعیت زیادی از مراجعین به رادیولوژی ها را شامل می شوند، مانند کشورهای پیشرفته دنیا دوره های چهار ماهه آموزشی با اخذ مدرک برای متخصصین زنان و زایمان برگزار شد تا با انجام سونوگرافی بار مراجعه به رادیولوژی ها کاهش یابد.

این امر اعتراض بسیاری از رادیولوژیست ها را مبنی بر دخالت در مهارت و حرفه آن ها به دنبال داشت که بر اساس این نارضایتی ها مقرر شد سونوگرافی در مطب های زنان انجام شود اما پزشک در قبال آن هیچ هزینه ای دریافت نکند و اگر هزینه ای بابت این خدمت از بیمار دریافت شود خلاف قانون است و با متخلف برخورد می شود.

ناگفته نماند که اگر متخصصین زنان و زایمان دوره چهار ماهه مذکور را نیز نگذرانده باشند انجام سونوگرافی را در دوره های آموزشی پاس کرده اند اما با این وجود، در صورت انجام سونوگرافی در مطب اجازه دریافت وجه و ارائه گزارش بیماری به آن ها داده نشده است و بیمار در صورت نیاز به عمل جراحی باید به مراکز مخصوص مراجعه کند.

فارس: هنوز برخی از مطب ها از دستگاه کارتخوان استفاده نمی کنند و این موضوع در ساختمان های پزشکان با طبقات بالا موجب ایجاد دردسر برای بیماران می شود؛ در این رابطه چه اقداماتی صورت گرفته یا می گیرد؟

کریم: نظارت بر استفاده از کارتخوان ها بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیست و به اداره مالیات مربوط می شود.

قانونی که اداره امور مالیاتی تنظیم، تصویب و اجبار کرده این است که تمام پزشکان موظف به استفاده از کارتخوان در مطب های خود هستند و در حال حاضر این طرح به صورت آزمایشی در حال اجراست و از اول مهر ماه این موضوع اجباری می شود و در غیر این صورت پزشک مربوطه در سیستم مالیاتی خود دچار مشکل خواهد شد.

فارس: در برخی از مطب ها مشاهده می شود که دو یا چند بیمار به صورت همزمان به اتاق پزشک ورود می کنند و معاینه می شوند که در این صورت احتمال خطای پزشک افزایش می یابد. آیا این کار خلاف است یا خیر؟

کریم: فرستادن چند بیمار به داخل اتاق پزشک و ویزیت تک تک یا همزمان آن ها در مقابل یکدیگر کاملا خلاف قوانین است و باید از سوی معاونت درمان به تمام مطب ها اعلام و تأکید شود که این عمل غیرقانونی است و با آن برخورد می شود و حتما باید در این خصوص نظارت دقیق انجام و برخورد قانونی با متخلف صورت گیرد.

فارس: در برخی از مطب های پوست و مو در استان البرز، عمل های زیبایی نیز انجام می شود؛ آیا این کار قانونی است؟ نظارتی در این زمینه صورت می گیرد؟ بیماران از کجا متوجه شوند مطب مورد نظر مجوز انجام عمل زیبایی را نیز دارد؟

کریم: قانونی وجود دارد که به پزشکان عمومی این اجازه را می دهد تا به بخشی از جراحی های کوچک ورود کنند و تا زمانی که مشکلی نداشته باشند می توانند به این کار ادامه دهند؛ پیش از این از سوی پزشکان زیبایی اعتراضاتی مبنی بر دخالت پزشکان عمومی، اعلام شد و در پی آن خواستار توقف فعالیت این پزشکان در این زمینه شدند.

اما پس از توقف کار پزشکان عمومی اعتراضاتی علیه دانشگاه علوم پزشکی به گوش می رسید و مقرر شد پزشکان مذکور به کار خود ادامه دهند. در برخی موارد به میل ما و یا بر خلاف میل ما، قانون به آن ها اجازه فعالیت داده و به ما نیز اجازه ورود نمی دهد.

با توجه به اینکه بارها از سوی وزارت بهداشت این موضوع مطرح شده و مشخص شدن فعالیت پزشکان عمومی و متخصص از خواسته های این وزارتخانه بوده اما به دلیل عدم وجود قدرت قانونی دانشگاه علوم پزشکی در چنین مواردی به نظر می رسد برخی از این موارد قانونی باید توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

هنوز دقیقا مشخص نشده چه کسی در کار دیگری باید یا نباید دخالت کند و امروزه شاهد عوارض ناشی از برخی جراحی های زیبایی توسط برخی پزشکان هستیم که شاید تخصص کافی در این زمینه را ندارند و پس از بروز دردسرهای فراوان، در نهایت کار به قانون می کشد.

در ابتدا باید حدود فعالیت قانونی پزشکان عمومی و متخصص مشخص شود، از سوی دیگر دقت مردم در این امر و انتخاب پزشک از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تنها به دلیل پرداخت هزینه کمتر، پزشکی را برای جراحی زیبایی در نظر نگیرند زیرا ممکن است عدم تخصص کافی در این زمینه موجب بروز خسارات جبران ناپذیری شود.

با توجه به اینکه در هیچ جای دنیا تا این اندازه به عمل های زیبایی اهمیت داده نمی شود تأثیرات هجوم فرهنگی بر مردم در این موارد را نمی توان نادیده گرفت. برخی از این افراد در حالی به مطب های متخصصین برای جراحی مراجعه می کنند که هیچ ضرورتی در این مورد مشاهده نمی شود.

عرضه و تقاضا در پزشکی نیز مانند مشاغل دیگر وجود دارد و تقاضا به هر سویی برود عرضه نیز به همان سمت گرایش پیدا می کند و هرج و مرج در جامعه نتیجه اینگونه شرایط است که در چنین وضعیتی نظارت کاری بس دشوار است. بنابراین تقاضا، انتخاب مردم و قوانین حاکم بر جامعه نادرست و هر سه مورد نیازمند اصلاح است.

فارس: آیا بازدیدهای سرزده از مطب ها و مشاهده تخلفات پزشکان در استان به حدی بوده که منجر به باطل شدن پروانه آن ها شود؟

کریم: پروانه طبابت در شرایط بسیار حاد باطل می شود که این کار نیز توسط نظام پزشکی صورت می گیرد اما در برخی مواقع تذکرات متعددی به پزشکان داده ایم. برخورد جدی با مطب های MMT که در آن ها فروش متادون به منظور ترک اعتیاد انجام می شد صورت گرفت.

برخی پزشکان به منظور جلوگیری از مصرف هروئین و تزریق مواد مخدر، اقدام به راه اندازی مطب هایی در سطح شهر کردند که با کمک مددکار و روانشناس معتادان را به سمت و سوی داروهایی مانند متادون هدایت می کردند.

به دلیل درآمد بالا، رفته رفته تمایل پزشکان به راه اندازی چنین مراکزی بیشتر شد و پس از تحقیقات صورت گرفته متوجه شدیم این نوع درمان هیچ دردی را دوا نمی کند و این نوع طبابت تنها جنبه تجاری دارد و سواستفاده های فراوانی از قبیل فروش انواع و اقسام مواد مخدر، قرص ها و داروها در این زمینه صورت می گیرد.

درمانی که قرار بود حلال مشکل باشد خود تبدبل به یک معضل بزرگ در سطح کشور شد و استان البرز نیز از آن مستثنی نبود. با برخورد بسیار جدی که با همکاری دادستانی، تعزیرات حکومتی، اداره اطلاعات و دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت، این مورد در استان ردیابی و تقریبا ریشه کن شد و تنها مراکزی که فعالیت سالمی داشتند به کار خود ادامه می دهند.

فارس: از همکاری خوبتان سپاسگزاریم و برای شما آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

کریم: من هم به نوبه خود برای شما و همکارانتان در مجموعه خبرگزاری فارس استان البرز آرزوی پیروزی و موفقیت دارم.

برای خواندن قسمت اول این مصاحبه اینجا را کلیک کنید.

-------------------------------------------------

گفت و گو: صدیقه صباغیان

-------------------------------------------------

انتهای پیام/م ت/1104/س/3

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول