اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توافق تاجیکستان و قرقیزستان برای تنش‌زدایی در مرز و تخریب برج دیدبانی

هیأت‌های تاجیکستان و قرقیزستان به ریاست نخست‌وزیران 2 کشور توافق کردند طرف قرقیزی برج دیدبانی ساخته شده در مرز را تخریب کند.

توافق تاجیکستان و قرقیزستان برای تنش‌زدایی در مرز و تخریب برج دیدبانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مذاکرات «قاهر رسول زاده» نخست وزیر تاجیکستان و «محمدقالی عبدالقاضی‌اف» نخست وزیر قرقیزستان که صبح امروز آغاز شده بود به پایان رسید.

طرفین طی این مذاکرات که یکی از موضوعات آن حل و فصل مناقشه و عادی سازی وضعیت در مرز 2 کشور بود به تقویت دوستی، حسن همجواری و اعتماد به یکدیگر و حل و فصل مسالمت آمیز تمام سوءتفاهم‌ها تاکید کردند.

2 طرف همچنین توافق کردند تا ساعت 18:00 امروز هر 2 طرف نیروهای اضافی و تجهیزات جنگی خود را از منطقه مرزی خارج خواهند کرد.

بر اساس توافق هیأت‌های بلند پایه 2 کشور قرقیزستان برج دیدبانی نظارتی خود را که در مرز احداث شده تخریب و تاجیکستان از ساخت چنین سازه‌ای در این محل دست می‌کشد.

طرف قرقیزی نیز با انتشار گزارشی اظهار داشت نخست وزیران 2 کشور با رؤسای خدمات مرزبانی و مقامات محلی دستور تقویت همکاری در تمامی سطوح و کارهای تبلیغاتی در میان ساکنان صادر کردند.

معاونان نخست وزیران و نهادهای مرزبانی تاجیکستان و قرقیزستان موظف شدند تا در محل حادثه کارهای مشترک برای تسریع حل و فصل این مشکل بوجود آمده را ادامه دهند.

در درگیری مسلحانه شب 16 سپتامبر در مرز تاجیکستان و قرقیزستان 3 مرزبان تاجیک و یک افسر قرقیز کشته و تعدادی دیگر از افراد از هر 2 طرف زخمی شدند.

در پی این مناقشه وزارتخانه‌های 2 کشور یکدیگر را در این حادثه متهم و نامه‌های اعتراضی ارسال کردند.

تاجیکستان و قرقیزستان 976 کیلومتر مرز دارند که تا کنون 504 کیلومتر از آن تعیین و علامتگذای شده و بحث دو کشور بر روی بخش های مابقی آن ادامه دارد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول